Guest bobbish Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Hejsan! Jag är nybörjare i reason, och ganska ny inom digital hemmastudio öht. Har mest spelat och skrivit musik i ett regelrätt band. Men i alla fall, i reason. De frågetecken jag vill räta ut är först och främst redrum, och dr. rex loop. Med redrum undrar jag hur man går tillväga för att använda just ett beat man byggt upp en vis tidpunkt/tidsfrist i låten. Alltså, om man gjort ett beat man vill ha med redrum fast kanske bara första 30 sekunderna av låten som exempel. Hur gör man då? Nu så verkar det beatet man byggt upp bara gå on and on tills man bestämmer att låten är slut. Och undrar även om man kan anpassa bpm mer specifikt mer än att ändra från 1/16 -> 1/8 osv. Så man anpassar beat-hastigheten till övrig slinga, kanske inte per automatik men manuellt om det behövs. Sak nr 2 jag undrar över är eventuellt en myt. Jag har hört/läst vid något tillfälle, om någon funktion i reason som automatisk samplar ihop det man spelat in i bättre takt. Så man inte måste sitta och klicka ton för ton exakt för att få det i takt. Tyckte när jag hörde det att det verkade kanske lite väl bra, men lika bra att fråga. Men det lät samtidigt väldigt funktionabelt, i och med att det trots metronom kan vara svårt att få allt i rätt takt. T.ex. en liten delay från mitt m-audio midiklaviatur är svårt att spela med och få det exakt rätt. Och delayen är dessutom så låg den kan vara. Tror det var allt jag undrade över just nu, tack på förhand för eventuell input! Just det! Är det någon som har något tips om enklare studiotekniks utbildningar. T.ex. för att lära sig reason och saker som är lämpliga för digitalt hemmastudiobruk och musikproduktion. Deltid/heltid spelar ingen roll. Men jag bor i Nyköpingstrakten, 10 mil söder om sthlm, och behöver kanske lära mig av någon jag känner eller tar kontakt med här i nyköping. Eller en utförlig men enkel guide, eller lära sig via skola på distans. Alla tips är välkomna. Peace