Jump to content
Annons

Logic - för amatörer eller proffs?


Linus

Håller Logic för kommersiella produktioner?  

97 röster

  1. 1. Håller Logic för kommersiella produktioner?

    • Ja
      66
    • Nej
      12


Recommended Posts

Menn herregud folk. klart logic går att använda för kommersiella produktioner. Jag känner inte enda låtskrivare som inte kör logic.

Det finns dem som har haft lite svårt att gå över från cubase, men när de väl har gjort det så säger det att det är det bnästa dem gjort!

Nåja, Logic dödar, speciellt Logic 7!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

haha, vafan ere här för skojjeri? Vet ni inte att majoriteten av Swedish housemaffia, dvs de som regerar dansgolven runt om i världen för tillfället kör Logic?

För övrigt funkar ju den gamla klyshan rätt bra här:

Det är inte grejerna som gör musiken utan geeken bakom spakarna.

Fatboy Slim sitter ju fortfarande med en Atari för bövelen.. hehe

😳

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

haha, vafan ere här för skojjeri? Vet ni inte att majoriteten av Swedish housemaffia, dvs de som regerar dansgolven runt om i världen för tillfället kör Logic? 

[...]

Jag tror att Vectro ställer frågan med anledning av den här tråden.  😳
Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Du som tycker Logic verkar krångligt, tänk om! Jag är övertygad om att Du skulle vara igång på nolltid om någon bara visade Dig ev skillnader gentemot Ditt nuvarande program. När jag hör proffsen prata om Logic så är det just användarvänligheten, gränssnittet och kvaliteten på pluggar mm som de framhåller tillsammans med att det är så komplett.

Jag är proffs dvs jobbar dagligen med musik (mix/komposition/mm - Protools, Cubase, Reason, GarageBand, etc) och tycker inte om Logic 7. Jag äger ett ex. Har testat, provat. Jovisst det kommer med pluggar och mjukvaruinstrument. Men ack så krångligt program, dålig användargränssnitt, OMF fungerar otroligt dåligt om alls, . . . . känns lite leksaksprogram . . . som då kallas Pro.

I det avseende så är GarageBand mkt mkt bättre och enklare . . billigare . . . roligare.

Jag vet att jag har kolleger som sitter med Logic . . och trivs med det . . . jag har själv sett dem.

😉

Jag skulle inte rek. Logic för en nybörjare eller ens ett proffs som ville sätta igång med inspelning och mixning.

Låter underligt, jag gick som nybörjare en kurs i Cubase inför mitt Studioköp (hade då ingen aning om skillnaderna mellan programmen). Köpte en dual G5 baserad hemstudio (dator och hela köret allt på en gång). Fick med Cubase LE med Fireboxen och använde det till dom första två låtarna. Efter ett par veckor så tröttnade jag på det plottriga gränssnittet i Cubase och köpte LE 7. Tog typ två timmar innan jag behärskade Logic helt flytande och bättre än Cubase. det är ju t ex aslätt att hitta allt i menyerna osv. bra och lättjobbade pluggar som låter bra dessutom.

Håller med de flesta andra att det är klart att det håller för kommersiellt bruk rätt musik och rätt låtar håller alltid om dom så har spelats in på en kasettporta...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag förstår heller inte vad det som är krångligare med Logic än cubase. Förmodligen beror det på att man börjar med cubase och sedan ger sig på logic.

Det är väl inte konstigt att dom inte är helt lika i alla avsenden, men kontrollen är bättre i logic, speciellt om man bara kör med en skärm. Men jag tycker inte att det tog längre tid för mig att lära mig logic...

Och pluggarna i logic rockar ju... Varför har cubase så dåliga orginalpluggar?

Håller med om att det är en helt onödig tråd i sammanhanget (även om man hänvisar till andra trådar om andra program). Det är väl snarare tvärtom nästan. Det finns väl inget annat audio program (i förlållande till hur många licenser som säljs) som används så flitigt som logic i kommersiella sammahnang.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår heller inte vad det som är krångligare med Logic än cubase.

Environment? Försök att hitta en detalj i Cubase som är lika krånglig. 😱

Men för att neutralisera det här inlägget vill jag också säga att jag gillar både Logic och Cubase. Av lite olika anledningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Dumb Dan har rätt. Jag skapade den här tråden för att uppmärksamma en fånig debatt. Jag har alltså inget emot Logic. Tvärtom.

Sedan skulle den här tråden kontrolleras av moderator för att godkännas, innan den blev synlig. Så jag var 95% säker på att den skulle raderas på en gång och aldrig bli synlig för användarna.

Så jag blev alldeles paff när jag nu såg att tråden existerade! Och dessutom att det har postats svar i tråden utan att jag sett det tidigare! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag blev alldeles paff när jag nu såg att tråden existerade! Och dessutom att det har postats svar i tråden utan att jag sett det tidigare! 😱 [/size]

Haha, va, hade du inte sett det!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaader (oregistrerad)

Det var en av de knepigaste frågor jag läst. Frågan är om det finns något annat program som är proffsigare och används av fler kommersiella artister/producenter? Det är ju studiostandard, för bövelen. Skulle tippa att åtminstone 7 av 10 låtar på Billboard top 100 är gjorda med Logic och Pro Tools, 2 av 10 med Cubase, och så the occasional dancehit med Reason.

Frågan är direkt knäpp. Ungefär som att fråga om man kan göra kommersiella produktioner med hjälp av en studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en av de knepigaste frågor jag läst. Frågan är om det finns något annat program som är proffsigare och används av fler kommersiella artister/producenter? Det är ju studiostandard, för bövelen. Skulle tippa att åtminstone 7 av 10 låtar på Billboard top 100 är gjorda med Logic och Pro Tools, 2 av 10 med Cubase, och så the occasional dancehit med Reason.

Frågan är direkt knäpp. Ungefär som att fråga om man kan göra kommersiella produktioner med hjälp av en studio.

Du har inte läst igenom tråden va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...