Jump to content
Annons

Studiofestival #27 - Mangel


JonasW

Recommended Posts

Annons
  • Svar 167
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

en sak har jag lärt mig under denna festival, jag gillar inte death metal.

även om det finns enstaka partier som är bra så gillar jag inte typen av "melodier" eller snarare akordsföljder som verkar vara typiska innom death.

men jag ska försöka göra en bra death låt i allafall. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

har fått ihop några bra riff, är inte helt säker på om det får godkänt som death men det kan bli en bra låt i allafall. 🙂

sen gäller det bara att få delarna att funka ihop och med sång till.

detta lät ganska ok:

det står att det är brutal death metal men jag tycker det låter för bra för att vara det.
Link to comment
Dela på andra sajter

en sak har jag lärt mig under denna festival, jag gillar inte death metal.

även om det finns enstaka partier som är bra så gillar jag inte typen av "melodier" eller snarare akordsföljder som verkar vara typiska innom death.

men jag ska försöka göra en bra death låt i allafall. 🙂

Haha det är bara bita ihop och göra en dänga ändå 🙁

Jag måste ta mig i kragen och sätta igång, iaf göra en grund...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ta mig i kragen och sätta igång, iaf göra en grund...

Borde jag också göra, SÅ svårt kan det ju inte vara att pressa ihop en massa mangel och förvridna vrål till en mysig låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

sen är det ju lätt att dra ner midi tempot medan man spelar in instrumenten, så kan man time stretcha dem till rätt hastighet sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det dags, Studiofestival #27 går av stapeln här och nu!

Denna gång är det dödsmetall som gäller, alltså mangel, rårens eller vad ni nu vill kalla det. Alla typer av vad som kan klassas som death metal godkänns, men vi kan för sakens skull redan nu klara ut att In Flames inte är dödsmetall. Så… nu var det gjort 😄

Tävlingsregler

1. Låten får vara max 4:00 minuter lång.

2. Låten ska vara skriven till festivalen (alltså inget som släppts förut etc)

3. Alla låtar måste innehålla “sång”

4. Låten måste innehålla minst 2 takter blastbeats. (kanske kan tumma på det...)

5. Låten ska lämnas in i mp3-format @192kbps och döpas enligt modell “Forumnamn – Låtnamn”

6. Låten skickas till studiofestival27@gmail.com senast SÖNDAG 24 MAJ 23:59 (röstningen drar igång så fort jag hunnit sammanställa allt)

7. I vanlig ordning är alla låtskrivare etc anonyma tills det att röstningen har avgjorts så avslöja inget! 🙂

Nu kanske vissa av er undrar vad räknas då som dödsmetall?

Här har ni lite smakprov på olika typer, låt smaka!

Cannibal Corpse - Pounded Into Dust

Gorguts - Nostalgia

Så ska det låta, så sätt igång och skapa nu! 🙂

Tack för länkarna!

Men, nån som vet hur f-n klarar de av att spela så snabbt på bastrummorna???! Helt sjukt ju .... Vår trummis i ett band jag var med i för typ 20 år sen fick öva i över ett år för att hjälpligt kunna spela dubbelpedalen på Motörheads Overkill ... (som är typ en ballad jämfört med de här länkarna). Skit me att man är så kass på gura (låter EZ Drummer svettas över trummorna).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika trummisar ha olika lätt för dubbeltramp. Vissa har det och andra inte antar jag. 🙂 Det handlar om ihärdig och regelbunden träning. När jag inte spelat på typ två veckor så tappar jag jättemycket och kan inte spela så snabbt igen. Just nu har jag inte spelat på en månad... Länge leve midi! 😄 Nä, har inte inspelningsgrejor för trummor ändå. 🙂

Har snart skrivit färdigt låten, inspelnings-proceduren kvar. Hur går för er andra? 🙂

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länkarna!

Men, nån som vet hur f-n klarar de av att spela så snabbt på bastrummorna???! Helt sjukt ju .... Vår trummis i ett band jag var med i för typ 20 år sen fick öva i över ett år för att hjälpligt kunna spela dubbelpedalen på Motörheads Overkill ... (som är typ en ballad jämfört med de här länkarna). Skit me att man är så kass på gura (låter EZ Drummer svettas över trummorna).

Cheers!

Nu är jag inte helt säker, men jag tror faktiskt att trummisen i Motörhead inte spelar me dubbla pedaler, i allafall inte på denhär låten. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länkarna!

Men, nån som vet hur f-n klarar de av att spela så snabbt på bastrummorna???! Helt sjukt ju .... Vår trummis i ett band jag var med i för typ 20 år sen fick öva i över ett år för att hjälpligt kunna spela dubbelpedalen på Motörheads Overkill ... (som är typ en ballad jämfört med de här länkarna). Skit me att man är så kass på gura (låter EZ Drummer svettas över trummorna).

Cheers!

Man måste helt enkelt öva upp sig till blastbeats i 32 delar i 120 eller 16 delar i 240 BPM. Bara att öva med metronom och se till att få in individuellt spel i varje fot och hand. Tar lång tid och timmar av träning varje dag, likaså dubbelkaggar. Se extrememetal-drummer forumet för mer info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter helt sinnessjukt men jag antar att det är så det ska vara.... 😄 En del kvar att göra...

...öhupps en fråga: är meshuggah dödsmetall? de är iaf mina favoriter i svår musik:) ( inte nu för att det jag gjort låter likt men...)

🙂

Nä jag skulle inte klassa det som death, men de är ju svåra att lägga in i ett fack... är förövrigt ett av mina favoritband också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har även jag kommit igång med skrivandet! 🙂

Känns bra att vara ute i god tid för en gångs skull...

Jag med! Satt och gjorde några (coola) riff när jag kollade på hockeyn igår.

Satan, ge mig nu kraften att få ihop en låt av detta 😄

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är riktig blastbeats för mig

http://www.youtube.com/watch?v=OvFMC3BC1us

Annars så kallar jag det vanlig dödsmetall-komp bara =)

Men om jag inte har fel så kom dessa extrema blastbeats med grindmetal, så om det nu skall vara riktig dödsmetall så får man använda lite långsammare blastbeats.

Glöm inte att dödsmetall skall inte bara vara snabbt, utan även grymt tungt och brutal med =D

Tips på bra dödsmetall är ju Bloodbath

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är riktig blastbeats för mig

http://www.youtube.com/watch?v=OvFMC3BC1us

Annars så kallar jag det vanlig dödsmetall-komp bara =)

Men om jag inte har fel så kom dessa extrema blastbeats med grindmetal, så om det nu skall vara riktig dödsmetall så får man använda lite långsammare blastbeats.

Han kör ju iofs mest gravity blasts när det går som fortast så det är inte riktigt samma sak, vanliga blasts går inte köra så snabbt. Och grindmetal är ju bara ett påhitt för att täcka in vissa grupper, det är ju fortfarande döds i grunden 🙂

Tips på bra dödsmetall är ju Bloodbath

Bloodbath är väl ändå inte bra döds? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...