Jump to content
Annons

Hagström CMC-49


mickeand (oregistrerad)

Recommended Posts

mickeand (oregistrerad)

Vet att det i pappas hemstudio fanns en mikrofon (kondensatormic, tror jag) av typen Hagström CMC-49. Tänkte kolla upp den på nätet, tex specifikationer, användningsområde, kvalitet, men hittar inget om den. Verkar inte vara Hagströms mest kända produkt, om man säger så. Finns det någon här på forumet som har ägt eller använt en sån och vet vad den kan användas till? Och kanske vet om den bara funkar med batteri eller om den kan använda fantommatning också? Känns lite konstigt att man skulle kunna välja mellan 1,5V batteridrift och 48V fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte alls säker på att Hagström tillverkat någon mikrofon? Däremot var Albin Hagström väldigt duktig på att sätta sina små logotyper och skyltar på sånt dom var distributör för.. Hade själv en gammal Crumar stråkmaskin som hade en fet popnitad plåtlapp på baksidan om Albin Hagström generalagent etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)
Är inte alls säker på att Hagström tillverkat någon mikrofon? Däremot var Albin Hagström väldigt duktig på att sätta sina små logotyper och skyltar på sånt dom var distributör för.. Hade själv en gammal Crumar stråkmaskin som hade en fet popnitad plåtlapp på baksidan om Albin Hagström generalagent etc..

Det är sant. Vore ju inte vare sig första eller sista gången någon gjorde på det viset. Får kolla kom de klistrat över någon annas logga på micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)
Har du möjlighet att lägga upp en bild så känner kanske någon igen den.

Bilden stulen från från nätet (Minns ej adressen) eftersom exemplaret min far äger befinner sig ca 40 mil väster om mig.

post-5769-1239793698.jpg

Redigerat av mickeand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bilden stulen från från nätet (Minns ej adressen) eftersom exemplaret min far äger befinner sig ca 40 mil väster om mig.

Såna där har jag nånstans jag med, om jag inte kastat dem. Jag köpte mina på Elfa kommer jag ihåg... Undrar om de heter Primo...

Ska försöka tänka lite mer.

De ska nog enbart köras på ett litet 1,5 batteri. Har för mig att batterierna räckte i åratal.

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)
Såna där har jag nånstans jag med, om jag inte kastat dem. Jag köpte mina på Elfa kommer jag ihåg... Undrar om de heter Primo...

Ska försöka tänka lite mer.

De ska nog enbart köras på ett litet 1,5 batteri. Har för mig att batterierna räckte i åratal.

Om du inte kastat dem? Då antar jag att de inte är så mycket att ha :-) Kul att få svar i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kastat dem? Då antar jag att de inte är så mycket att ha :-) Kul att få svar i alla fall.

De var nog inte alls så dåliga... Jag höll inte på med inspelning alls då, mickade ut trummor, kanske på 80-talet. minns jag. Glömde bort dem i nån låda. Men jag kommer ihåg att det följde med ett papper på frekvenskurvan som var ganska imponerande rak. De kanske är väldigt bra på OH eller ak gitarr? Hittar dem inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)
De var nog inte alls så dåliga... Jag höll inte på med inspelning alls då, mickade ut trummor, kanske på 80-talet. minns jag. Glömde bort dem i nån låda. Men jag kommer ihåg att det följde med ett papper på frekvenskurvan som var ganska imponerande rak. De kanske är väldigt bra på OH eller ak gitarr? Hittar dem inte...

Tror faktiskt att den normalt satt som ensam overhead på trummorna och kanske möjligen användes till sång vid något tillfälle. Om det inte är en direkt dålig mick kan det ju vara värt att testa den. Ska se till att få hit den till Sthlm under försommaren.

Förresten så kanske det är läge att förklara bakgrunden till frågan. Farsans gamla hemstudio bestod av en Tascam 4-kanals kassetporta, hans trummor och mina gitarrprylar samt en hel drös med avlagda prylar från lokala dansband och revyorkestrar han spelat med. Håller så smått på att kolla upp vilka av prylarna i sista kategorin (tex ett Amtech-reverb, ett litet PA fr Hagström, en Roland SH-2000, div mickar) som är värda att ta över nu när han slutat spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va kul att hitta en sån här tråd.

Jag håller precis på att flytta och hittade en Hagström CMC-49 i en gammal låda på vinden (full med en massa andra kablar). Tyvärr så hade jag glömt batteriet i sen någon gång under det tidiga 90-talet så det var en del att rensa upp innan jag kunde stoppa i en nytt batteri för att se om den funkade. Och det gjorde den.

Köpte den tillsammans med min allra första sånganläggning någon gång förra årtusendet. Tror det var 1800-frös-ihjäl.

Jag hade denna mick till allt. Sång, gitarr....nog mest för att det var den enda micken jag hade. 😱

Jag tog ialla fall lite bilder eftersom det verkade saknas....

h1.jpg

h2.jpg

h3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...