Jump to content
Annons

Ljudkort och egen phantompower

Recommended Posts

Guest mattias_k
Posted

Hej alla studioproffs!

Nu är det så att jag är total nybörjare på allt vad studio heter, men ändå har jag ett brinnande intresse för att spela in och så. Jag spelar gitarr och keyboard/synth och är därför främst intresserad av att spela in just gitarr och klaviatur. Efter att ha spelat in en del utan något vidare ljudkort, med massa fördröjning och med gamla datorer så hade jag nu tänkt uppgradera mig lite, och det första steget blir ett nytt ljudkort, till min halvnya dator. Jag har kollat igenom trådar här, så det är inte tips på bra ljudkort jag är ute efter, utan jag bara stötte på en liten fråga:

Låt oss säga att jag har ett ljudkort UTAN fantom-grej (kan inte det svenska ordet än) som jag spelar in mina instrument med. Om jag en dag skulle få ett behov av att spela in min egen eller andras sång, finns det då något sätt som gör att man kan fixa fantom-grej med ännu en "device" (vilket ordförråd man har *suck*)? Alltså en till... preamp? Jag är som sagt inte jätteinsatt, men om detta går, blir det då större fördröjning i ljudet då? Så om jag anar att jag en dag kan behöva spela in sång, borde jag skaffa ett fantom-kort direkt? Grejen är ju att man har studentekonomi också...

Tack!

Annons
Guest mattias_k
Posted

Underbart, då kan jag lägga det ansvaret på de skönsjungande människor jag eventuellt kommer "arbeta" med. Jag är inte snäll inte...

Posted (edited)

Sedan i ett vidare perspektiv så kan du ju använda ett ljudkort med en, två eller flera inbyggda mikförförstärkare (som det svenska ordet är), men ändå komplettera med en extern mikförförstärkare. På så sätt får du ÄNNU FLER mikingångar.

Tjusigt alternativ du fick där som förslag. Personligen är jag nyfiken på en annan prisbillig modell Alto Alpha MicTube Preamp. Kan den vara nåt att ha? Jag vet inte.

altoalphamictubsm.jpg

😉

//:debatt

Edited by debatt