Jump to content
Annons

Logic - för amatörer eller proffs?


Linus

Håller Logic för kommersiella produktioner?  

97 röster

  1. 1. Håller Logic för kommersiella produktioner?

    • Ja
      66
    • Nej
      12


Recommended Posts

Ska man diskutera om Reason håller för musikbruk kan vi ju lika gärna fortsätta med Logic... 😄

...och nästa gång om Akai S1000 kan det...

...ja, eller rentav om proffs kan använda en mungiga i kommersiell musik?

Min egen åsikt är i alla fall:

1. Ja.

2. Ja.

3. Med overdrive och filter knäcker den 303:or. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Har testat Logic lite, tyckte mest att det såg ut som något slags leksaksprogram för barn. Men krångligt som fan ändå. Men det är väl för att jag vant mig vid Cubase antar jag.

Leksaksprogram?? 🙁 Tjaaaa...smaken e väl som baken. (men jag har väldigt svårt att se Logic som ett leksaksprogram).

Link to comment
Dela på andra sajter

ska man kallat något för leksaksprogram så ligger väl just cubase ganska risigt till...

Men vill inte ha nån jävla cubase/logicdebatt för det är meningslöst. Det lustiga är ju att logic är ju den mest använda sequencer i just kommersiella sammanhang (tillsammans med protoolshårdvaran såklart). Fånig gallup, men antar att Vectro vill ge folk en tankeställare. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat Logic lite, tyckte mest att det såg ut som något slags leksaksprogram för barn. Men krångligt som fan ändå. Men det är väl för att jag vant mig vid Cubase antar jag.

Leksaksprogram?? 😉 Tjaaaa...smaken e väl som baken. (men jag har väldigt svårt att se Logic som ett leksaksprogram).

Utseendemässigt menar jag. Men det är säkert ett jättebra program, inte vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Cubase, Logic och ProTools är likadana allihopa. Och vad det är som är svårt kan jag inte förstå.

Jo när man vant sig vid deras utseende så inser man att dom i grunden är rätt lika. Men Logic i mitt tycke sköter VST bättre och har fetare syntar. ES2 äger a1 😉 Prootols har jag aldrig kört men jag tycker att det liknar dessa ändå. Åtminstone till uppläget men jag kan ha fel.

Svarade ja föresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Logic, Nuendo och PT mkt.....det som känns smidigast i min vardag är faktiskt Logic!

Synd bara att jag sitter på PC......kanske blir en övergång till Nuendo nu permanent istället.

skaffa mac!! Sitter själv med PC hemma men mac/logic6 (snart 7) på skolan. Man börjar störa sig på massa saker som fattas i 5an nu alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Man kommer inte ifrån att om man vill kliva in i vilken ambitiös studio som helst och använda sig av programmen där , så är det antingen Logic eller protools som gäller. Svaret är alltså JA ! Men för den skull är amatörer knappast mindre duktiga än proffs på "proffsprogram" . I omvänd ordning använder många proffs enklare programvara som Reason och FL t.ex.

Amatör = är någon som älskar sin hobby och har stora visioner .

Proffs = är någon som jobbar med tiden som måttstock och behöver effektiva verktyg och kompatibilitet. eller ?

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Logic, Nuendo och PT mkt.....det som känns smidigast i min vardag är faktiskt Logic!

Synd bara att jag sitter på PC......kanske blir en övergång till Nuendo nu permanent istället.

skaffa mac!! Sitter själv med PC hemma men mac/logic6 (snart 7) på skolan. Man börjar störa sig på massa saker som fattas i 5an nu alltså.

Klart att jag vill skaffa Mac....men har inte råd att byta hela systemet just nu 😱

5:an fungerar ju fint att ha som "bandare" men vill man göra lite mer med en stor produktion så börjar det knepa sig tycker jag, någon som håller med?

Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)

ååhhh.... vill haa looogic 😱

men så äger man juh en pc också... argh!

hörde nånstans att logic 5.5 är den sista versionen till pc, är det värt att sitta på den? istället för cubase, för jag är starkt allergisk mot cubase gränsnittet, nybörjare som jag är, jag behöver "leksaks looken"! 😱 (har stora problem att växla mellan två ljudkort... läste nånstans att man skulle göra det i bios förresten, dessa deprimerande fakta.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som har senaste numret av Studio, det med testen av Logic Pro 7!

Glöm för ett ögonblick debatten om vilket program (Cubase, Logic etc" som är "bäst". Glöm också diskussionen om Mac/PC. Läs sen recensionen och glöm bort att det står "Logic", OS X och Mac. Titta på de grejor som ingår, läs om möjligheten att koppla till fler datorer om "processandet" börjar gå lite trögt, läs om hur recensenten menar att detta kan handla om ett paradigmskifte inom denna sfär. Läs också om de saker som inte är så bra (ännu) med programmet. Läs om priset och vad Du får för detta (bl a Wave Burner). Strunta sen för en stund i att Du skulle få lära ett nytt gränssnitt och en del andra saker. Fokusera istället på vad Du faktiskt skulle kunna få ut av ett enda program, nämligen en KOMPLETT MUSIKPRODUKTIONSPLATTFORM (citat ur Studio 11 -04). Blir Du verkligen inte imponerad? Skulle Du verkligen inte vilja att även Ditt program fungerade så, ha de funktionerna, mjukvaruinstrumenten, looparna?

Är det inte så att här sätts en standard för alla andra (Steinberg, Digidesign m fl) att svara upp mot? Jag uppfattar det definitvt så. Jag köpte nyss Logic Express 7 för att få chansen att "känna på". Jag är van vid Protools LE-miljö. Jag måste säga att jag kom igång ganska direkt och jag är verkligen inte duktig.

Jag går, efter samråd med diverse leverantörer, i funderingar om att byta till /komplettera med Logic Pro 7 på skolans 5 datorer (Kör nu Protools LE via 3 M-box och 2 Digi 001). En av anledningarna är att en massa funktioner/ pluggar som jag skulle behöva betala mycket pengar för till Protools, följer med på köpet i Logic. Jag har redan idag G4:or med dubbla processorer och om jag förstår saken rätt skulle de verkligen gilla att få lite Logic i sig.

Nog om mina inköpsfunderingar, dem tänker jag återkomma till i ett inlägg/ fråga i både Protools- och Logic-forumet.

Du som tycker Logic verkar krångligt, tänk om! Jag är övertygad om att Du skulle vara igång på nolltid om någon bara visade Dig ev skillnader gentemot Ditt nuvarande program. När jag hör proffsen prata om Logic så är det just användarvänligheten, gränssnittet och kvaliteten på pluggar mm som de framhåller tillsammans med att det är så komplett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit hela mitt liv med PC (Njae, kanske inte riktigt), men sedan vår första PC hemma -94/95 eller så.......skaffade ett olagligt Cubase nån gång i den vevan också, körde en del cakewalk 8 och 9 också.....senare köpte jag Cubase VST32....hade nog ett VST24 däremellan också........jag har även tvingat mig att lära mig Nuendo, då jag var tvungen att lära mig det inför ett jobb som jag sökt........men hade aldrig, tills för 1,5 år sedan, rört logic......det närmsta jag kommit logic är att jag lära mig en del protools/mac på SAE när jag pluggade där.....

Men så hamnade jag i en studio där dom körde Mac/Logic samt Logic-control.....efter nån timme med de grunläggande Mac-menyerna, och det mest grundläggande i Logic, som Audio spår, Audioinstrument, grotta i menyerna, recordpath mixern, samt hur controllern funkade osv osv kunde vi köra igång, och skriva nya låtar och spela in........så det är verkligen logiskt, såsom namnet säger.

Efter en veckas pillande (satt väl kanske 4-5h om dagen) kände man att man kunde jobba helt flytande, utan att fastna någonstans och behöva tänka....

Så inte fan är det svårt att lära sig, så länge man har de grundläggande ljud/musikprogramms-kunskaperna......är man helt ny inom msuikskapandet så är det självklart svårt att lära sig, men inte svårare än Cubase/Sonar och Nuendo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaader (oregistrerad)
Har testat Logic lite, tyckte mest att det såg ut som något slags leksaksprogram för barn. Men krångligt som fan ändå. Men det är väl för att jag vant mig vid Cubase antar jag.

Öhh...Logic ser ju för sjutton ut som ett jäkla bokföringsprogram i jämförelse med Cubase, som däremot ser ut som amerikansk julgransbelysning...

Rent tekniskt står de på par med varandra. Det handlar väl bara om att välja. Musiken blir garanterat inte bättre på grund av något av programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Logic, Nuendo och PT mkt.....det som känns smidigast i min vardag är faktiskt Logic!

Synd bara att jag sitter på PC......kanske blir en övergång till Nuendo nu permanent istället.

skaffa mac!! Sitter själv med PC hemma men mac/logic6 (snart 7) på skolan. Man börjar störa sig på massa saker som fattas i 5an nu alltså.

Handlade mac idag:) Vart pluggar du nånstans och vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

ganska onödig tråd 🙂 finns bara ett solklart svar

EDIT: jag tycker förövrigt bättre om version 6 än 7. 7:an känns mycket mer "designad för alla" men det är säkert en vanesak.

Fortfarande en onödig gallup 😆

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Du som tycker Logic verkar krångligt, tänk om! Jag är övertygad om att Du skulle vara igång på nolltid om någon bara visade Dig ev skillnader gentemot Ditt nuvarande program. När jag hör proffsen prata om Logic så är det just användarvänligheten, gränssnittet och kvaliteten på pluggar mm som de framhåller tillsammans med att det är så komplett.

Jag är proffs dvs jobbar dagligen med musik (mix/komposition/mm - Protools, Cubase, Reason, GarageBand, etc) och tycker inte om Logic 7. Jag äger ett ex. Har testat, provat. Jovisst det kommer med pluggar och mjukvaruinstrument. Men ack så krångligt program, dålig användargränssnitt, OMF fungerar otroligt dåligt om alls, . . . . känns lite leksaksprogram . . . som då kallas Pro.

I det avseende så är GarageBand mkt mkt bättre och enklare . . billigare . . . roligare.

Jag vet att jag har kolleger som sitter med Logic . . och trivs med det . . . jag har själv sett dem.

🙂

Jag skulle inte rek. Logic för en nybörjare eller ens ett proffs som ville sätta igång med inspelning och mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började med Steinberg och gick sedan över till PT omkring -96. Nu är jag i Logic sedan version 5 och måste säga att programmet växt.

Minst lika bra interface som PT, mycket bättre än SX (min åsikt).

Frågan är konstig dock. Logic har ju ett relativt starkt fotfäste redan och används i kommersiella produktioner en masse, så det är ju uppenbart att det håller.

En bättre fråga vore om Cubase håller...

Om samarbetet Apple-Apogee mynnar ut i hårdvara så kommer Digi få svårt framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är konstig dock. Logic har ju ett relativt starkt fotfäste redan och används i kommersiella produktioner en masse, så det är ju uppenbart att det håller.

Jag tror att frågan ställdes mest som ett svar på denna gallup.

Men jag kan ha fel... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...