JJMusik Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Jag kopplade om i racket och hade innan fäst upp lite kablar med silvertejp och det fanns naturligtvis klister från tejpen kvar på kablarna. Jag tog en vanlig grön svamp och skrubbade av kablarna lite men märkte att den vita texten på kablarna mattades ut... Vad är kablarnas ytterhölja gjorda av? någon sorts PVC antar jag? Är det bara den vita texten som inte tål vatten eller "bryts" kablarnas material ner? Tål kablar alltså inte vatten? Det kanske är tråkiga ämnen som frigörs när man kablarna blir blöta? Vet att här finns folk som kan, tacksam för svar!
slejnard Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Det är nog (gissar jag) inte någon fara så länge du inte gnider tills trådarna kommer fram...gummit är ju ett skydd. ( Märker nu att mitt inlägg kan ha en massa olika betydelser...tolka fritt 🙁 )
Guest DieHard Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Jaha Slejnard, då vet vi hur du går tillväga då. 🙁
slejnard Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Nope diehard! 🙁 Tycker nog ändå mitt svar till trådskaparen är rätt. Däremot kan jag säkert fantisera ihop en del "associationsdruvor" i hans frågor. 🙂
JJMusik Posted May 12, 2009 Author Posted May 12, 2009 hehe, nä förstås gnuggar jag inte så mycket... men jag har gnuggat med tvättsvampens gröna sida som innehåller slipmedel... Någon elektriker här som vet om det bara var den vita färgen som inte tålde skrubbningen eller om kabelns gummi i sig kan ta skada och frigöra konstiga ämnen? eller ämnen kan kanske bara frigöras när det brinner...
Guest DieHard Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Det ska inte vara något problem. Det är ju lätt testa. Får du en helvetes stöt så vet du att det inte gick så bra. 🙂
JJMusik Posted May 12, 2009 Author Posted May 12, 2009 vad innehåller egentligen höljet till en vanlig apparatkabel? är det pvc-plast eller? Jag bara tänker om det är så att kabelns isolering är gjord av farliga ämnen kanske man ska slänga den om ytan börjat smulas och skavas av lite?
Guest chrillen Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 (edited) Kan nästan garantera att det inte frigörs några läskiga ämnen som är värt att bry sig om, och kablarna tål garanterat vatten, men vatten och skrubbning tillsammans kan slita på gummit om du håller på tillräckligt länge förstås. Skulle det vara så att kablarna inte tycker om vatten så har då aldrig jag stött på dess like förut och jag har jobbat som elektriker tills jag sadlade om till logistiker, även om vatten och kablar sällan brukar, eller borde umgås med vatten. Skrubba lugnt 🙂 Edit: och ja, släng kablar som torkar och börjar spricka, om du inte kan eller vågar själv så be någon kunnig byta ut dem, var rädd om både dig själv och apparaterna. Edited May 12, 2009 by chrillen
Åke Björnstad Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Skitiga gitarrkablar brukar jag torka av med rödsprit.
Vallhagen Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Skitiga gitarrkablar brukar jag torka av med rödsprit. Tänkte skriva samma svar när jag såg förstaposten. Sprit (är ofta det enda som) funkar.
Åke Björnstad Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Kemiskt ren bensin fungerar bra att ta bort rester från klisterlappar och tejp. Brukar använda det efter det att jag tagit bort dekaler på gitarrer.
Guest DieHard Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Sprit löser det mesta 🥰 Nja inte mot dagen-efter-dunket i pallen och eventuell ångest-dagen-efter. 😛
Emil Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Nja inte mot dagen-efter-dunket i pallen och eventuell ångest-dagen-efter. 😛 Du har visst aldrig tagit dig en återställare... 🥰
Recommended Posts