Jump to content
Annons

Minska "klappet" på en låt

Diwic

Recommended Posts

Nu har vi haft vår lilla julkonsert med gospelkören och jag sitter och redigerar inspelningen av densamma. Det mesta låter bra, men på det här stället - och några till - tycker jag att klappandet lite överröstar körens sång. Finns det något sätt att minska klappet utan att det låter alltför konstigt?

Ljudexempel: var glad (1,3 MB, wave)

Tacksam för tips!

// David

Annons

Tack för hjälpen.

Jag försökte lite med "Soft Clip" under "VSTDynamics" också, men jag tyckte att det förändrade ljudet för mycket...så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket.

// David

Tack för hjälpen.

Jag försökte lite med "Soft Clip" under "VSTDynamics" också, men jag tyckte att det förändrade ljudet för mycket...så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket.

// David

Ja, en multibandskompressor kan fixa det mesta med en taskig inspelning 😏

/Daniel

så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket.

Låter inte det lite väl brett (fast nu gissar jag nog)? Testa ett smalare band, så kanske du kan trycka bort det lite hårdare utan att påverka det övriga så mycket...