Jump to content
Sign in to follow this  
Rabieshund

Nåt sånt här har jag aldrig gjort förut

Recommended Posts

Filnamn: Nåt sånt här har jag aldrig gjort förut

Av: Rabieshund

Skickad: 5 Jul 2009

Filen uppdaterad: 5 Jul 2009

Kategori: Klassiskt/Filmmusik

Ok, så här ligger det till. Jag är på gång att (antagligen) bilda ett samarbete med två andra musikproducenter som har kontakter inom film- och tv-spelsbranschen och jag ska maila över lite skit till en av dem och han hade snackat om att han gärna skulle vilja höra typ CSI-musik. Ni vet, filmmusik med elektroniska inslag (eller helt elektronisk ibland). Idag fick jag lite tid till att göra musik så jag lyssnade in mig lite på soundet på musiken i filmen Aeon Flux där det är just sån musik (stört bra musik också). Sen satte jag mig ner och testade att göra nåt i samma stuk.

Så det är första gången jag provar på nån sån här filmaktig musik som inte är massa orkester och grejer. Första gången jag gör nåt åt drum n bass-hållet också! Det var skitkul och jäkligt befriande för kreativiteten. Denna skulle lika gärna kunna ligga i elektronisk-forumet men det är ju tänkt som filmmusik så den hamnar här. Slängde in lite stråkar och en shamisen på ett ställe för att göra det lite skojigt.

Nu vill jag ha lite åsikter! Detta är bara en liten test så den är kort men jag fick med det jag ville testa. Alla trummor är enskilda wave-samplingar som jag har pusslat ihop från diverse samplebibliotek (och några egna) och de flesta syntharna är Albino 3. Stråkar och shamisen från Colossus.

:D

Klicka här för att ladda ner filen

Annons

Kanske inte det mest konstruktiva av svar men...detta var ju riktigt bra! Om man sätter sig in i en serie, typ CSI, och försöker tänka på vad man har för förväntningar på musiken så är detta klockrent. Kändes som en riktigt bra bakgrund att ha då den var väldigt stämningshöjande!

Bra jobbat, jag hoppas det leder vidare till fler projekt för dig!

Det här låter sjukt bra och inspirerande till spel några stora spel-titlar flashade framför mina ögon när jag hör dessa trumloopar som du programmerad. Ett litet upprepende tema sedan mellan låtarna i stil med shamisen som växlar mellan olika instrument och produktionen är klappad och klar!

Sugen på att höra mer ! (som vanligt Martin)

Najs Martin! Verkligen.

Lät sketabra.

/M

Det var mäktigt! Skulle passa klockrent i någon form av "bryta sig in på banken öppna bankvalvet inom 2min action" a la Italian Job.

Bra jobbat, jag gillade det skarp. Trummorna va redigt snärtiga och snabba. Tummen upp!

Hej! Här är mina åsikter

Det är en himla bra låtabit med bra mix men jag tycker ljuden, speciellt trummorna, är daterade och känns gjorda. Tänker framförallt på ditt sextondelsrassel, sättet det spelas på och samplingarna som ligger därpå. Och jag tror du om någon skulle kunna vara innovativ nog att göra något mer nytänkande.

Ha det gött! Lax

Shit. Trummorna var guld. Måste lära mig göra sådant där.

Tack tack!

Hej! Här är mina åsikter

Det är en himla bra låtabit med bra mix men jag tycker ljuden, speciellt trummorna, är daterade och känns gjorda. Tänker framförallt på ditt sextondelsrassel, sättet det spelas på och samplingarna som ligger därpå. Och jag tror du om någon skulle kunna vara innovativ nog att göra något mer nytänkande.

Ha det gött! Lax

Mja det är klart att det har gjorts förr. Detta var ju mest en första test för att se om jag kunde göra nåt i stilen och om det känns som att det redan är gjort så måste det betyda att jag lyckades. :) Vi får väl se vad som händer i framtiden.. :) Tack för kommentaren hörru

Jafan, det låter som det du beskriver att du vill att det ska låta som :)

Lycka till!

Filnamn: Nåt sånt här har jag aldrig gjort förut

Av: Rabieshund

Skickad: 5 Jul 2009

Filen uppdaterad: 5 Jul 2009

Kategori: Klassiskt/Filmmusik

Ok, så här ligger det till. Jag är på gång att (antagligen) bilda ett samarbete med två andra musikproducenter som har kontakter inom film- och tv-spelsbranschen och jag ska maila över lite skit till en av dem och han hade snackat om att han gärna skulle vilja höra typ CSI-musik. Ni vet, filmmusik med elektroniska inslag (eller helt elektronisk ibland). Idag fick jag lite tid till att göra musik så jag lyssnade in mig lite på soundet på musiken i filmen Aeon Flux där det är just sån musik (stört bra musik också). Sen satte jag mig ner och testade att göra nåt i samma stuk.

Så det är första gången jag provar på nån sån här filmaktig musik som inte är massa orkester och grejer. Första gången jag gör nåt åt drum n bass-hållet också! Det var skitkul och jäkligt befriande för kreativiteten. Denna skulle lika gärna kunna ligga i elektronisk-forumet men det är ju tänkt som filmmusik så den hamnar här. Slängde in lite stråkar och en shamisen på ett ställe för att göra det lite skojigt.

Nu vill jag ha lite åsikter! Detta är bara en liten test så den är kort men jag fick med det jag ville testa. Alla trummor är enskilda wave-samplingar som jag har pusslat ihop från diverse samplebibliotek (och några egna) och de flesta syntharna är Albino 3. Stråkar och shamisen från Colossus.

:)

Klicka här för att ladda ner filen

Du verkar vara lite av ett underbarn av det jag läst och sett dig göra.

Mycket proffsig låt tycker jag.

Tack som tusan boys! Kan tillägga att jag skickade in grejerna till producenten och han nappade direkt. :) Ska på möte i Stockholm nån gång snart.

Jo, håller med de andra här: låter riktigt schyst.

Det enda som jag personligen vill anmärka på är det elektroniska sitarr(?) ljudet som kommer in vid 42 sekunder. Det låter lite grann som om det "flyter ovanför" för mig. Alltså lite grann som om det inte tillhör resten av låten. Mer reverb där kanske?

Men det är kanske mer en personlig smaksak och ingen annan har ju anmärkt på det...

// Martin

Lät mycket bra!

Mycket Remote Control Productions / Media Ventures -aktig!

Tyvärr är detta några klasser högre än mina produktioner, så det kommer inget konstruktivt från mig.

Förutom att jag gillar det skarpt =)

Hoppas ni når framgång i ert samarbete!

Riktigt skönt! har själv börjat knåpat ihop liknande musik. Riktigt kul är det :rolleyes: Lycka till!

Fan det var ju riktigt schysst...

Skulle kunna tänka mej att höra låten i nästa Resident evil rulle...

Lite elgitarrer här och var skulle förstås sitta fint.

Det var faktiskt mycket underbart... älskar sån här slags musik med mycket elektroniska ljud och grejjer B) av ren nyfikenhet skulle det vara intressant att veta vad du använt dig av för ljud, pluggar, loopar, samplar och sånt :)

Oj missade att nån skrivit här. Tack alla!

e3ro: Synthen är Albino 3. Använder den till nästan allt. Samplingarna kommer från lite olika samplingspaket, bl a Xfer och Sample Fusion - Killer Tweaks II. Minns inte allt jag använt men det var kanske en del grejer jag samplat själv också. Några ljud är från East West Quantum Leap Colossus.