Jump to content
Annons

Är Fruity Loops värt tiden?


braxman

Recommended Posts

Tjena

Jag har suttit i drygt två år nu i Fruity Loops och producerat house. Det börjar dock kännas lite som om det är ett relativt oseriöst program, och jag börjar ångra rejält att jag slösat allt denna tid på det. Jag funderar starkt på att syssla med produktion professionellt i framtiden och därför undrar jag om jag borde börja titta på andra sequencers (till exempel Reason/Cubase/Pro Tools)? Jag tror knappast att det finns många seriösa producenter som sitter i FL, det känns mer som ett program för nybörjare och/eller folk som mest gör musik som tidsfördriv (inget illa ment förstås mot alla de som använder programmet 😄 ). Jag vill helst inte komma in i studiovärlden och bara kunna ett program som ingen tar på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena

Jag har suttit i drygt två år nu i Fruity Loops och producerat house. Det börjar dock kännas lite som om det är ett relativt oseriöst program, och jag börjar ångra rejält att jag slösat allt denna tid på det. Jag funderar starkt på att syssla med produktion professionellt i framtiden och därför undrar jag om jag borde börja titta på andra sequencers (till exempel Reason/Cubase/Pro Tools)? Jag tror knappast att det finns många seriösa producenter som sitter i FL, det känns mer som ett program för nybörjare och/eller folk som mest gör musik som tidsfördriv (inget illa ment förstås mot alla de som använder programmet 😄 ). Jag vill helst inte komma in i studiovärlden och bara kunna ett program som ingen tar på allvar.

Vadå värt tiden? Så lätt som FL är att komma in i så tar det ju inte direkt lång tid att lära sig. Således har du inte slösar bort någon tid alls tycker jag. Du lär ju inte spenderat dina två år på att bara lära dig alla tekniska aspekter av FL.. du har väl skapat musik som du tycker om större delen av dessa två år.. och den erfarenheten fick du väl är ju aldrig bortkastad, tycker jag i alla fall. För övrigt är det väl slutresultatet som räknas om man nu ska producera musik "seriöst" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde FL förut men tröttnade och började med Cubase.

Det tar en stund att lära sig allt men jag tycker helt klart det är värt det.

Du behöver inte börja med Cubase 5, utan kör med studio vilket är en "light version".

Själv använder jag Cubase Studio 4 och tycker jag har allt jag behöver där.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du in i branschen så är det antagligen Pro Tools och Logic som gäller möjligen Cubase men det är mer tveksamt.

Först vill jag säga att dina två år absolut inte är bortkastade. Det viktigaste är musiken och hur du producerar om det är produktion du brinner för.

Verktygen är ointressanta.

Jag tycker att alldeles för många lägger för stor vikt vid programmen. Jag skulle även villja sticka ut hakan och säga att alla DAWs idag är så enkla att vem som helst kan lära sig dom och dessutom snabbt. Det man däremot aldrig blir fulllärd i är hur man skriver, framför och producerar musik.

I det fallet skulle jag villja påstå att alla erfarenheter från vilken DAW det nu må vara är lika värdefulla.

Så kör på med FL men vill du in professionellt så bör du nog också titta på de två stora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det du har lärt dig under dessa 2 år är INTE alls bortkastad! Tänk på alla breaks, upplägg(arrangemang), ljudval, synth egenskaper, reverbtyper och allt annat som ingår i musikproduktion. Att du känner att programmet begränsar dig är ju otroligt bra! Så kännde du väl inte när du började med programmet? Alltså så har du utvecklats på många fler plan en endast programstrukturen.

Det jag kan rekommendera är följande: kika på Logic 8. det finns en lightversion av programmet som du kan köpa för några tusenlappar. Detta program används av många många proffs i både pop, mastering och electronisk musik! Jag "konverterade" mig för snart ett år sedan från Nuendo till Logic och är GRYMT nöjd. Har du inte mac, kan jag rekommendera det också 😄

Kör hårt! Det viktigaste du ska tänka på när du gör ditt val är att musiken ska stå i fokus. Samt att du mår väl medans du håller på!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du in i branschen så är det antagligen Pro Tools och Logic som gäller möjligen Cubase men det är mer tveksamt.

Först vill jag säga att dina två år absolut inte är bortkastade. Det viktigaste är musiken och hur du producerar om det är produktion du brinner för.

Verktygen är ointressanta.

Jag tycker att alldeles för många lägger för stor vikt vid programmen. Jag skulle även villja sticka ut hakan och säga att alla DAWs idag är så enkla att vem som helst kan lära sig dom och dessutom snabbt. Det man däremot aldrig blir fulllärd i är hur man skriver, framför och producerar musik.

I det fallet skulle jag villja påstå att alla erfarenheter från vilken DAW det nu må vara är lika värdefulla.

Så kör på med FL men vill du in professionellt så bör du nog också titta på de två stora.

Vadå, du tror inte det finns proffs som använder Cubase? 😛

Ganska övertygad om att det iaf finns många stora inom elektronisk musik som kör Cubase.

Redigerat av Utan Namn
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå, du tror inte det finns proffs som använder Cubase? 😛

Ganska övertygad om att det iaf finns många stora inom elektronisk musik som kör Cubase.

Det var ju ifs inte riktigt det som var diskutionen utan snarare ett svar på val av DAW. Hur många procent varje producent använder av resp daw har ju inte sååååå stor betydelse i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Jag har suttit i drygt två år nu i Fruity Loops och producerat house. Det börjar dock kännas lite som om det är ett relativt oseriöst program, och jag börjar ångra rejält att jag slösat allt denna tid på det. Jag funderar starkt på att syssla med produktion professionellt i framtiden och därför undrar jag om jag borde börja titta på andra sequencers (till exempel Reason/Cubase/Pro Tools)? Jag tror knappast att det finns många seriösa producenter som sitter i FL, det känns mer som ett program för nybörjare och/eller folk som mest gör musik som tidsfördriv (inget illa ment förstås mot alla de som använder programmet :rolleyes: ). Jag vill helst inte komma in i studiovärlden och bara kunna ett program som ingen tar på allvar.

Du känner dig altså lite begränsad av FL studio då? Få höra vad det är du saknar i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Utan Namn:

Självklart finns det många proffs som använder Cubase precis som Live, Sonar, Digital Producer etc. etc. Jag syftade mer på vad som brukar vara studiostandard. Så har man ambition att jobba i någon av det större 'studiosarna' så är det antagligen vettigt att kunna en del Pro Tools och Logic.

För oss andra som inte har sådana ambitioner så är alla vall av DAW bra så länge man trivs med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du känner dig altså lite begränsad av FL studio då? Få höra vad det är du saknar i programmet.

Nej, jag känner mest att det kan vara smart att utvecklas tidigare i något man kommer ha stor användning för senare, såvida det inte hämmar min kreativitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina egna erfarenheter av FL-Studio är att den har ganska meckig hantering för MIDI-export.

Modulation fungerar inte automatiskt och när man bläddrar patchar med synten byter den instrument istället.

- FL Studio - MOD Wheel MIDI Control - Warbeats Tutorial (Lösning på Mod Wheel problemet)

Däremot är det snabbstartat, vilket en del sequencerprogram inte är.

Redigerat av Troppus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå, du tror inte det finns proffs som använder Cubase? 😐

Ganska övertygad om att det iaf finns många stora inom elektronisk musik som kör Cubase.

vad jag hört så använde Prodigy cubase förrut, men med nya plattan gått in på ett annat program för att få mer inspiration.

Om man ledsnar på arbetsättet är det säkert bra sätt att byta daw för att få mer inspiration, eller köpa massa nya studioprylar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag känner mest att det kan vara smart att utvecklas tidigare i något man kommer ha stor användning för senare, såvida det inte hämmar min kreativitet.

Det är ganska bra att kunna flera program också.

om du nu väljer Cubase kan du ju köra ihop fl och kombinera, går säkert i andra program också

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina två år är definitivt inte bortkastade. Jag använde i början av mitt producerande FL studio, och det gav mig en bra grund för vidareutvecklingen av hur produktion går till. Jag gick sedan över till Reason, men eftersom det endast är MIDI-baserat började jag använda Cubase. Däremot har jag funnit min väg till Pro Tools, och att kombinera Pro Tools och Reason är enligt mig en slående kombination om man ska prodda House/Trance/Dance-liknande låtar. Det finns inget man inte kan göra med Pro Tools! Definitivt inte om man Rewirar Reason också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att TS inte kommer bli klok på alla råd om varför just vissa DAW´s är det bättre valet.

Som sagt tidigare så kan man fortfarande leverera kvalitativa produktioner från vilket program som helst. Andra må passa vissa bättre än andra.

Men om man nu ska ge TS råd, så tycker jag att man ska tänka på vad syftet är med hans skapande.

Syftet i hans fall verkar vara att få folk att dansa till House och att fiffla med det elektroniska soundet.

Om Braxman vill ha ett grymt program att jobba och spela live med så är det solklara fallet Ableton Live !

Nu säger jag inte att alla andra DAWs är skrot, bara att Ableton kommer att bli grundpelaren i hans skapande ! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina två år är definitivt inte bortkastade. Jag använde i början av mitt producerande FL studio, och det gav mig en bra grund för vidareutvecklingen av hur produktion går till. Jag gick sedan över till Reason, men eftersom det endast är MIDI-baserat började jag använda Cubase. Däremot har jag funnit min väg till Pro Tools, och att kombinera Pro Tools och Reason är enligt mig en slående kombination om man ska prodda House/Trance/Dance-liknande låtar. Det finns inget man inte kan göra med Pro Tools! Definitivt inte om man Rewirar Reason också.

Tack för tipset! Tänker prova att rewira. Så fort jag fått ett grepp om båda programmen, förstås 😳

Tack för övrigt till alla som svarat, det känns väldigt uppmuntrande att få höra att jag inte slösat min tid, kände mig ganska vilsen. Jag tänker definitivt ge mig på Pro Tools och Reason, men behålla Fruity Loops som en kreativ plattform än så länge eftersom jag ändå kan programmet så väl. Jag har även funderat på Logic då det verkar vara väldigt användarvänligt, men jag vågar nog inte ta språnget till Mac riktigt ännu 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar lite i samma banor som du. Har använt FL några år nu, och vill egentligen byta till något annat program, men det känns som att man inte vill lära sig allt igen - hur man lägger upp automation clips, hur man slicar samplingar, etc. Även om tekniken man lärt sig inte är bortkastad så måste man ju lära om en hel del eftersom programmen har sina egna sätt att göra saker på.

För min del blir det nog Cubase eller Logic om jag går över till Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Tänker prova att rewira. Så fort jag fått ett grepp om båda programmen, förstås 🙂

Tack för övrigt till alla som svarat, det känns väldigt uppmuntrande att få höra att jag inte slösat min tid, kände mig ganska vilsen. Jag tänker definitivt ge mig på Pro Tools och Reason, men behålla Fruity Loops som en kreativ plattform än så länge eftersom jag ändå kan programmet så väl. Jag har även funderat på Logic då det verkar vara väldigt användarvänligt, men jag vågar nog inte ta språnget till Mac riktigt ännu 🙂

Jag skulle också velat gå över till Logic Studio, men har självklart inte råd att punga ut till en Mac just nu. Dessutom om man ska ha en klarar av alla miljoner pluggar man behöver! Tyvärr har priserna gått upp när det gäller Pro Tools och deras interface. Men det är fortfarande extremt prisvärt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också velat gå över till Logic Studio, men har självklart inte råd att punga ut till en Mac just nu. Dessutom om man ska ha en klarar av alla miljoner pluggar man behöver! Tyvärr har priserna gått upp när det gäller Pro Tools och deras interface. Men det är fortfarande extremt prisvärt!

Om du har råd med en miljon pluggar så borde du ha råd med en Mac =p

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har råd med en miljon pluggar så borde du ha råd med en Mac =p

låter väldigt rimligt ^^

Angående Topic:

Även om jag mest suttit i FL, så känns det enligt mig inte som att det är så stor skillnad mellan alla programmen..

Det gäller bara och lära sig hur. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går fort att lära sig. Mycket fortare än man tror.

Dessutom är det sjukt kul när man får grepp om allt nya 😉

Sen jag skaffade Mac för ett tag sedan har jag själv tänkt "shit, var det så enkelt?, vilket jävla pucko jag var som inte lärde mig det innan!" 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

*host host* torrents... Jag skäms det gör jag, men att punga ut 4000 kr för Reason bland annat är tokigt...

Haha! Du vågar du med alltså 😛

Vara ärlig på forumet, menar jag då alltså.

När jag var det sist så fick jag ett helt gäng på mig som häcklade mig 🙂

Dom kommer nog snart här med ska du se.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Jag började min karriär med Dance Ejay och Cubase. Sedan flyttades det hela till typ Jeskola Buzz och FL Studio.

Det beror inte på programmet om det blir "proffsigt". Det beror bara på dig själv och om du lyckats tygla och tämja programet.

FL Studio är ett väldigt "vilt" program i det sammanhanget och ses då som enkelt och primitivt i jämförelse med det väldigt "tama"

Cubase, som tydligen är väldigt lätt att bemästra. Jag hade inget problem att "tämja" Cubase, men kände då att det behövdes mer,

och där fanns FL Studio, eller Fruity Loops som den då hette, vilt och helt crazy på sina ställen och är fortfarande det än idag.

edit: Jag hôller nog på att bli en furry, så att ni bara vet.

Redigerat av Le Manuel Da Riot
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har råd med en miljon pluggar så borde du ha råd med en Mac =p

Om nu inte han tankar hem sina slipade pluggar som NVI,NV etc som de har gjort novation och native instruments etc

själv skulle jag akta mig för fl man tycker att det e häftigt i början sedan mörkar det när man ser de andra kör hårdvara och fl är ingen DAW app, det är <SoftPlug> helt enkelt enligt dnbwiki

jag tar och råder han att invenstera en mac pro med logic och lite hårdvaru synthar som man får nytta av det e alltid kul med hårdvarusynthar..

själv sitter jag och grägglar och väntar in mig en helt ny ex av Waldorf micro q rack en sån liten rack kan göra nästan allt man behöver fast man sitter på en yamaha rm1x nu och remixar Paul Van Dyk - Another way ..

råder dig också ochh kika vad andra artiser andvänder då blir det enklare att få "hjälp", remix filer fast du kan ju dock skicka iväg färdiga wav filer till vipzone etc för slutmixning etc.

förlåt för stavfel men thats who iam på morgonen ögonarna har knappats öppnats 🥰

tack för mig i denna tråd

har också experiance från fl

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

haha, Mac suger ju 😄

Fattar inte att ni hackar på en programvara där du kan automatisera alla knappar på alla syntar.

Utvecklingen är ju färdig där.

Historien har faktiskt ett slut.

Finns också Mastering inom soft som ta me f*n gör mer än vad t.ex cutting room kan.

Kingston

(nu blir det liv .)

jag tar och råder han att invenstera en mac pro med logic och lite hårdvaru synthar som man får nytta av det e alltid kul med hårdvarusynthar..
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Jag har suttit i drygt två år nu i Fruity Loops och producerat house. Det börjar dock kännas lite som om det är ett relativt oseriöst program, och jag börjar ångra rejält att jag slösat allt denna tid på det. Jag funderar starkt på att syssla med produktion professionellt i framtiden och därför undrar jag om jag borde börja titta på andra sequencers (till exempel Reason/Cubase/Pro Tools)? Jag tror knappast att det finns många seriösa producenter som sitter i FL, det känns mer som ett program för nybörjare och/eller folk som mest gör musik som tidsfördriv (inget illa ment förstås mot alla de som använder programmet 😆 ). Jag vill helst inte komma in i studiovärlden och bara kunna ett program som ingen tar på allvar.

Alltså FL studio har ett ganska oförtjänt rykte som ett oseriöst program mest tror jag för att det är billigare änn dom flesta andra. Rent teknologiskt så är det inge större skillnad mellan dom olika studio programmen. Det fanns en tid förut när fruity loops låg efter dom andra men dom e rätt bra ikapp.

Rent kvalitéts mässigt är jag övertygad att slutresultatet kan bli exakt lika bra i alla olika programmen, handlar väll mest om vilket arbetsätt man föredrar.

Är ingen expert på det ljudtekniska området inom den digitala sfären men har läst en del och inte hittat något som skulle stödja tesen att fl studio inte skulle kunna användas av andra än nybörjare 😛.

Det mesta handlar om kunskap om hur ljudet behandlas. Enda som jag tycker är relativt klen i FL är nog sequencern men jag använder istället plugins och så.

Skulle inte vifta bort allt du lärt dig i fl studio det mesta kan appliceras på andra program också.

Det finns också ett djup i fl studio som många inte ser eftersom det ofta ses som ett nybörjar program.

Professionellt är lite av en definitions fråga och det är ofta pengar man tjänar på det som avgör om det ses som professionellt eller inte. Handlar mest om marknadsföring i slutändan ändå.

Skulle inte bry mig om vad andra säger om fl studio om det inte är baserat på rent teknisk fakta. Som sagt jag tror allt är möjligt men om du känner att du vill testa något nytt så testa dom andra finns väll i demo versioner, kanske funkar bättre för dig.

Kan tillägga att alla olika studio program marknadsförs sig på ett visst sätt, att läsa om dom snabbt på företagens egna hemsidor ger ingen speciellt bra bild av hur bra dom är utan det är alltid vinklat till fördel för respektive företags program.

Enda jag hört mac e bättre på e inom området bildhantering. Har lite o göra med hur bilderna ritas upp på skärmen. Ingen enorm skillnad dock. Mac vs Pc handlar också om vilken typ+ man föredrar men macarna är nog rätt bra lämpade som arbetsdatorer medan pc:n är bättre som speldatorer, skulle jag kunna tro. Men en pc utrustad med linux är minst lika effektiv som mac os.

Redigerat av perelius
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Själv har jag lite samma funderingar som TS

Har använt FL Studio i flera år, sedan version 2 tror jag faktiskt.

Då jag upplevt att det är lite knepigt att få till det proffsiga fylliga sound jag i slutändan vill ha så har jag lite "gått över" till Reason, också eftersom att Reasons sequencer känns mer lättarbetat och användarvänlig. Numera skissar jag alltid fram mina melodier/låtar i FL, men gör de färdiga produktionerna i Reason.

Men men..att jag inte får till soundet i FL beror väl egentligen mest på mig, och om jag t.ex. hittar riktigt feta VST instrument och lär mig mixa bättre i FL så kanske jag trots allt kan få fram något jag kan känna mig nöjd med där också. Plus att FL faktiskt inte är lika begränsat som Reason.

Frågan om FL Studio ska ses som ett nybörjarprogram verkar ständigt pågå. Dock bör man inte bry sig om det utan istället förlita sig på de tekniska fakta som finns om programmet och fråga sig om man själv känner sig nöjd med programmet eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...