Jump to content
Annons

Jag vill sjunga!


Charlietta

Recommended Posts

Måste bara säga att du sjunger verkligen ruggigt bra!! En egen röst som du har stenkoll på, ta alla tillfällen du dyker på att sjungal! Jag tycker inte heller det finns nån anledning att du ska pressa upp en oktav högre. Det här är ditt register och du sjunger ju hur bra som helst där! Lycka till!

/Åsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ja e dunder förkyld å att ja inte fått tillbaka rösten helt sen ja lät så här: http://cha.bloggspace.se/1065701/Hor-pa-min-rost/

(sen sjunger jag aldrig upp för jag är lat)

två saker:

var tyst när du är hes å viska framförallt inte

sjung upp

att inte sjunga upp är ungefär lika begåvat som att ställa sig i finalen på hundra meter utan att värma upp - sen får valle säga vad han vill

sångpedagog ja.... du har naturliga förutsättningar

en bra sångpedagog kan lära dig använda olika verktyg för att bättre kontrollera å utveckla din röst

den som säger nåt annat pratar i nattmössan

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

att inte sjunga upp är ungefär lika begåvat som att ställa sig i finalen på hundra meter utan att värma upp - sen får valle säga vad han vill

Sjunga upp ska man göra. Men det är lite väl magstarkt att tro att man behöver en sångpedagogs expertis för uppsjungning, vilket du i och för sig inte direkt påstår, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

sångpedagog ja.... du har naturliga förutsättningar

en bra sångpedagog kan lära dig använda olika verktyg för att bättre kontrollera å utveckla din röst

den som säger nåt annat pratar i nattmössan

Är du sångpedagog?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förbryllar mig lite att du ställer frågan just till mig. Är inte du pro-sångpedagog?

Nja, jag ville nog bara vara lite provokativ 🙂 och påpeka att det inte är helt uppenbart att alla vet hur man sjunger upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har en bra röst.

Skulle vara roligt att höra vad som händer om man spelar in dig.

Har du någon liten snutt där du sjunger på nåt rockigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja vet knappt vad en oktav är om ja ska ve ärlig...

http://www.youtube.com/watch?v=9REHtVmD86A (laddas kanske fortfarande)

här är iaf lite mer drag... kom ihåg att ja e dunder förkyld å att ja inte fått tillbaka rösten helt sen ja lät så här: http://cha.bloggspace.se/1065701/Hor-pa-min-rost/

(sen sjunger jag aldrig upp för jag är lat)

asså höga noter e inte min grej ja tycker de blir falsk. borde ta lektioner för å öva bort den rädslan faktiskt...

Du påminner om mig för några år sedan. (okej jag är inte tjej bara nästan..)

Jag började med att lära mig sjunga visor efter noter (obligatoriskt) en sångpedagog kan vara bra, omän det är dyrt så räcker det med att du hittar magstödet och lär dig grunderna där för att du ska kunna fortsätta öva på egen hand. Hade jag bott närmre så hade jag gärna tagit ann mig själv att lära dig mer om sång. Det finns en hel del klipp på youtube på sångövningar, gör dessa och du kommer bli bättre på att "rulla" från en ton till en annan. Sry för att jag bröt lite från ämnet, vad hade du tänkt dig för form av samarbete med tråden? Vill du ha en lyrik och sedan göra egen komposition utifrån den eller vill du ha inkl ackord, melodi och hela köret? Är nyfiken bara. Mvh/ Leonard

Link to comment
Dela på andra sajter

två saker:

var tyst när du är hes å viska framförallt inte

sjung upp

att inte sjunga upp är ungefär lika begåvat som att ställa sig i finalen på hundra meter utan att värma upp - sen får valle säga vad han vill

sångpedagog ja.... du har naturliga förutsättningar

en bra sångpedagog kan lära dig använda olika verktyg för att bättre kontrollera å utveckla din röst

den som säger nåt annat pratar i nattmössan

Sry för att det blir dubbel bump där nere nu men jag var tvungen att skriva då det råder en vanlig missuppfattning här.

När man är hes ska man inte undvika att prata! Sjunga kan du dra ner på för att inte försämra dina utsikter.

Anledningen till att man inte ska vara tyst är för att man vill att slämhinnan på stämbanden ska minska i svullnad så snabbt som möjligt vilket den gör kvickare om man pratar.

Varför? Jo för att när svängningarna från de infekterade eller överansträngda stämbanden kommer i gungning genom tal och det genereras ljud så löses slämet upp snabbare än om man gått tyst.

Ber om ursäkt för att det låter moraltant.. :/ Jag har en nästan autistisk passion för röstanalys.

Nu angående resten av öhm.. bråket i tråden .. vad sjutton.. ALLA ni kommer ju skrämma iväg flickan som skapade tråden, behave!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den rösten borde det inte vara några problem att få samarbeten på detta forum. Bodde du inte så långt ifrån min håla hade mejlat över några låtförslag och bjudit ner dig till min studio direkt. Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska intresssant... alla kommer med tips och ideer MEN. Vad vill Charlietta egentligen själv?

1) Hon vill sjunga

2) Stilen verkar vara rock/punk/rnb - vad som

3) Har försökt sig på inspelning men lagt ner pga för det blev något fel.

Det känns som vi bör rätta upp tråden lite.

Charlietta, vad vill du själv? Vad har du för planer och drömmar.

Vill du bli coverbands sångerska och turnera land och rike runt, kanske till och med flytta för att få till ett band?

Vill du bli studiomusiker, dvs spela in fraser, körer, leadsång på andras låtar?

Har du egna låtar som du har skrivit och vill bli (känd) artist?

Eller vill du bara sjunga för att det är roligt att sjunga?

Jag tycker du har helt klart potential. Har dock ett konkret tips för stunden. Skippa svärorden när du försöker marknadsföra dig.

Önskar dig ett stort lycka till, har du egna låtar tror jag helt kalrt att du kan komma långt! Vi alltid sätta upp några House låtar 😄

//Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt Erik, de flesta är väl som jag, Läser bara halva tråden o kastar oss in i konversationen... Men det är väl lite finessen med forum tänker jag.

Kolin

Jo visst i de festa fall har ju tråden ändrat sig. Men jag tycker att vi inte har hjälpt Charlietta med nånting förutom att hon möjligtvis blivit en aning förvirrad.

Sånglektioner, inga lektioner, inspelning, coverband.. Det kunde hon nog fundera ut själv också.

Jag ser många möjligheter till henne:

1) Få bakgrund till låtar och spela in sång/kör

2) Tal till bild

3) Reklamjinglar

4) Live band av vilket slag som helst, inkl trubadur

5) Låtskrivare

6) Hålla sig till sång vid köksbordet

7) Kareoke stjärna

8) Ståupp komiker

Nja ni fattar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska intresssant... alla kommer med tips och ideer MEN. Vad vill Charlietta egentligen själv?

1) Hon vill sjunga

2) Stilen verkar vara rock/punk/rnb - vad som

3) Har försökt sig på inspelning men lagt ner pga för det blev något fel.

Det känns som vi bör rätta upp tråden lite.

Charlietta, vad vill du själv? Vad har du för planer och drömmar.

Vill du bli coverbands sångerska och turnera land och rike runt, kanske till och med flytta för att få till ett band?

Vill du bli studiomusiker, dvs spela in fraser, körer, leadsång på andras låtar?

Har du egna låtar som du har skrivit och vill bli (känd) artist?

Eller vill du bara sjunga för att det är roligt att sjunga?

Jag tycker du har helt klart potential. Har dock ett konkret tips för stunden. Skippa svärorden när du försöker marknadsföra dig.

Önskar dig ett stort lycka till, har du egna låtar tror jag helt kalrt att du kan komma långt! Vi alltid sätta upp några House låtar ☺️

//Erik

jag vill bara sjunga.. detaljerna är inte så viktiga....

självklartvill man ju sjunga nåt man "känner" lixom och det är väl kanske inte schlager jag tycker är kul...

skulle vilja göra allt du skrev där, men man måste ju börja nånstans och var det är vet jag inte....

jag har ju inga inspelnings möjligheter hemma då ja inte lokaliserat ett program ja kan använda, heller har jag ingen super mic och såna grejer...

om nån har nån låt som min röst skulel passa till som demo eller whatever lyssnar jag gärna på den både med sång och utan, kanske rent av skulle kunna skriva en lyrics å lägga melodi... (sånt är kul har jag insett)

dock skriver hag bäst med klar musik bakom och jag är ingen producent så utan musik kommer jag inte så långt med mitt låtskriveri...

om nån vill ha med mig i sitt band hade det oxå kanske vart intressant. ☺️

coverband? hmm vill nån se sånt idag ens? men jo de hade kanske vart skitgrymt!

fan vet ja..om ni tycker jag duger för nånting så maila mig!

brud@live.se

(förlåt att ja svär, jag bara är sån)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst i de festa fall har ju tråden ändrat sig. Men jag tycker att vi inte har hjälpt Charlietta med nånting förutom att hon möjligtvis blivit en aning förvirrad.

Sånglektioner, inga lektioner, inspelning, coverband.. Det kunde hon nog fundera ut själv också.

Jag ser många möjligheter till henne:

1) Få bakgrund till låtar och spela in sång/kör

2) Tal till bild

3) Reklamjinglar

4) Live band av vilket slag som helst, inkl trubadur

5) Låtskrivare

6) Hålla sig till sång vid köksbordet

7) Kareoke stjärna

8) Ståupp komiker

Nja ni fattar...

där blev man ju glad.. stand up komiker.. haha.. tänk om man hade vart så rolig.. hade vart kul!

karaoke stjärna är de enda jag lyckats med på den listan...

men ja ska försöka beta av allihopa där.. vet inte hur man gör bara... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en bra röst.

Skulle vara roligt att höra vad som händer om man spelar in dig.

Har du någon liten snutt där du sjunger på nåt rockigare?

nee.. de låter bara skit med skitmic...

lät en polare filma när ja sjöng karaoke oxå men de lät inte heller bra med min nokia :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Min lilla punkt lista behöver du inte beta av på något sätt. Bara du väljer 1 sak till att börja med.

Det jag har snappat upp är följande:

1) du gillar att spela in (youtube försöken)

2) Du sjunger bra

3) du nyfiken och kreativ

Alla som helst förutsättningar att göra riktigt bra musik! Sätt upp en liten budget och presentera här så du kan få möjligheten att spela in dig och se vad som händer. Det finns väldigt mycket begagnad på blocket, vendolin, mmonlie där du kan ha nytta av.

1) mic

2) ljudkort

3) DAW (musikprogram, cubase, logic, protool, digitalperformer)

4) dator

dator har du redan då kanske det räcker med ett ljudkort för runt 2000 lappen, en mic för ungefär sammapeng så är du igång.

Skrik, sjung, få lite låtar från folk här och leka på bara.

DET är mitt tips.

Jag har till exempel ett antal låtar utan någon som helst sång där du kan prova att lägga lite text och melodier på. Dock elektroniskt i stil med denna:

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
2) Stilen verkar vara rock/punk/rnb - vad som

Eh, nej. Läs igen. Hon skrev: Brukar köra Pink, Christina Aguilera, Tracy Chapman, En del rnb.. Ni fattar va ja vill sjunga...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
nee.. de låter bara skit med skitmic...

Man får inte proffsresultat bara för att man har en dyr mic. Kan man sina grejer kan man få bra resultat med en hyfsat billig mic.

Edit: Nu väntar jag bara på att Claes ska komma och föreslå en viss mic och preamp. Hmmm undrar vilka det kan vara. 🙂

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte proffsresultat bara för att man har en dyr mic. Kan man sina grejer kan man få bra resultat med en hyfsat billig mic.

Edit: Nu väntar jag bara på att Claes ska komma och föreslå en viss mic och preamp. Hmmm undrar vilka det kan vara. 😄

Lösningen på alla dina problem heter Zoom H2 🙂 Då kan du ta med den vart du vill och få till bra ljud hur lätt som helst. Du kan till och med spela in karaoke på en pub och få det att låta hyfsat.

Du har som de flesta säger en bra röst redan. Sen gäller det bara att du bestämmer dig för vad du vill göra 😎 Jag tror inte du inser hur många bara här på forumet som skulle vilja ha dig med på låtar etc, så det borde inte vara några problem för dig att hitta ett band i stockholm att repa/spela med. Jag satte ut en annons på vendolin om en parter att spela med, och med mina rätt smala kriterier fick jag runt 5+ svar som passade bra. Sen att jag fegade ur efter bara ett försök är en annan sak... Det är svårt i början, för man tror inte riktigt på sig själv. Men jag ska göra nya försök snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte bäst om covern av Jewel

och "Having a Kitty over for dinner".

Läste inte ordet "over" först...

Vilken amerikansk engelska - helt olik min brittiska.

Har du bott i USA?

Lycka till!

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

hej charlie

Vi är två killar som sysslar en del med, flera olika genrer. t.ex funk, soul, jazz samt en del hip hop. Vi skulle jättegärna vilja höra mer. Inspelnings möjligheter är inga problem heller. Våra influenser är: erykah badu, joss stone, rapahel saadiq Medeski, Martin and Wood, Est, Guru'n Jazz matazz osv, The Roots, Funkadelic/Parliament, NWA, Jamiroquai, Mr Herbie! osv

Med andra ord: Dansanta funk-disco grooves, med snygga ackord och fantastiska melodier!

Vi vill ha en sångerska till projektet. för inspelning och live spelning.

Så känns detta intressant så kan vi skicka några låtar till dig. Träffas, snacka mer, och så kanske du vill komma hit och provsjunga.

Du kan nå mig (Alex) eller tobbe på alexochtobbe@gmail.com.

mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...