Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest snorjohan
Posted

Jag är nybörjare på cubase och har en hel del strul. Det verkar ibland som att programmet ställer om sig själv.

Förra veckan funkade allt som det skulle och jag spelade in en låtidé för att skicka till polaren.

Men när jag gjorde om den till mp3 format så försvann det mesta. Det enda som kom fram till polaren var min harkling innan själva låten började.. Jag försökte då göra en wav av den ist. Men.. Samma resultat.

Denna vecka får jag inte ut nåt ljud överhuvudtaget! Det går bra att spela upp alla andra ljudfiler, men inte cubasefiler, alltså med filändelsen .cpr.

Det hela är mkt märkligt. Speciellt som jag inte gjort några ändringar i inställningarna.

Vad ska jag ta mig till? Slänga pc'n på skroten och köpa mac o logic? Men vad gör jag då med alla låtar som jag har i cubase?

Hjäääälp!

Annons
Guest snorjohan
Posted

Jag kör cubase se, men ruttnar ofta på tekniken och kommer förmodligen alltid vara nybörjare.

Det känns nämligen som jag börjar om från scratch varje gång jag ska spela in nåt.

Nu senast när jag var inne i en kreativ period och spelade in några av mina senaste alster (ja jag använder cubase som en bandspelare rec å play) så ville jag dela med mig till polaren. Jag försökte således spara låten i mp3 format och skickade den via skype. Jag reagerade på att filen blev väldigt liten. Och mkt riktigt. Det enda polaren kunde höra var min harkling innan själva låten började. vad hände med resten?

Gjorde ett försök till men gjorde nu om den till wav. Samma resultat...

Dagen därpå hände nåt annat. Plötsligt försvann ljudet! Nu kan jag inte ens lyssna på låtarna längre.

Först trodde jag naturligtvis att det berodde på nån inställning i ljudkortet (Edirol ua-25), men allt ser ok ut.

Inte för att jag hajjar särskillt mkt, men jag har ju inte gjort några ändringar och Edirolkortet är valt framför det inbyggda när man kollar i set upen. Och alla andra ljudfiler går att spela upp som vanligt. Bara inte de som har ändelsen .cpr.

Typiskt nog så skulle en tjej komma å hjälpa mig att finslipa texterna denna vecka. Men det gick ju inte när det inte går att höra låtarna..

Fan! Jag har ett gäng bra låtar. Men jag är låtmakare, inte tekniker.

Hjäääälp!

Posted (edited)

Tog mig firheten att slå ihop trådarna då du inte får fler svar om du startar fler trådar om i princip samma sak.

Nog om det.

Först och främst: se till att allt i VST connections ser rätt ut och att Edirol finns med som in och utgångar där.

1. Du skapar ett audiospår klickar på Monitorsymbolen, hojtar i mikrofonen och ser att du får signal in i Cubase

2. Ställer in Left och Right locator rätt, det är mellan dessa som inspelning sker.. kolla att du inte vänt dem fel , d.v.s Right locator till vänster om Left Locator

Samma sak sker när du exporterar audio: Left och Right locator är det område som exporteras.. allt utanför dessa två försvinner.

Filändelsen CPR (CubasePRoject) kan du inte spela upp direkt utan är ett filformat som talar om för Cubase hur ett arrangemang ser ut.

Orkar inte redogöra för grundläggande Cubase-terminologi då det står i Getting started och i Operation manual.. ta dig tid att läsa om ovanstående så kommer du få fart på dina inspelningar.

EDIT: Är inte helt hundra på om det fanns Templates i SE? måste kolla upp detta.

Du vet väl om att du kan skapa Templates som gör att Cubase alltid ser ut på samma sätt utefter ditt sätt att arbeta.

Gör inställningar i Cubase, skapa olika spår, lägg in favoriteffekter, gör olika routings m.m

sen spara detta som en Template ( Save as template ) och nästa gång du startar Cubase och väljer "New Project" kommer denna Template finnas med där.

Väldigt tidsbesparande

Lycka till.

Edited by Lundin
Guest snorjohan
Posted
Tog mig firheten att slå ihop trådarna då du inte får fler svar om du startar fler trådar om i princip samma sak.

Nog om det.

Först och främst: se till att allt i VST connections ser rätt ut och att Edirol finns med som in och utgångar där.

1. Du skapar ett audiospår klickar på Monitorsymbolen, hojtar i mikrofonen och ser att du får signal in i Cubase

2. Ställer in Left och Right locator rätt, det är mellan dessa som inspelning sker.. kolla att du inte vänt dem fel , d.v.s Right locator till vänster om Left Locator

Samma sak sker när du exporterar audio: Left och Right locator är det område som exporteras.. allt utanför dessa två försvinner.

Filändelsen CPR (CubasePRoject) kan du inte spela upp direkt utan är ett filformat som talar om för Cubase hur ett arrangemang ser ut.

Orkar inte redogöra för grundläggande Cubase-terminologi då det står i Getting started och i Operation manual.. ta dig tid att läsa om ovanstående så kommer du få fart på dina inspelningar.

EDIT: Är inte helt hundra på om det fanns Templates i SE? måste kolla upp detta.

Du vet väl om att du kan skapa Templates som gör att Cubase alltid ser ut på samma sätt utefter ditt sätt att arbeta.

Gör inställningar i Cubase, skapa olika spår, lägg in favoriteffekter, gör olika routings m.m

sen spara detta som en Template ( Save as template ) och nästa gång du startar Cubase och väljer "New Project" kommer denna Template finnas med där.

Väldigt tidsbesparande

Lycka till.

Tack för tipsen,

Även om det mesta är rena grekiskan för mig.. Det märkligaste är dock att för en vecka sen kunde jag lyssna på allt som jag gjort, precis som vanligt. Men sen så plötsligt kommer inte längre nåt ljud ut , utan att jag gjort några ändringar i inställningarna.

Ljud in är inga problem, och jag har aldrig behövt klicka i nån monitorsymbol. Det har gått bra ändå. Och jag har, som sagt, inte heller haft problem att lyssna på det jag gjort.

Left/right locator? var hittar jag det?

Som du förstår, vid det här laget, är jag en komplett nolla på cubase och datorinspelning överhuvudtaget, och har bara använt det som en bandspelare, typ rec o play så kör jag.

Nån bruksanvisning har jag inte och även när jag har en brukar jag inte förstå nåt av det, och det sluta med att jag försöker på egen hand. Så många konstiga ord..

/Johan

Posted (edited)
Nån bruksanvisning har jag inte.

En Getting started och Operation manual brukar alltid följa med som PDF på installationsskivan.

Monitor används när du vill kontrollera att insignalen är OK innan inspelning, eller när du vill jamma med i låten på nåt midiinstrument eller VSTi utan att det spelas in.. men har du inga sådana instrument eller är 100% säker på tonen när du ska sätta sång exempelvis kan du ju strunta i den biten.

Edited by Lundin