Jump to content
Annons

Spela in/upp när cubase inte är överst


svalt

Recommended Posts

Hoppas jag kommer lyckas göra mig förstådd nu.

När jag spelar in/upp nånting och sedan öppnar upp t.ex. ett textdokument vid sidan av, så stannar all inspelning och uppspelning. Går det att ändra nån inställning så att man kan spela upp en ljudfil och sammtidigt rota runt lite i mappar t.ex. så inte cubase behöver vara i fokus hela tiden för att fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hoppas jag kommer lyckas göra mig förstådd nu.

När jag spelar in/upp nånting och sedan öppnar upp t.ex. ett textdokument vid sidan av, så stannar all inspelning och uppspelning. Går det att ändra nån inställning så att man kan spela upp en ljudfil och sammtidigt rota runt lite i mappar t.ex. så inte cubase behöver vara i fokus hela tiden för att fungera?

Finns nånstanns i preferences heter Play in background eller om det var release ASIO driver in background nått sånt . sitter inte vid cubase datorn nu tyvärr ..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nej release asio in the background har inte med det att göra. Har du tur så kommer Claes se det här. Han är en expert på Cubase.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt inte att det går (men jag kan ju ha fel...).

Release ASIO in background är ju till för att man inte ska tvingas stänga av Cubase för att andra audioapplikationer ska kunna använda ASIO-drivern (om man t ex kör med Wavelab som editor), men man kör väl knappast Cubase för att bara spela upp något i bakgrunden när man pillar med annat, eller...? :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja det funkar inte för mig i alla fall. Vet att det fungerade så när jag installerade Cubase studio 4 men sen när jag uppdaterade till första 4:an uppdateringen försvann det. Inget viktigt för mig i alla fall. Enda gången jag skulle vilja den funktionen är när man bouncar ned nåt och det tar flera minuter. Ganska så tråkigt att vänta på ☺️ Skulle underlätta om det gick och t ex gå hit och kolla under tiden som det bouncar.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Release asio driver in background funkar prima, så nu har du lärt dg nåt nytt Claes"expert på Cubase".

☺️

Jag har aldrig ens försökt, eftersom inte förstår varför man skulle vilja ha Cubase igång när man inte jobbar med det, men det var ju bra att det fungerade. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

n1kko (oregistrerad)
näe, alla har vi märkliga önskemål 🙂

Jag stör mig mest på det när man vill ha igång spotify/youtube/mediaplayer/myspace och snabbt kunna tabba mellan det och mixen man arbetar med i Cubase. Visst kan man importera referensmusik till ett eget spår i Cubase. Men är inte alltid man äger, kan eller har lust att köpa skivor bara för att man har dom som referensmusik till en mix. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...