drphil Posted July 11, 2009 Posted July 11, 2009 Hej hej! Hade bara ett par snabba nybörjarfrågor kring midiklaviaturer: Är alla olika midiklaviaturer kompatibla med pro tools och mac eller finns det speciella egenskaper hos klaviaturen som påverkar kompatibiliteten? Hur kopplar man in en midiklaviatur till mbox 2 mini? Direkt via ljudkortet på något sätt? Finns det bra synthprogram i pro tools som man kan använda som ljud till klaviaturen eller måste man köpa till det? Eller finns det kanske att ladda ner? Blev en del frågor där, hoppas ni kan hjälpa mig. Är lite ny på det här så jag får ursäkta mig om jag lägger fram helt otroligt simpla frågor (vet ej om sådant är fallet)😄 Ni är välkommna att dumförklara mig om ni tycker att jag ställer alltför dumma frågor... Haha. Hade gött! /Dr.Phil
drphil Posted July 13, 2009 Author Posted July 13, 2009 Hej hej! Hade bara ett par snabba nybörjarfrågor kring midiklaviaturer: Är alla olika midiklaviaturer kompatibla med pro tools och mac eller finns det speciella egenskaper hos klaviaturen som påverkar kompatibiliteten? Hur kopplar man in en midiklaviatur till mbox 2 mini? Direkt via ljudkortet på något sätt? Finns det bra synthprogram i pro tools som man kan använda som ljud till klaviaturen eller måste man köpa till det? Eller finns det kanske att ladda ner? Blev en del frågor där, hoppas ni kan hjälpa mig. Är lite ny på det här så jag får ursäkta mig om jag lägger fram helt otroligt simpla frågor (vet ej om sådant är fallet)🙂 Ni är välkommna att dumförklara mig om ni tycker att jag ställer alltför dumma frågor... Haha. Hade gött! /Dr.Phil Någon som har något svar eller har jag postat på fel avdelning av forumet eller? ☺️
spass Posted July 13, 2009 Posted July 13, 2009 (edited) alla midiklaviatur fungera till alla datorer och program midiklaviatur kopplar man aldrig till ett ljudkort utan till ett midiinterface fast många ljudkort har ju även ett inbyggt midiinterface men det är 2 helt olika saker latency däremot beror på ljudkortet och inte på vilket midiinterface man använder de flesta midiklaviatur man köper idag har ett inbyggt midiinterface som man kopplar direkt till datorn med usb-kabel känner inte protools med det finns många andra bra gratis vst-synthar Edited July 13, 2009 by spass
Recommended Posts