Jump to content
Annons

Jag vill bli sångerska


Hanna N (oregistrerad)

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Det finns inget motsatsförhållande, utan man kan självklart vara både tekniskt skicklig och ha en konstnärlig identitet.

Historien är full av bevis för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är mycket möjligt att jag inte är lika utvecklad på sångområdet som du.

Men dryg — det var jag väl inte... Läs ditt inlägg igen; min respons var hur rimlig som helst. Du kan ju inte bara vräka ur dig en kvasistory, och sedan fylla på med detaljer efterhand som du får kommentarer. Jag tar tillbaka kommentaren.

Det var sarkasmen jag syftade på. Min poäng kanske inte framgick men som jag skrev så utvecklades jag när jag hade roligt och stod still när jag tyckte låten var pest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses 😄

Ni lyckas fan varje gång...

HANNA:

Bor själv en bit utanför Tossås 🙂 har INGENTING att säga om utbildningen.

Mitt tips:

Var med på allt du bara kan.

Band

Festivaler

TV inspelningar (Statist)

Radio

DOA (NÄ inte DeadOnArrival) KÖR

Gospel

Lokala kyrkokörer (Man måste inte vara religös för det)

Kolla annonser i tidningar eller på nätet efter personer som söker

sångerskor..

Skaffa en enkel inspelnings utrustning:

Något hyffsad dator, ljudkort, mic och inspelningsprogram (Börja inte tjafsa nu grabbar).

Det finns en hel UPPSJÖ mer eller mindre bra (läs galna) produsenter här på forumet som

gärna vill smaka nytt blod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är relativt och alla tycker olika. Vad som är bra för nån är funkar kanske inte för den andre..

Testa olika vägar är mitt råd, testa sångpedagog, funkar inte den - byt till en annan. Personkemi och upplägg ska ju också kännas okej. Sjung mycket, magstöd är definitivt inte att förakta, och där kommer ju andningsövningar in (fylla magen med luft, inte bröstet). Det ska komma naturligt att hitta stöd för olika toner (och musikstilar), det ska in i muskelminnet helt enkelt. Ska rösten hålla att sjunga oavbrutet under kanske en timme så är det inte helt fel med rätt sångteknik, men jag tror man kan komma långt på egen hand. Man känner ju faktiskt vad som känns rätt och vad som känns fel. Och vad som låter bra och inte 🙂 Olika typer av musik kräver lite olika tänk med sången, tycker jag iallafall. Som sagt, man får prova sig fram.

Din vilja finns där så kör på bara, och se till att ha KUL och låt det synas att du har kul!

Och sålla i tråden, det finns mycket bra sagt där också ;-)

/Åsa

//HAHA, nu när jag läser första inlägget så ser jag hur bortdribblad jag blev av alla svar i tråden, den tappade liksom tråden 😄

NÅJA, som flera har sagt, hitta massa olika att sjunga med, testa olika genrer, internetsamarbeten är enormt givande och kul, det skriver jag under på!

Redigerat av Wetter
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju något kollo för musik i bla hultsfred varje sommar, tror det är 2 veckor för 12-18 åringar. kan säkert vara kul att träffa andra musik intresserade och få möjlighet att testa olika grejer och lära sig mer.

annars kan du ju börja med att skaffa (om du inte har redan) inspelnings grejor till din dator (program, mic,ljudkort), det behöver inte bli så dyrt så kan du spela in och lyssna och jobba vidare med din sång och även samarbeta med andra (tex. här på forumet).

har gjort låtar som jag fått sånghjälp på av forum folk från hela sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kisade upp mot den molnlösa, djupblå himlen, och såg ett tiotal gamar cirkulera med synkrona vingslag över honom. Gamarna gav ifrån sig ett gällt läte som fick honom att rysa. Nånting är fel, tänkte han. Nånting är definitivt fel...

Det är lite smått smilbandsdragande att se hur hela jävla diskussionen har spårat ur (vilket jag tar skulden på mig för). Det som jag tycker utmärker sig mest är hur i princip alla, utom några få, gör allt i sin makt för att göra mitt inledande tips till Hanna (som jag dessutom har en sak att säga om nedan) ogjort, eliminerat, varningsmärkt el.d. Trots att det enligt min mening var ett bra tips, som vilket annat av de tips som flödar i tråden.

En annan arg debattör (m***t) har verkligen fått öm tå och bestämt sig för att stånga pannan blodig, och fortsätta så, tills dess att jag "underkastar" mig i skam med orden: OK! OK! Sångpedagoger är bra! OK? Happy?

Men se, det tänker jag inte göra. För här har vi en intressant detalj. De flesta tycks ha hängt upp sig på mina ord i inledningsinlägget att "Sångpedagoger är slöseri med tid och resurser", och sedan skitit i att läsa resten. Därefter har det utvecklats till att jag tycker att sångpedagoger är dåliga, meningslösa etc. Sedan har det tillkommit debattörer som hängt upp sig på mitt senaste svar till någon och därefter bildat sig en fantastisk uppfattning om vad hela skiten handlar om...

Sedan har vi det där med att en debattör säger (något i stil med): "jag hade en jättebra sångpedagog", och därmed ska det menas att de flesta pedagoger är bra för alla. När jag påpekar att Hanna efter fyra år gör den bedömningen att hennes sångpedagog inte var särskilt bra, då blir responsen (något i stil med): "ja, EN ja, det betyder inte att de flesta är det". Men vad spelar det för roll? Hanna är 15, och har spenderat tid hos en sångpedagog sedan hon var 11. Vad ska vi säga till henne? Shit happens? Kom ihåg — 4 år av nästan en fjärdedel av en 15-årings dittills liv. Shit happens? Lägg av!

Så för min egen skull tänkte jag sammanfatta mina ståndpunkter om sångpedagoger vad gäller DEN HÄR DEBATTEN. (Här gäller det att skriva med versaler så att alla kan läsa det.) Då kör vi:

Sångpedagoger är slöseri med tid och resurser — OM yngre förmågor, som t.ex. Hanna, måste dras med dem i för tidig ålder. Jag hävdar stenhårt att egna, envisa övningar och utforskningar måste få låtas gå före. Sedan ska den unga förmågan få bestämma själv (givetvis, om han/hon så vill, med ickebindande rådgörande med t.ex. engagerande förälder).

Sångpedagoger är inte nödvändigtvis slöseri med tid och resurser — om och när det tas hänsyn till föregående stycke.

Dessutom börjar jag tvivla på om trådstartaren verkligen är "Hanna". Det känns lite för planerat och uttänkt alltihop.

Nä, nu ska jag sjunga in en låt som kommer att releasas här på forumet inom kort. Jag tror bestämt att Burnies sångpedagog är hos mig just nu. Så jag går väl och gör några jävla andningsövningar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
tror bestämt att Burnies sångpedagog är hos mig just nu. Så jag går väl och gör några jävla andningsövningar då.

Glöm inte hålla för näsan när du dyker ned i glaset bara. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Sorry lite OT här men... Gick du på Liljeholmen? 😄 Vilket år då? Jag gick musik/ljudteknik läsåret 04/05.

Tror det var 1995-96 eller 96-97 om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det är ju helt enkelt så att allt passar inte alla, jag såg tex att nån tar upp körsång nä fan dödstråkigt för mig andra älskar det. En klassiker när det gäller kör det är att man ska ge sig på gospel och det blir så fel för det hör hemma i ja ni vet var och låt det vara där eller åk dit och lyssna eller köp skivan. Kort sagt det är klart att man kan lära sig att sjunga med hjälp av olika typer av undervisningsmetoder men allt går inte att lära ut.

Jag gillar inte skolade röster som låter som instrument många älskar det. En jäkla massa gillar Bob Dyland och Leonard Cohens röster men jag skulle tro att en övervägande del av världens skolade sångare formligen lider när dom hör dom 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite smått smilbandsdragande att se hur hela jävla diskussionen har spårat ur (vilket jag tar skulden på mig för).

Se där - det blev ju som förutspått, en traditionell "fredagstråd med Valle" av det. 😆

Lite bråk, missuppfattningar, lite försiktig dragning mot konsensus och så lite bråk igen etc. Vad som saknas är påhoppen... Vad har hänt? Är de värsta antagonisterna på semester, eller...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Var då? Ta nu inget dunkelt exempel.

nej okej, du har aldrig skrivit det i klartext. Däremot tycker jag det ligger i det mesta av det du skriver. om jag har fel tar jag tillbaka.

En annan arg debattör (m***t) har verkligen fått öm tå och bestämt sig för att stånga pannan blodig, och fortsätta så, tills dess att jag "underkastar" mig i skam med orden: OK! OK! Sångpedagoger är bra! OK? Happy?

Tack för den! Känns verkligen otroligt kul! Ge gärna ett exempel på när jag "stångat panna blodig". Detta är ett disskusionsforum och alla borde få uttrycka sina åsikter (sålänge man inte kränker någon eller bryter mot de lagar och regler som finns) vilket jag inte tror jag gjort. Och inte du heller.

Den enda gången jag blivit irriterad på dig i den här tråden var när du skrev en ganska dryg personligt riktade kommentar för ett tag sen:

WOW, 15 år säger du? Imponerande! Och du vet vad du pratar om. Bra! Då är jag nyfiken: Hur har du kommit fram till att du inte hade varit lika talangfull idag om du inte hade påbörjat lektionerna för 15 år sedan? Eller, vänta, skit i det; vi säger så här istället: I hur tidig ålder förstod du att du var född "med otrolig begåvning som behöver lite hjälp på traven för att utvecklas"?

Du har faktiskt ännu inte kommenterat mitt svar på det.

Det är lite smått smilbandsdragande att se hur hela jävla diskussionen har spårat ur (vilket jag tar skulden på mig för). Det som jag tycker utmärker sig mest är hur i princip alla, utom några få, gör allt i sin makt för att göra mitt inledande tips till Hanna (som jag dessutom har en sak att säga om nedan) ogjort, eliminerat, varningsmärkt el.d. Trots att det enligt min mening var ett bra tips, som vilket annat av de tips som flödar i tråden.

jag tycker du tar i. Det är som sagt ett diskussionsforum. Om någon kommenterar din åsikt så ta det inte personligt. Det är ingen som försöker säga att du "tycker fel". Om du kommer med faktafel är en annan grej, men att i princip alla försöker eliminera ditt inlägg är att överdriva, feltolka och förstora upp.

Men se, det tänker jag inte göra. För här har vi en intressant detalj. De flesta tycks ha hängt upp sig på mina ord i inledningsinlägget att "Sångpedagoger är slöseri med tid och resurser", och sedan skitit i att läsa resten. Därefter har det utvecklats till att jag tycker att sångpedagoger är dåliga, meningslösa etc. Sedan har det tillkommit debattörer som hängt upp sig på mitt senaste svar till någon och därefter bildat sig en fantastisk uppfattning om vad hela skiten handlar om...

Om vi kollar vad det egentligen var du skrev i ditt första inlägg så är det lätt att tro det. Speciellt när du upprepar det i ganska många inlägg:

Sångpedagoger är slöseri med tid och resurser, så jag rekommenderar å det varmaste att du skiter i sådant. Om du inte redan, så att säga, har det i dig, så kan inte ens sångpedagogen hjälpa dig mer än kanske bara tillfälligt — för att "hålla igång". Vissa föds med fantastiska matematikegenskaper som de kan briljera med i mycket tidig ålder, andra föds med förmågan att briljera med sång.

Många gånger när du fått direkt svar på tal har du bara skitit i det. Svårt att veta hur du förhåller dig till det då. Läser du det? Förstår du det? Tar du till dig av andras (t.ex. mina) synpunkter, även om du naturligtvis inte behöver hålla med?

Jag är trött på den här skiten nu. Förra gången jag "slutade" i tråden var det av respekt för trådskaparen. Eftersom det kom flera, enligt mig, otroligt korkade inlägg och ingen annan verkade ha några tankar på att sluta hängde jag på igen. Eftersom det inte är någon idé att svara på herr valles utkast, eftersom han inte verkar bry sig om att svara på kommentarerna, lägger jag ner det här. Det är liksom ingen idé att diskutera om man ändå inte får någon respons utan bara blir kallad "arg debattör" som "har verkligen fått öm tå och bestämt sig för att stånga pannan blodig" helt obefogat. Själv verkar han få vända på allting, uttrycka sig hur som helst, generalisera, hitta på saker som aldrig över huvud taget skrivits och övertolka. Att diskutera saker och försöka förstå andras synpunkter är kul men det är inte vad den här tråden handlar om längre. Därför drar jag mig tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sant allt ni säger. Ja, jag råkade ha en 64-årig sångpedagog som ändå pratate om sina probem hela tiden som en 10-åring... Gick inte att säga emot... Men iallafall, jag bor i Stockholm. Jag har alltid haft ganska lätt för musik och gick i en skola med musikprofil upp till sexan, har tyvärr glömt bort det mesta av teorin som jag lärde mig då. Spelade fiol på den tiden och tror jag var riktigt bra men blev less på allt det klassiska och har inte rört den på tre år. Jag jobbar på att lära mig gitarr, men det går långsamt, har inte så mycket tid till det pga. skolan och allt annat. Det är absolut kul att skriva egna låtar, men jag brukar ha lite problem med att de låter antingen lika varandra eller andra låtar... Så jag antar att jag behöver lite mer övning. Men att vara med i ett rockband är en väldigt bra idé, jag har spelat lite på skoltid med några killar, men vi har väl inte riktigt kommit så långt än, har inte ens lyckats hitta replokal och tiden börjar rinna ut eftersom vi splittras (börjar gymnasiet) och hamnar på olika håll. Men jag kan alltid försöka att få ihop oss igen antar jag.. Tack för att ni svarar förresten, ni känns som seriösa musikmänniskor 🥰. Nu blev det en riktig uppsats, men jag hoppas ni orkar läsa det...

Uppsats?

Jösses...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte hålla för näsan när du dyker ned i glaset bara. 🥰

Det var en sångkör uppe i Norrland som innan uppträdandet i någon timme fyllde 1.5 liters PET-flaskor med vatten och blåste i sugrör i dem så det bubblade för att värma upp lungorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det inte är någon idé att svara på herr valles utkast, eftersom han inte verkar bry sig om att svara på kommentarerna, lägger jag ner det här.

Faktum är att du själv visar briljant förmåga att inte "bry sig". Min absolut första fråga till dig i den här tråden var "Hur vet du det?", vilket var en respons på ditt påstående om att "MEN utan skolning har bara ytterst få möjlighet att bli upptäckta". Till svar gav du en 616-ords uppsats om Därför Tycker Maart Att Det är Bra Med Sångpedagoger. Men frågeställningen — varför ytterst få oskolade har möjlighet att bli upptäckta —, den sket du mycket vackert i att belysa.

Akta pannan nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jaha..., så gick en tråd till åt helvete....

Men nu när alla ändå verkar ha bestämt sej för att Valle har fel och alla andra har rätt så vill jag bara lägga till att det finns säkert jättebra sångpedagoger som kan hitta det personliga i rösten hos en 15-årig tjej och jobba med det, men det är nog fan så mycket vanligare att en sångpedagog säger att nä, så här ska du göra och där gör du fel, det vet jag som har varit sångare/sångerska i si och så många år...

Det finns så otroligt många misslyckade sångare/sångerskor där ute som har gått och blivit sångpedagoger istället, presis som alla securitas vakter som inte lyckades bli poliser.

Min erfarenhet är att alla unga tjejer som jag har sett gå till pedagoger har stöpts om till en och samma röst (precis som 99% av alla som söker till idol), kan dra paraleller till alla unga gitarrister som åkte till G.I.T. i Hollywood på 80 - 90 talet och skulle bli skitduktiga gitarrister, sen kom dom hem allihop och lät likadant allihop, alla var tekniskt duktiga och ville starta metalband och åka på turne.

Sen kom det en ny genre som heter Grunge och dödade det hoppet...

Hanna, jag tvivlar på att du ens läser den här tråden längre men om du gör det så gå till en sånglärare om du kan göra det gratis via din skola eller så, men jag skulle inte lägga alltför mycket pengar på det när det finns annat som antagligen skulle kunna hjälpa dej mer, inspelningsutrustning som redan har nämnts och försök att få tid att komma med i ett band, där lär du/ni er fruktansvärt mycket gratis bara för att det är så kul.

Jag tror att ditt största problem är att du vill bli en "(iallafall hyfsat) känd sångerska."

Glöm det där med att bli känd och försök komma fram till vilken musik du vill hålla på med istället och jobba på det så kommer förhoppningsvis det andra på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så otroligt många misslyckade sångare/sångerskor där ute som har gått och blivit sångpedagoger istället, presis som alla securitas vakter som inte lyckades bli poliser.

...men då är de inte sångpedagoger, utan kallar sig bara sångpedagoger. Det är samma problem som när folk som går på musikskolor börjar ta emot sångelever utan att själva vara klara med sin egen utbildning. DET är ofta bortkastad tid, så där håller jag med Valle. Det är nästan lika illa som att vem som helst kan kalla sig "terapeut" - även om de inte har ett uns av psykologiutbildning. Det borde vara förbjudet att kalla sig sångpedagog om man inte är utbildad till det. Läraryrket överlag borde nog ha någon sorts certifiering, så att man kan vara säker på att det inte är en glad amatör som "utbildar".

Vad man behöver hitta, är en riktig sångpedagog - alltså en som är färdigutbildad lärare med sång och musik som huvudinriktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hanna N (oregistrerad)

Oroa er inte, jag är äkta och har alltid varit äkta (varför skulle jag inte vara det, det skulle väl vara rätt meningslöst att starta en tråd men ett falskt namn bara för att?). Hanna Nilsson heter jag. Men jag kände att tråden började spåra ur, så jag slutade följa den... Men tack för alla seriösa tips, jag hoppas att det kommer att hjälpa mig på något sätt, någon gång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var mitt mål att låta som en arg bitch... Kom the fuck igen!

Min röst är som den är, det är en anatomisk fråga snarare än en pedagogisk.

Och jag låter inte alltid som en arg bitch — ibland låter jag riktigt illa.

ok tolkar det som att du inte är nöjd då

men kanske är det så att någon som saknar tillräckliga förutsättningar för sång kanske heller inte är den bäste att uttala sig om hur man bäst uppnår en god sångnivå eller inte

alla metoder lär ju vara mer eller mindre icke-fungerande för en sån person

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tolkar det som att du inte är nöjd då

men kanske är det så att någon som saknar tillräckliga förutsättningar för sång kanske heller inte är den bäste att uttala sig om hur man bäst uppnår en god sångnivå eller inte

alla metoder lär ju vara mer eller mindre icke-fungerande för en sån person

OK, du menar att jag kanske inte borde uttala mig om hur man uppnår god sångnivå. Fair enough. Men jag tycker att man i slutändan ändå själv ska få vara sin egen bedömare, inte förlita sig blint på andra "experter".

Dessutom ska man inte missförstå mig. Jag tycker inte att jag är dålig sångare, bara att min röst kanske låter lite för "mesig". Och, igen, det är en anatomisk fråga, inte pedagogisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...