emser Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Detta finnes: 1 st rum 4X5 meter och 2,15 i takhöjd. Betongväggar, gipstak och klinkergolv (med vattenburen värme) Rummet ligger en halvtrappa ner så det finns 2 små fönster högt upp under taket. Det behövs inte ljusisoleras, endast dämpas över hela registret. Någon som har en skön helhetslösning som inte heter Auralex?€€€€€€€€€ /emser Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiorent Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 (edited) I min studio har jag dämpning på vissa väggar och då använder jag 100mm mineralull som jag spänner upp tyg över. Därefter 95x22mm träpanel med spalt. En akustiker kan ju räkna ut vad för spaltavständ man skall ha men jag har prövat mig fram. På vissa väggar har jag luft bakom isoleringen för att på så sätt dämpa mer i basen. Panelen gör att dämpningen bli mer jämn så att inte bara diskanten blir dämpad. Viktigt är att du ser till att det inte blir några paralella ytor. Luta väggar och bygg lite konstiga vinklar på allt. du kan se lite på min hemsida www.audiorent.se Är det ett kontrollrum det skall bli så finns ju dead-end-live-end-principen (även om den numera finns andra o modernare tekniker) Då skall halva lokalen (den framför mixerbordet) vara dämpat medan ytor bakom skall vara reflekterande men diffuserande dvs inga plana ytor. Antingen köper man (eller bygger) diffucerande paneler eller kan man ju alltid ställa dit en bokhylla med böcker o annat bråte så bryter den också upp ljudvågorna. lycka till Mattias Edited December 21, 2004 by Audiorent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts