Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest snorjohan
Posted

Jag är nybörjare på cubase och har en hel del strul. Det verkar ibland som att programmet ställer om sig själv.

Förra veckan funkade allt som det skulle och jag spelade in en låtidé för att skicka till polaren.

Men när jag gjorde om den till mp3 format så försvann det mesta. Det enda som kom fram till polaren var min harkling innan själva låten började.. Jag försökte då göra en wav av den ist. Men.. Samma resultat.

Denna vecka får jag inte ut nåt ljud överhuvudtaget! Det går bra att spela upp alla andra ljudfiler, men inte cubasefiler, alltså med filändelsen .cpr.

Det hela är mkt märkligt. Speciellt som jag inte gjort några ändringar i inställningarna.

Vad ska jag ta mig till? Slänga pc'n på skroten och köpa mac o logic? Men vad gör jag då med alla låtar som jag har i cubase?

Hjäääälp!

Annons
Guest snorjohan
Posted

Jag kör cubase se, men ruttnar ofta på tekniken och kommer förmodligen alltid vara nybörjare.

Det känns nämligen som jag börjar om från scratch varje gång jag ska spela in nåt.

Nu senast när jag var inne i en kreativ period och spelade in några av mina senaste alster (ja jag använder cubase som en bandspelare rec å play) så ville jag dela med mig till polaren. Jag försökte således spara låten i mp3 format och skickade den via skype. Jag reagerade på att filen blev väldigt liten. Och mkt riktigt. Det enda polaren kunde höra var min harkling innan själva låten började. vad hände med resten?

Gjorde ett försök till men gjorde nu om den till wav. Samma resultat...

Dagen därpå hände nåt annat. Plötsligt försvann ljudet! Nu kan jag inte ens lyssna på låtarna längre.

Först trodde jag naturligtvis att det berodde på nån inställning i ljudkortet (Edirol ua-25), men allt ser ok ut.