Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Va nere hos en bekant till mina föräldrar häromdagen och kollade på hans lilla studio. Killen är "pure analog" och kan inte särskilt mycket om datorer. Inspelningsprogrammet han använde hette typ Logic "XXX XXX" och det va inte Logic som finns på Mac utan nåt gammalt "hejkon bacon" program jag aldrig sett innan hahaha... Hans ljudkort är ett Sta adc & dac 2000.

Felet han har är att när han drar igång ett inspelningsprogram så börjar det brusa och ett svagt pip låter när han rör på musen. Men när han tex håller musen still, och trycker ner vänstermusknapp så tystnar ljudet.

Jag provade med att dra ur musen, jag stängde av alla interna ljud så som cdspelare mm fast missljudet fanns kvar.

Nån som stött på detta problemet?

Annons
Posted (edited)

Logic 5, innan Emagic köptes upp av Apple.

Rent spontant gissar jag på att det är dålig isolering på någon sladd i datorn, alternativt dåliga drivisar.

Jag vet att vissa datorer kan låta när man drar musen över skärmen och det beror, som jag har förstått det, på att sladden mellan moderkortet och ljudkortet är dåligt isolerad vilket gör att den störs av signaler från grafikkortet. Men jag kan ha fel.

Edited by cm0s
Posted
Logic 5, innan Emagic köptes upp av Apple.

Rent spontant gissar jag på att det är dålig isolering på någon sladd i datorn, alternativt dåliga drivisar.

Jag vet att vissa datorer kan låta när man drar musen över skärmen och det beror, som jag har förstått det, på att sladden mellan moderkortet och ljudkortet är dåligt isolerad vilket gör att den störs av signaler från grafikkortet. Men jag kan ha fel.

Jag är med på vad du menar, men det är just bara när han har ett inspelningsprogram igång som det låter. I "rent" windows läge så är den tyst.

Guest anarkisten1
Posted

Jag har gamla goa PC Logic oxå + mac versionen och har aldrig varit med om nåt sånt, Måste vara nån konflikt med ljudkortet, skulle testa med det inbyggda för att utesluta.