Jump to content
Sign in to follow this  
Petereon

Val av musikinspelningsprogram

Recommended Posts

Skulle behöva hjälp med val av inspelningsprogram för tillverkning av låtar hemma. Till en början vill jag göra enkla kompositioner med synth och sång. Utrustningen är en alesis-QSsynth, nio2-4 ljudkort, laptop, mic (som ska köpas in) och mic-preamp. Jag söker något som är lättandvändbart. Några tips?!

Det beror förstås på vilken miljö du gillar att jobba i - och kanske också på om du känner någon som har samma program, som kan hjälpa dig att komma igång.

Några exempel är Steinberg Sequel eller Steinberg Cubase Essential, Sony Acid Music Studio, Sonar Home Studio, ImageLine FL Studio Fruity Edition etc...

Det beror förstås på vilken miljö du gillar att jobba i - och kanske också på om du känner någon som har samma program, som kan hjälpa dig att komma igång.

Några exempel är Steinberg Sequel eller Steinberg Cubase Essential, Sony Acid Music Studio, Sonar Home Studio, ImageLine FL Studio Fruity Edition etc...

Gissar att miljön jag jobbar i är PC-miljö. Tror jag kommer få klara mig hyffsat mkt på egen hand. Var å snackade med Jam idag och de rekomenderade Cubase Essential 4 (1500kr). Med tanke på utrustning och vad jag spelar, rock, pop & jazz. Och i första hand vill spela in sång och synth/piano, och i andra hand lägga på effekter, "virtuella instrument" osv.

Vad sägs?

Ja, vad fan! Då kör vi: http://www.reaper.fm/

Reaper låter ju spännande, och prisvärt (tänker i första hand på 60$-licensen). Vad säger du om Reaper kontra tex Cubase Essential 4?

Stora fördelen med audacity är väl att den är gratis. Har för mig att den har vissa begränsningar. Hur står den sig mot tex Reaper och Cubase Essential 4?

Audacity spelar inte i samma division.

Reaper är definitivt i samma division som Cubase - saknar säkert lite här och där men, men. Dock rejält mycket billigare och utvecklas hela tiden. Ladda ner Reaper och provkör är mitt tips. Trivs du inte har det inte kostat en krona. (Det är 30 dagar fritt prov innan du behöver betala).

// Gunnar

Audacity spelar inte i samma division.

Reaper är definitivt i samma division som Cubase - saknar säkert lite här och där men, men. Dock rejält mycket billigare och utvecklas hela tiden. Ladda ner Reaper och provkör är mitt tips. Trivs du inte har det inte kostat en krona. (Det är 30 dagar fritt prov innan du behöver betala).

// Gunnar

Det blev reaper! <_<

Ojdå, rasslade in på den här tråden och kollade upp det där Reaper lite (som jag förövrigt aldrig hade hört talas om). Kan nämna att det också verkar fungera finfint i Linux. På Reapers hemsida anger man Windows/MacOSX eller Wine som systemkrav + att det är platinumrankat på www.winehq.com vilketpå wine-språk betyder att det fungerar utan några som helst problem. Installerade det just i Ubuntu 9.04 och spelade in ett par spår och det ser så bra ut att jag överväger att köpa det.