Jump to content
Sign in to follow this  
svalt

Spela in/upp när cubase inte är överst

Recommended Posts

Hoppas jag kommer lyckas göra mig förstådd nu.

När jag spelar in/upp nånting och sedan öppnar upp t.ex. ett textdokument vid sidan av, så stannar all inspelning och uppspelning. Går det att ändra nån inställning så att man kan spela upp en ljudfil och sammtidigt rota runt lite i mappar t.ex. så inte cubase behöver vara i fokus hela tiden för att fungera?

Annons

Hoppas jag kommer lyckas göra mig förstådd nu.

När jag spelar in/upp nånting och sedan öppnar upp t.ex. ett textdokument vid sidan av, så stannar all inspelning och uppspelning. Går det att ändra nån inställning så att man kan spela upp en ljudfil och sammtidigt rota runt lite i mappar t.ex. så inte cubase behöver vara i fokus hela tiden för att fungera?

Finns nånstanns i preferences heter Play in background eller om det var release ASIO driver in background nått sånt . sitter inte vid cubase datorn nu tyvärr ..

Guest DieHard

Nej release asio in the background har inte med det att göra. Har du tur så kommer Claes se det här. Han är en expert på Cubase.

Edited by DieHard

Jag tror faktiskt inte att det går (men jag kan ju ha fel...).

Release ASIO in background är ju till för att man inte ska tvingas stänga av Cubase för att andra audioapplikationer ska kunna använda ASIO-drivern (om man t ex kör med Wavelab som editor), men man kör väl knappast Cubase för att bara spela upp något i bakgrunden när man pillar med annat, eller...? :rolleyes:

Edited by Claes

Så funkar release asio driver in background för mig, iallafall. Vad teorin än säger.

Release asio driver in background funkar prima, så nu har du lärt dg nåt nytt Claes"expert på Cubase".

tack o bock

Guest DieHard

Tja det funkar inte för mig i alla fall. Vet att det fungerade så när jag installerade Cubase studio 4 men sen när jag uppdaterade till första 4:an uppdateringen försvann det. Inget viktigt för mig i alla fall. Enda gången jag skulle vilja den funktionen är när man bouncar ned nåt och det tar flera minuter. Ganska så tråkigt att vänta på ^_^ Skulle underlätta om det gick och t ex gå hit och kolla under tiden som det bouncar.

Edited by DieHard

Release asio driver in background funkar prima, så nu har du lärt dg nåt nytt Claes"expert på Cubase".

^_^

Jag har aldrig ens försökt, eftersom inte förstår varför man skulle vilja ha Cubase igång när man inte jobbar med det, men det var ju bra att det fungerade. ^_^

näe, alla har vi märkliga önskemål :)

Jag stör mig mest på det när man vill ha igång spotify/youtube/mediaplayer/myspace och snabbt kunna tabba mellan det och mixen man arbetar med i Cubase. Visst kan man importera referensmusik till ett eget spår i Cubase. Men är inte alltid man äger, kan eller har lust att köpa skivor bara för att man har dom som referensmusik till en mix. ;)

+ att det är megasmidigt att sno samplingar från spotify. Söka upp en klassisk låt för lite orchestral hits, ett trumkomp här och lite ljudeffekter där..