Jump to content
Annons

Mixxa,mastra sång/rap?

Luigi

Recommended Posts

Annons

Lite ungefär som att fråga vilken ketchup du ska ha på din spaghetti.. 🙁

Hur du mixar och använder effekter är det som gör att det låter "du"..lixom...

Men en tumregel kanske kan vara att lägga en kompressor på sången med lätt kompression redan när du spelar in den... en limiter kan du lägga innan ljudkortets ingång bara för att inte få digital distortion på saker du spelar in.

Kompressor och limiter används dessutom väldigt flitigt i dance-stilar som effekt

Lyssna på DumbDan's /Reason's grejer där kompressorn används flitigt för att få det där speciella, käcka disco-pumpet 😆

En limiter med hög threshold och hög ratio i en mix gör att du kan applicera i stort sett oändligt med gain på spåret för att få upp den totala volymen utan att du får digital distortion...nackdelen med detta är att ljudet börjar låta dåligt över en viss nivå...givetvis också beroende på hur bra du har mixat musiken från början.

Kolla in Neko's sökguide och leta lite på forumet..det finns mycket diskussioner om det du frågar efter.

Jo jag är medveten om att det är mycket personligt hur man gör, men det måste ju finnas nån "grundregel" lixom,...

har jag ett spår vill jag ju få det, utjämnat, uppressat och sen lägga på karaktären, typ först borde man ju lägga limiter, för att jämna till allting, sen compressor för att maxxa och trycka upp och sendan reverb och eq tex... ? eller? rätt mig gärna om jag har fel.

Som jag sa, det borde ju finnas nån allmän väg att gå, tex att man inte lägger reverb innan compressor tycker jag är fel tex...

Jag vill ju uppnå ett väldigt "standard" ljud så att säga, utan massa krussiduller, i princip bara få det högre och utjämnat...

tack hej!

lägg på en stark kompressor på rösten. Lägg sen på reverb på rösten (om du vill).

Lägg sedan en feting limiter på hela låten. Vips!

..tadaa..enklare beskrivet än såhär blir det ALDRIG... :rolleyes:

Men du..kolla det här

Edited by demoniqus

• 1 month later...