Jump to content
Sign in to follow this  
stickane

Bröllopsmarschen (färdig)

Recommended Posts

Tycker den låter alldeles utmärkt. Dock lite ovanligt med marscher i 3/4 takt.

Men den funkar nog alldeles utmärkt att gifta sig till, om man har den som ingångs/utgångsmusik, så kanske det är idé att inte spela den med sånt tryck på 1:an oc 3:an, då kan det bli lätt så att man även går på dom slagen och man dansar polska i mittgången.

Byss-Calle (17??-1847) gjorde också en brudmarsch i 3/4 takt, som han spelade när han satt på hästen framför brudparet. Men han tyckte det inte spelade någon roll, för hästen kunde ju ändå inte räkna :)

Tycker den låter alldeles utmärkt. Dock lite ovanligt med marscher i 3/4 takt.

Men den funkar nog alldeles utmärkt att gifta sig till, om man har den som ingångs/utgångsmusik, så kanske det är idé att inte spela den med sånt tryck på 1:an oc 3:an, då kan det bli lätt så att man även går på dom slagen och man dansar polska i mittgången.

Byss-Calle (17??-1847) gjorde också en brudmarsch i 3/4 takt, som han spelade när han satt på hästen framför brudparet. Men han tyckte det inte spelade någon roll, för hästen kunde ju ändå inte räkna :)

Hejsan!

Tackar. Jo jag är ju helt osäker på vad det är,,, om det är en marsch eller gånglåt eller ,,,, det funkar ju att gå i takt till den. Det är min dotter som ska gifta sig i sommar o jag gjorde låten för 1 år sen ( tror jag) , men nu sitter refrängen på plats också. Alldeles rätt det är meningen som ingångmusik,,,kul att du hörde det (det finns många musikaliska här på forumet) Byss-Calle gjorde fina låtar ,,,helt klart.. det där med hästen va bra/ ler.

Mvh Stickane

Hejsan!

Tackar. Jo jag är ju helt osäker på vad det är,,, om det är en marsch eller gånglåt eller ,,,, det funkar ju att gå i takt till den. Det är min dotter som ska gifta sig i sommar o jag gjorde låten för 1 år sen ( tror jag) , men nu sitter refrängen på plats också. Alldeles rätt det är meningen som ingångmusik,,,kul att du hörde det (det finns många musikaliska här på forumet) Byss-Calle gjorde fina låtar ,,,helt klart.. det där med hästen va bra/ ler.

Mvh Stickane

Marscher och gånglåtar brukar gå i 2/4 eller 4/4... Jag skulle nog kategorisera denna som Polska, men det kommer nog att funka alldeles utmärkt ändå ;)

Fin låt du knåpat ihop.

Mvh

Magnus

Marscher och gånglåtar brukar gå i 2/4 eller 4/4... Jag skulle nog kategorisera denna som Polska, men det kommer nog att funka alldeles utmärkt ändå ^_^

Fin låt du knåpat ihop.

Mvh

Magnus

Hej!

Jag nästan anade att det skulle va en polska. Jag har ju inte så stor erfarenhet av just "polskor" ( tolka inte fel nu) men man har ju hört en del så... Men kan jag kalla den för "Bröllopsmarsch från Sikhjälma" eller Bröllopspolska från..... Vad tycker du?

Kul att du gillar den. Det är ju lite ovanligt idag med gammeltjooa.

Mvh Stickane

Marscher och gånglåtar brukar gå i 2/4 eller 4/4... Jag skulle nog kategorisera denna som Polska, men det kommer nog att funka alldeles utmärkt ändå ^_^

Fin låt du knåpat ihop.

Mvh

Magnus

En sak till. Vad tror du om att den skulle spelas med flera fioler? Det är nog en fiol låt det här.

Edited by stickane

Tyckte verkligen om den här.. det är inte riktigt min musik om man säger så,

men jag gillade melodierna och 3/4-delstakten passade alldeles utmärkt,

tror ett gäng fioler skulle kunna få den att lyfta ännu mer.

Om din dotter inte hört den förut så tror jag hon blir jätteglad att du skrivit en

så fin låt till hennes bröllop. :)

Tyckte verkligen om den här.. det är inte riktigt min musik om man säger så,

men jag gillade melodierna och 3/4-delstakten passade alldeles utmärkt,

tror ett gäng fioler skulle kunna få den att lyfta ännu mer.

Om din dotter inte hört den förut så tror jag hon blir jätteglad att du skrivit en

så fin låt till hennes bröllop. :rolleyes:

Tackar!

Ett gäng glada spelemän med fioler skulle sitta fint. Nej min dotter har inte hört låten än. Vi kommer börja första vers med mitt dragspel, sen kommer tvärflöjt in i 2:a vers. I refrängen tillkommer 2 fioler. Det blir en andra stämma på tvärflöjten. Jag har ju inte hört oss spela tillsammans ännu så det ska bli spännande. Jag kanske lägger ut låten på forumet när alla inblandade instrument spelats in.

Mvh Stickane

Edited by stickane

En sak till. Vad tror du om att den skulle spelas med flera fioler? Det är nog en fiol låt det här.

Den blir fin på fiol, fast om man drog upp den till D istället för C, så skulle det bli helt optimalt för fiol ( då kan man utnyttja lösa strängar i spelet på ett helt annat sätt... om du nu inte väljer nyckelharpa, för då är C mer optimalt :rolleyes: )

Den blir fin på fiol, fast om man drog upp den till D istället för C, så skulle det bli helt optimalt för fiol ( då kan man utnyttja lösa strängar i spelet på ett helt annat sätt... om du nu inte väljer nyckelharpa, för då är C mer optimalt :rolleyes: )

Hej!

Min yngsta dotter kommer in med tvärflöjt från halva versen men sen blir det problem kanske. Min andra dotter spelar fiol och ska in i refrängen. Kanske får vi dra upp den till D. För mig på dragspelet spelar det ingen roll men för tvärflöjten. Hon har fått hjälp från musikskolan med en andra stämma. Vi har utgått efter C. Hon har fått noter special skrivna för tvärflöjt. Vi får se hur fiolen funkar då. Annars får jag fixa en stämma som är lättspelad för fiol. Bra att du sa det där med fiolen. Då kan jag börja förbereda mig lite innan hon börjar träna på sin fiolstämman. Kanske brorsan fyller på med en fiol till.

Mvh Stickane

Hej!

Min yngsta dotter kommer in med tvärflöjt från halva versen men sen blir det problem kanske. Min andra dotter spelar fiol och ska in i refrängen. Kanske får vi dra upp den till D. För mig på dragspelet spelar det ingen roll men för tvärflöjten. Hon har fått hjälp från musikskolan med en andra stämma. Vi har utgått efter C. Hon har fått noter special skrivna för tvärflöjt. Vi får se hur fiolen funkar då. Annars får jag fixa en stämma som är lättspelad för fiol. Bra att du sa det där med fiolen. Då kan jag börja förbereda mig lite innan hon börjar träna på sin fiolstämman. Kanske brorsan fyller på med en fiol till.

Mvh Stickane

Ok. Förresten... Skärplinge... Du var inte i österbybruk förra helgen?

EDIT; Brukar hänga en hel del i en stuga i Fagerviken :P

Edited by Umemagnus

Ok. Förresten... Skärplinge... Du var inte i österbybruk förra helgen?

EDIT; Brukar hänga en hel del i en stuga i Fagerviken :)

Hej!

Nej jag var inte i Österby då. Fagerviken......jag har själv en sommarstuga bredvid Fagerviken,,,nära Källarberget. Bor permanent i en byn bredvid Fagerviken. Såg på bilden att du har en nyckelharpa. Nyckelharps ljudet är nog ett av de finaste man kan tänka sig.

Mvh Stickane

Hej!

Är bröllopet avklarat? Jag gillade din låt och blev så glad när jag läste om fiol och flöjt här ovan! =) Tror det kan bli jättefint. Personligen tycker jag kanske den skulle ha varit lite mjukare då man ska gå uppför altargången (eller motsvarande), men det är ju en smaksak.

Hoppas inte att din dotter blir så glad att hon gråter/grät sönder ev mascara! :unsure:

Vore trevligt att få veta hur bröllopet blev.

//shamani

vill bara säga att den va riktigt bra den här. man skall icke underskatta gamm-tjoa.

skulle också vilja höra hur slutresultatet med fioler o dylikt men jag tror ändå den är lika fin nu i sin enkelhet

Hej!

Är bröllopet avklarat? Jag gillade din låt och blev så glad när jag läste om fiol och flöjt här ovan! =) Tror det kan bli jättefint. Personligen tycker jag kanske den skulle ha varit lite mjukare då man ska gå uppför altargången (eller motsvarande), men det är ju en smaksak.

Hoppas inte att din dotter blir så glad att hon gråter/grät sönder ev mascara! ^_^

Vore trevligt att få veta hur bröllopet blev.

//shamani

Tack snälla!

Bröllopet blir på onsdag så....Vi kommer spela låten i lite långsammare tempo. Vi har repat några gånger tillsammans och det låter kanonbra. Den kommer bättre till sin rätta när tvärflöjt och fiol kommer in. Vi kommer avsluta sista delen med piano också. Det ska vara riktigt pampigt. Jag tror att jag ska spela in låten så ni får höra den med dragspel, tvärflöjt och fiol. I refrängen går den i 3 olika stämmor.

Mvh Stickane

vill bara säga att den va riktigt bra den här. man skall icke underskatta gamm-tjoa.

skulle också vilja höra hur slutresultatet med fioler o dylikt men jag tror ändå den är lika fin nu i sin enkelhet

Tackar!

Vi ska nog spela in låten med dragspel, tvärflöjt och fiol efter bröllopet så kan jag lägga ut den så får du höra.

Mvh Stickane

Vi ska nog spela in låten med dragspel, tvärflöjt och fiol efter bröllopet så kan jag lägga ut den så får du höra.

Yes! Jag vill mycket gärna höra! Mycket bra låt. Jag gav den 4 eftersom jag tyckte att dragspelet lät så märkligt pulserande och ojämnt. Men låten är en 5:a i komposition, och med inspelat flöjt och fiol så blir det 5!

Hälsningar

/Christian

Yes! Jag vill mycket gärna höra! Mycket bra låt. Jag gav den 4 eftersom jag tyckte att dragspelet lät så märkligt pulserande och ojämnt. Men låten är en 5:a i komposition, och med inspelat flöjt och fiol så blir det 5!

Hälsningar

/Christian

Tackar igen Kraset!

Dragspelet låter lite för dynamiskt o det kan ju bero på att jag gjorde en ganska snabb , lite slarvig inspelning men också att jag inte riktigt lärt mig att mica dragspelet rätt. Jag har börjat att spela in diskant o bas samtidigt med micen ganska centralt eller kanske lite mera åt diskant hållet och jag tycket att resultatet börjar bli bra. Funderar att köpa en mic till så jag kan göra en bra mix av det istället.

Vi spelade upp låten på bröllopet och det gick jätte bra.

Mvh Stickane

Sign in to follow this  

• Create New...