Jump to content
Annons

Söker tips om Förstärkare till halvakustisk gitarr


shamani (oregistrerad)

Recommended Posts

shamani (oregistrerad)

Hej, är det någon som kan ge tips på vad jag behöver för förstärkare?

Lite fakta som kan underlätta ett svar (eller fler...): Jag spelar bara i slutna sällskap och inte i stora lokaler med mycket folk. Tanken med förstärkaren är att få fram "mer ljud" och fylligare... Hörde någon som spelade på en halvakustisk och det lät som hon hade hjälp av bl a en bas, men det var bara hennes gitarr och en förstärkare. Det var då jag bestämde mig för en halvakustisk som nu är inköpt. =)

Jag hittade en sida

http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=con...d152722e58/md5}

med några förstärkare till låga priser, men jag vet ju inget om dom så jag vet inte vad jag ska satsa på...

Är jättetacksam för tips och annat nyttigt att veta innan köp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att du menar en akustisk gitarr med inbyggd mikrofon? Det finns flera förstärkare till sånt i olika prisklasser. Ihzon gav ett exempel. Praktiskt. Funkar även genom ett PA. Är det en halvakustisk elgitarr (typ jazzgitarr) så tippar jag att en slags gitarrförstärkare är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

shamani (oregistrerad)

Tack för era snabba svar! Jag är helt novis på området så jag förstår faktiskt inte vad ni skriver... 😄

Jag kollade förstärkaren som du, lhzon, lade in en länk på, men den är i en prisklass som inte funkar för min plånbok. Den är ju dyrare än gitarren...

Jag har mic och EQ i gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är vad jag kallar en akustisk gitarr, med inbyggd mick.

Såhär ser vad jag kallar halvakustisk ut:

g5120.jpg

Alltså en elgitarr med klanglåda så att säga.

Edit: stavfel

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

shamani (oregistrerad)

Hm.... ja, det kanske du har rätt i. Jag är som sagt novis på området... Enligt säljaren så är det tydligen en halvakustisk.. Jag har i alla fall en sån gitarr jag ville ha. =) Nu gäller det bara att hitta rätt i djungeln för att ge den ett "fylligare" (?) ljud.

Jag behöver inga dundergrejer då jag bara spelar för mindre samlingar eller mestadels ensam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med den där typen av förstärkare är att det finns 2 st kanaler. Dvs att det finns en knapp där du kan välja mellan distat ljud och rent ljud. Frågan är då om du behöver den möjligheten att kunna ha distat ljud eller om du vet att du bara kommer använda rent ljud.

Jag vet tyvärr inget lexikon, men jag är säker på att det finns nånstans. bara att söka på internet 😎

Det låter som jag vill rent ljud, då. =)

(Vet du om det finns någon slags lexikon för musiktermer? Vi dummies kan behöva det...)

Kan något sånt här räcka, kanske?

http://shop.conrad.se/websale7/Marshall-MG...64f0ac%2fmd5%7d

Redigerat av Riffraff
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj. jag tittade precis tidigare inlägg i tråden och såg att du länkat till en bild av din gitarr.

Med den gitarren så är det bra om du har en förstärkare som är gjorda för akustiska gitarrer.

bara för att ge ett exempel:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbac80.htm

I den förstärkaren har du t.o.m. möjlighet att koppla in en mikrofon och sjunga genom.

Nu vet jag inte hur den låter och vad det är för kvalité, eftersom jag inte har så stor koll på förstärkare till akustiska gitarrer. Det finns säkert nån på forumet som har koll på sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

shamani (oregistrerad)

Okej, då har jag något att gå på. =)

(Sen är frågan om jag kan hitta något liknande som jag kan marklyfta... 19kg tung!)

Link to comment
Dela på andra sajter

shamani (oregistrerad)

Vad ska jag kolla efter i informationen när det gäller den typen av förstärkare som du länkade till? Annat än vikten, då... 😎

Jag tror ju inte t ex att jag behöver 80watt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är ju alltid att:

1. Gå till några olika butiker, diskutera med personalen. Testa förstärkare i butik och kanske även låna hem.

2. Läs recensioner, googla på de som verkar intressanta, googla efter tester.

Kanske du kan hitta något här:

http://www.jamshop.se/gitarrfoerstaerkare/ : Laney LA-30C med flera

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=7...mp;artno=173309

http://www.thomann.de/se/akustik_foerstaerkare.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det bästa är, som oioioi säger, att gå till en butik. Personalen lär hitta något som passar dig.

och 80watt lär du inte behöva. Räcker förmodligen med 15 watt om inte mindre.

Annars är ett tips att om du hittat någon förstärkare som verkar okej så kan du söka på förstärkar-namnet på youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

shamani (oregistrerad)

Tack för alla tips och förslag! Det uppskattas verkligen! =)

Jag var inom musikaffären idag där jag köpte gitarren och han visade mig Laney som han tyckte gav mycket ljud för pengarna. Prövade den minsta han hade först och det lät bra, men den lite större (30 watt) hade även för microfon. Jag behöver inte många watt, men att kunna använda en mic för sång så att den inte försvinner är ju en klar fördel.

Tyvärr finns det dåligt med musikaffärer i mina trakter... Närmaste ställe (där jag var idag) ligger 4-5 mil bort och nästa - om det ens finns där är 7 mil bort.

Ska kolla runt lite på nätet - igen. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)
Just nu ser det ut som att det lutar åt en Laney LA35C.. Vad tror ni om den?

http://www.thomann.de/se/laney_la35c.htm

Laney är ju ett känt märke och LA 35C verkar ju ha alla funktioner som en "trubadurcombo" brukar ha.

Enda frågetecknet är att den "bara" har 6,5" högtalare vilket kan begränsa basåtergivningen i någon mån.

Kommentar; Jag har en kompis som har en Laney LA65 som låter bra.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

shamani (oregistrerad)

Tack för din kommentar, Kalle.

Laney LA65 ger säkert bättre ljud. =) Det är bara det att jag inte behöver så mycket ljud. Jag uppträder inte för stora folkmängder eller liknande. Det är mest för hemmabruk och mindre spelningar i små lokaler. 35-an är egentligen mer än jag behöver för ljudets skull, men den har uttag för microfon och den kan jag behöva så att inte gitarren tar över och sången inte hörs. Jag har inte hittat lägre watt med microfoningång.

Vet du (eller någon annan) om en förstärkare med lägre watt (än 35) med mic-ingång så jag tacksam för tips! Tänk på att den ska vara för akustisk gitarr. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)
Tack för din kommentar, Kalle.

Vet du (eller någon annan) om en förstärkare med lägre watt (än 35) med mic-ingång så jag tacksam för tips! Tänk på att den ska vara för akustisk gitarr. 😳

Jag har själv en Ibanez TA 35 (35W Troubadour Acoustic Amplifier) som påminner rätt mycket om LA35C, men har en 10" bredbandshögtalare.

http://www.ibanez.co.jp/products/amp_page....mp;series_id=94

Den är numera ersatt av T35 som har ett annat utseende men är bestyckad likadant.

http://www.thomann.de/se/ibanez_t35_troubadour.htm

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

shamani (oregistrerad)

Jag var och köpte förstärkaren igår. =) Det blev Laney 35W. Har provat den idag. Av någon anledning så är mina fingertoppar lite ömma...

Det jag behöver lära mig nu är hur den fungerar. Jag har noll koll på såna här saker. Brukar det följa med bruksanvisningar när man köper förstärkare? Jag fick inte det. För att vara ärlig så fattar jag inte ens vad orden på förstärkaren betyder... Så den som inte har fått med mig att jag är superamatör de luxe kanske börjar förstå det nu. ☺️

Jag har lekt med en nylonsträngad gitarr i många år, har även spelat på lite andra instrument. Stereo är något man sätter en CD i och trycker på "play". Musik i datorn - typ samma som stereo. Jag är teknisk när det gäller, vertyg och maskiner till snickerier... men mina kunskaper när det gäller såna här saker är... låt oss säga...begränsat? 😳

Gissar på att det finns någon som anser att jag antagligen har slängt mina pengar i sjön! 🙂 Men jag kommer att lära mig och DÅ JÄ*LAR!! 😎

Tack alla för all hjälp hittills!

Jag tackar inte nej till användartips heller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag var och köpte förstärkaren igår. =) Det blev Laney 35W. Har provat den idag. Av någon anledning så är mina fingertoppar lite ömma...

Det jag behöver lära mig nu är hur den fungerar. Jag har noll koll på såna här saker. Brukar det följa med bruksanvisningar när man köper förstärkare? Jag fick inte det. För att vara ärlig så fattar jag inte ens vad orden på förstärkaren betyder... Så den som inte har fått med mig att jag är superamatör de luxe kanske börjar förstå det nu. 🙂

Jag har lekt med en nylonsträngad gitarr i många år, har även spelat på lite andra instrument. Stereo är något man sätter en CD i och trycker på "play". Musik i datorn - typ samma som stereo. Jag är teknisk när det gäller, vertyg och maskiner till snickerier... men mina kunskaper när det gäller såna här saker är... låt oss säga...begränsat? 🙂

Gissar på att det finns någon som anser att jag antagligen har slängt mina pengar i sjön! 🙂 Men jag kommer att lära mig och DÅ JÄ*LAR!! 😎

Tack alla för all hjälp hittills!

Jag tackar inte nej till användartips heller. 😉

Ett tips när du ska lära dig hur stärkaren fungerar, och låter, så kan du dra upp alla knappar till klockan 12 (förutom just volymen kanske) och sedan prova dig fram. Vrid lite grann på den ena åt bägge hållen och hör efter vad som ändras. Sen fortsätter du med nästa knapp. Efter ett tag kan du försöka kombinera dem så att du får ett ljud som du gillar.

Glöm inte bort EQ-inställningarna på gitarren heller. Ställ även dessa på mitten (0 eller 12, beroende hur det ser ut) så att det är balanserat.

Iof kanske det finns några funktioner som gör att det låter crap om du har allting på klockan 12 kom jag på nu i efterhand. De akustiska stärkarna kan ha några specialare ibland. Om så är fallet så kan du börja med dessa på 0 och sedan vrida uppåt försiktigt för att se vilken effekt dem ger.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...