Guest KarlA Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Tjenare alla musiker/ljudtekniker! På lördag ska jag och mina kära bandmedlemmar spela för ca 85 personer i en trädgård och vi tänkte hyra lite micar till trummor och gitarr, basen linar vi nog direkt i pa:at. Hur många micar behöver man till trummorna och vart ska dom sitta? vad tror ni om denna uthyrningsfirma? http://www.dafreak.se/produkter/hyra/ljud/mikrofoner/
Alexho Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är nödvändigt att micka dem. Trummorna låter rätt bra som de är och gitarren kör du med en stärkare väl? Strunta i det.. Min åsikt. Men sen är det alltid kul att spela med ett bra och balanserat ljud. då kan du micka/line:a allt och köra ut i PA:at. Men ställ er frågan om det är nödvändigt vid detta gigg..
Guitar Nilsson Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Har ni möjlighet till det så micka åtminstone baskaggen och gärna en enda overhead ovanför hela trumsetet. Då är det väldigt lätt att skruva till ett bra trumljud. Med flera närmickar blir alltihop sjufalt krångligare och större risk för dåligt ljud. En grov men ofta lagom gasning av trumvolymen får man om man ställer sig ca 3, 4 meter framför trummorna med PA-högtalarna riktade mot testlyssnaren, högtalarna är då på ungf samma avstånd som trummorna. Sen smyger ni upp trummickarna så pass att trumljudet i högtalarna i sig låter ungf lika starkt eller lite svagare än direktljudet från trummorna, inte mer. Sen vrider ni högtalarna framåt igen, kanske lite in mot dansgolvet så det blir lite mer tryck där det ev dansas. Att micka elgitarr är också bra, gitarrförstärkaren själv låter så "smalt", ljudet går rakt fram i ett smalt band som från ett extralyse. Är det små stärkare så lyft upp dem en stol eller låda så ni hör hur ni spelar. Står den på golvet nere vid fötterna blir det gärna att man gasar på gitarren alldeles för starkt utan att fatta det. Jag brukar alltid rikta min gitarrstärkare bort från publiken, snett bakåt så publiken enbart hör gitarren genom PA-t som sprider ljudet mkt bättre. Elbas genom en hyfsad liten combo sprider ljudet mer åt alla håll än gitarrförstärkaren. Tänk på att sången är typ viktigast och det är lätt att den dränks ju mer men höjer de andra reglarna eftersom. Lycka till, ni får säkert skitkul och gör succé! 😱
Recommended Posts