Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har ett Edirol UA4-FX. Köpte det (och fick sonar 6 till) för tre månader sen, men jag har fortfarande inte lyckats spela in en skund ljud.

MIDI-delen funkar perfekt, så jag kan spela in från mitt keyboard och sådär.

Men när jag vill spela in från mikrofon eller gitarr (bas), så får jag inte in något ljus i SONAR. Jag provat med exakt alla inställningar som finns på ljudkortet. Men jag lyckas helt enkelt inte att slapa ett audio-track i SONAR som registrerar något ljud. Input-mätaren står helt död och tom på 0 dB.

När jag ska välja input finns det bara en inkanal för ljudkortet (med left, right och stereo), och en inkanal för nån dimension soft synt-grej.

Både mikrofonen och gitarrens ljud registreras på ljudkortets input-mätare och på Windows Vistas kontrollpanel för inspelningsenheter. Det hörs dessutom i högtalarna. Så ljudet går bevisligen in i datorn (är inte helt säker på om ljudet vänder i datorn, eller om det går direkt gitarr-ljudkort-högtalare när jag hör det).

Det värsta är att jag inte vet om det är SONAR jag gör fel i, eller om jag slängt ut 3000 av mina få student-pengar på en dåligt ljudkort som det inte går att spela in ljud från.. ?!

Om det är någon som har en aning om vad det kan vara jag gör fel, så är jag väldigt tacksam!

Annons
Posted
När jag ska välja input finns det bara en inkanal för ljudkortet (med left, right och stereo), ...

Se till att din gitarr/bas/mik (ev via preamp, POD eller nåt) är kopplad till ljudkortets "left" (eller föralldel right) line in, åsså väljer du "left" i Sonars lilla valmeny som du nämner. Sen ska det funka, simple as that.

Och nej, du har inte kastat bort några pengar:) , dina prylar är bra och ska funka utmärkt.

tjing

Bengan