Jump to content
Annons

Val av absorbenter i sångbås


Sid (oregistrerad)

Recommended Posts

Sid (oregistrerad)

Jag är i färd att bygga en studio med ett "rum i rummet" som sångbås och är nu osäker på vad jag bör/skall/kan använda som ljudabsorbenter i sångbåset.

1. Till er som har byggt sångbås: Vad har ni använt som absorbenter? Material, märke etc

2. Är det lönt att bygga egna absorbenter av tex stenull eller mineralull och träramar+typ? Kan det bli bra? Är det någon som har testat det? I så fall, vilken isolering har ni använt?

3. Bör man täcka hela sångbåset med absorbenter eller endast delar av väggar, golv och tak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
2. Är det lönt att bygga egna absorbenter av tex stenull eller mineralull och träramar+typ? Kan det bli bra? Är det någon som har testat det? I så fall, vilken isolering har ni använt?

Har ingen koll alls på sånt här, men folk på ett amerikanskt forum jag kollar in ibland brukar säga att det blir mycket billigare och minst lika bra att bygga själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du bara spela in sång krävs inte så mycket egentligen 17 cm dämpar 100% ner till 500 Hz då blir det torrt...Personligen skulle jag köra någon typ av ecophon eller dylikt i hela taket.. Samt dämpa av väggar med justerbara akustiskt dämpande tyger för att kunna nyansera ljudet lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...