Guest bobbish Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Hejsan! Jag är nybörjare i reason, och ganska ny inom digital hemmastudio öht. Har mest spelat och skrivit musik i ett regelrätt band. Men i alla fall, i reason. De frågetecken jag vill räta ut är först och främst redrum, och dr. rex loop. Med redrum undrar jag hur man går tillväga för att använda just ett beat man byggt upp en vis tidpunkt/tidsfrist i låten. Alltså, om man gjort ett beat man vill ha med redrum fast kanske bara första 30 sekunderna av låten som exempel. Hur gör man då? Nu så verkar det beatet man byggt upp bara gå on and on tills man bestämmer att låten är slut. Och undrar även om man kan anpassa bpm mer specifikt mer än att ändra från 1/16 -> 1/8 osv. Så man anpassar beat-hastigheten till övrig slinga, kanske inte per automatik men manuellt om det behövs. Sak nr 2 jag undrar över är eventuellt en myt. Jag har hört/läst vid något tillfälle, om någon funktion i reason som automatisk samplar ihop det man spelat in i bättre takt. Så man inte måste sitta och klicka ton för ton exakt för att få det i takt. Tyckte när jag hörde det att det verkade kanske lite väl bra, men lika bra att fråga. Men det lät samtidigt väldigt funktionabelt, i och med att det trots metronom kan vara svårt att få allt i rätt takt. T.ex. en liten delay från mitt m-audio midiklaviatur är svårt att spela med och få det exakt rätt. Och delayen är dessutom så låg den kan vara. Tror det var allt jag undrade över just nu, tack på förhand för eventuell input! Just det! Är det någon som har något tips om enklare studiotekniks utbildningar. T.ex. för att lära sig reason och saker som är lämpliga för digitalt hemmastudiobruk och musikproduktion. Deltid/heltid spelar ingen roll. Men jag bor i Nyköpingstrakten, 10 mil söder om sthlm, och behöver kanske lära mig av någon jag känner eller tar kontakt med här i nyköping. Eller en utförlig men enkel guide, eller lära sig via skola på distans. Alla tips är välkomna. Peace
Linus Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 (edited) 1. Du kan göra många patterns (taktmönster) i Redrum. Vill du ha en annan rytm efter 30s, spela in automation när du byter till en annan pattern. 2. Kvantisering, japp. Finns i de flesta midisequencers, inte bara i Reason. Kika i Tool Window. Där hittar du Quantize. Med 1/16 avrundar du notvärdets tajming till närmaste sextondel osv. EDIT: Kortfattat svar. Säg till om du inte hängde med, så tar vi det på lite lägre nivå. Edited July 14, 2009 by Linus
ramoand Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Med redrum undrar jag hur man går tillväga för att använda just ett beat man byggt upp en vis tidpunkt/tidsfrist i låten. Alltså, om man gjort ett beat man vill ha med redrum fast kanske bara första 30 sekunderna av låten som exempel. Hur gör man då? Nu så verkar det beatet man byggt upp bara gå on and on tills man bestämmer att låten är slut.Och undrar även om man kan anpassa bpm mer specifikt mer än att ändra från 1/16 -> 1/8 osv. Så man anpassar beat-hastigheten till övrig slinga, kanske inte per automatik men manuellt om det behövs. Jag hade samma problem när jag började i reason 😆 När du gjort dit beat så kan du högerklicka på redrum-enheten o välja "copy pattern to track". då skapas midinoter för det beatet som du skapat. Men var noga med att du har valt rätt spår i sequencern så att du inte lägger in midi-noterna till redrumen på t ex. ett synt-spår 😉 När du gjort det får du sedan klicka på en knapp på själva redrum-enheten så att det inte spelas upp "on an on" som du säger. Den knappen heter "enable pattern section". Se så att den inte lyser rött 🙂 BPM:et kan du ändra nere till vänster där det från början står "120.00". Där kan du själva skriva in det BPM du vill ha. Just det! Är det någon som har något tips om enklare studiotekniks utbildningar. T.ex. för att lära sig reason och saker som är lämpliga för digitalt hemmastudiobruk och musikproduktion. Deltid/heltid spelar ingen roll. Men jag bor i Nyköpingstrakten, 10 mil söder om sthlm, och behöver kanske lära mig av någon jag känner eller tar kontakt med här i nyköping. Eller en utförlig men enkel guide, eller lära sig via skola på distans. Alla tips är välkomna. Säger bara en sak: Internet 🙂 Det finns massor med bra tutorials oå youtube o video-google. Jag har själv lärt mig allt därifrån. Vill du ha tips på hur man skapar house-musik så finns det massor med grymma intervjuer med stora producenter på nätet. Gå in på videogoogle och sök på "in the studio with" eller "future music". Några bra producenter som kan vara vädra att titta på kan vara: Stonebridge, Ian Carey, Steve Angello, Chris Lake, Dave Spoon, Benassi etc. Jag har själv lärt mig massor genom dessa videos 🙂
Guest bobbish Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Tack så mycket för svaren, ska när jag har tid sen prova lite och ha era tips i åtanke! Men Ramoand, hur menar du med: "När du gjort dit beat så kan du högerklicka på redrum-enheten o välja "copy pattern to track". då skapas midinoter för det beatet som du skapat. Men var noga med att du har valt rätt spår i sequencern så att du inte lägger in midi-noterna till redrumen på t ex. ett synt-spår. När du gjort det får du sedan klicka på en knapp på själva redrum-enheten så att det inte spelas upp "on an on" som du säger. Den knappen heter "enable pattern section". Se så att den inte lyser rött." Jag förstår vad du menar tror jag i början, men om man lagt ut en Redrum som device, hur väljer man rätt spår i sequencern? Och inte i syntspåret. Om du kan vidareutveckla lite mer målande steg för steg vad du menar med det, vore fett! 🙂 Tack för hjälpen!
Recommended Posts