Diwic Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Nu har vi haft vår lilla julkonsert med gospelkören och jag sitter och redigerar inspelningen av densamma. Det mesta låter bra, men på det här stället - och några till - tycker jag att klappandet lite överröstar körens sång. Finns det något sätt att minska klappet utan att det låter alltför konstigt? Ljudexempel: var glad (1,3 MB, wave) Tacksam för tips! // David Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 inte lätt.. Leta lite i mellanregistret och dippa där det låter mest och bedöm om det duger. Testa även en smal bandkompressor på samma ställe och se om det kan hjälpa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diwic Posted December 15, 2004 Author Share Posted December 15, 2004 Tack för hjälpen. Jag försökte lite med "Soft Clip" under "VSTDynamics" också, men jag tyckte att det förändrade ljudet för mycket...så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket. // David Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted December 15, 2004 Share Posted December 15, 2004 Tack för hjälpen. Jag försökte lite med "Soft Clip" under "VSTDynamics" också, men jag tyckte att det förändrade ljudet för mycket...så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket. // David Ja, en multibandskompressor kan fixa det mesta med en taskig inspelning 😏 /Daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted December 16, 2004 Share Posted December 16, 2004 så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket. Låter inte det lite väl brett (fast nu gissar jag nog)? Testa ett smalare band, så kanske du kan trycka bort det lite hårdare utan att påverka det övriga så mycket... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts