Jump to content
Annons

Cats have dreams feat Svante!


jockmic

Recommended Posts

Edit 090825.

Så var det dags för samarbete igen. Den här gången med ett lite ovanligare inslag... Svante Granqvist undervisar i ljudteknik på KTH och har bidragit till vårt senaste projekt med en förnämlig tagning av åska.

"The girl i knew" har i vanlig ordning lyrik av Leo och musik av mig, Jocke. När Leo skrev texten kunde han nog inte tänka sig vilket "epos" det här kom att bli men den historia han berättar fordrar lite tid för att komma till punkt. Man skulle kanske kunna säga att det är en liten musikal i sammandrag...

I vanlig ordning finns den på Myspace:

http://www.myspace.com/catshavedreams

eller på nya hemsidan:

http://www.catshavedreams.se/?page_id=213

/Jocke

Edit 090723.

Skönt att det inte varit så varmt hela sommaren. Det har blivit lite tid för att göra låtar också! 😆 Märkligt ändå, när man bokar en dag för att "sätta" det sista i ett projekt så är inspelning det minsta man sysslar med. fast det är ju kul att sitta och snacka också! 😄

Well, well! En ny låt har sett dagens ljus och fick namnet "Don´t hang up!" vid en liten cermoni nyligen.

Lyssna gärna!

http://www.myspace.com/catshavedreams

Vår hemsida har så smått börjat komma i ordning. Kika gärna in och lämna synpunkter!

http://www.catshavedreams.se

harmoni åt alla!

/Jocke

Edit 090525.

Så har vi gjprt klart ännu en låt - "Cry" som ligger uppe på länken nedan. "Cry" är en lite märklig blandning mellan milt och intensivt med mycket sorg och vanmakt. En stillsam liten sak som eskalerar i skri från avgrunden med ylande gitarrer! ;-)

Happy listening!

/Jocke

Cats have dreams är resultatet av ett samarbete som kom till här på Studios forum. Jag fick kontakt med Leo och vi har petat i en massa material och nu har vi kommit överens om att vi börjar bli färdiga med en del av det!

När man får material färdigt så lyfter och bär det en och jag är särskilt glad idag när vi kan presentera den första låten! 🙂

http://www.myspace.com/catshavedreams

Tipsa gärna dina vänner!

/Jocke

Redigerat av jockmic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Cats have dreams är resultatet av ett samarbete som kom till här på Studios forum. Jag fick kontakt med Leo och vi har petat i en massa material och nu har vi kommit överens om att vi börjar bli färdiga med en del av det!

När man får material färdigt så lyfter och bär det en och jag är särskilt glad idag när vi kan presentera den första låten! 😎

http://www.myspace.com/catshavedreams

Tipsa gärna dina vänner!

/Jocke

Här var det jävlari tomt kom igen nu och kommentera någon 😆 bits ej *morr*

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter bra:) (ja, jag vet...snålt med ord i den kritiken:P ...det är inte riktigt en musikgenre jag brukar lyssna på...men....vad kan jag säga, ni är jäkligt duktiga och i sin genre är det en bra låt:D....ja...den här parentesen gjorde väl varken till eller från..men det är så fånigt när parentesen blir längre än meningen den syftar på så bara för den skull så var jag tvungen att skriva lite till...som blev en förklaring till varför parentesen blev så lång....och det var ju intressant läsning för oss alla, hoppas jag:)...).

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter bra:) (ja, jag vet...snålt med ord i den kritiken:P ...det är inte riktigt en musikgenre jag brukar lyssna på...men....vad kan jag säga, ni är jäkligt duktiga och i sin genre är det en bra låt:D....ja...den här parentesen gjorde väl varken till eller från..men det är så fånigt när parentesen blir längre än meningen den syftar på så bara för den skull så var jag tvungen att skriva lite till...som blev en förklaring till varför parentesen blev så lång....och det var ju intressant läsning för oss alla, hoppas jag:)...).

YAY jag fick beröm 🙂 Jo jag undrade lite om din parantes.. förklara vidare angående den.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaaaa! det är SÅ det funkar:)....om någon bara skriver i en tråd man skrivit i så får man inte mail om det...det är bara om någon citerar det man skriver...intressant:)...ja...inte intressant som i: "såg du noshörningen som flög förbi? intressant att den kunde flyga med de små vingarna"....men...ja....eh...var var jag?...jaså, det var slut där?...okej..

Skivsamlingen består väl av 99% hårdrock och metal men jag lyssnar nog på det mesta, bara det är bra....sen har jag väl inte hört så mycket av just...ja....svårt att veta vilken genre det står under när man aldrig varit och nosat i den specifika genren:)....mmm...allt blev så mycket tydligare nu, känner jag:)

Haha:D...och vad jag VILL höra?....hmm...mina "låtar" på skiva?....min bästa vän ropa mitt namn när hon kommer?....ett brev om miljon-arv dimpa ner i brevlådan?...ljudet av fred på jorden och en välmående planet?...ljudet av bläck mot papper när ni skriver ert drömkontrakt med ett skivbolag?....

mycket man vill höra här i världen;)...

däremot...vad jag gillar och lyssnar på just nu:

men jag tror inte på att man ska anpassa sig efter vad andra gillar...då har man ju fortfarande inte gjort det man ville göra...och det är ju...dumt:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaaaa! det är SÅ det funkar:)....om någon bara skriver i en tråd man skrivit i så får man inte mail om det...det är bara om någon citerar det man skriver...intressant:)...ja...inte intressant som i: "såg du noshörningen som flög förbi? intressant att den kunde flyga med de små vingarna"....men...ja....eh...var var jag?...jaså, det var slut där?...okej..

Skivsamlingen består väl av 99% hårdrock och metal men jag lyssnar nog på det mesta, bara det är bra....sen har jag väl inte hört så mycket av just...ja....svårt att veta vilken genre det står under när man aldrig varit och nosat i den specifika genren:)....mmm...allt blev så mycket tydligare nu, känner jag:)

Haha:D...och vad jag VILL höra?....hmm...mina "låtar" på skiva?....min bästa vän ropa mitt namn när hon kommer?....ett brev om miljon-arv dimpa ner i brevlådan?...ljudet av fred på jorden och en välmående planet?...ljudet av bläck mot papper när ni skriver ert drömkontrakt med ett skivbolag?....

mycket man vill höra här i världen;)...

däremot...vad jag gillar och lyssnar på just nu:

men jag tror inte på att man ska anpassa sig efter vad andra gillar...då har man ju fortfarande inte gjort det man ville göra...och det är ju...dumt:/

Haha jag gillar dig! Du har ett intressant sätt att uttrycka dig på. Jag är själv allätare av alla musik och ej låst till någon specifik genre utan kan tänka mig att göra och lyssna på "allt" (med reservation för ändringar) Förresten så vet alla att noshörningar numera flyger på natten, så du kan inte ha sett oss! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt på en sak sen du skrev ditt inlägg.... bra i sin gengre skriver du - vilken genre är det då? Vi har svårt att själva sätta någon etikett på den...

Bon Iver lät nära - nästan lite intimt! ;-)

Meshugga låter för mig som en tävling i att spela snabbt på gitarr eller vem som har flest trummor!

Fredrik Svan berörde mig inte denna gången men han har gjort annat jag gillat.

Dream theater var ju lite balla. Inte så förbaskat förutsägbart och med variation i intensitet och stämningslägen - rätt ok.

Gör du själv låtar?

Sen ska inte (musicpanda88) sitta här och promota hela dagen utan kolla mailen och tala om för mig vilken synt vi ska använda! 😛

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken genre?...ja...jag vet inte, eftersom jag är totalt obevandrad i den:D....men kanske syntrock alt syntpop?...jag tänker lite Nik Kershaw...lite Depeche Mode...lite Melodyclub?....men som sagt...jag vet inte:P

Att säga att det jag gör är låtar i det här sällskapet är som att jag skulle säga att jag spelar fotboll om jag hade stått på Emirates Stadium.....men jag vill ändå spela in dem ordentligt för att ge till de vänner jag lovat (och de får faktiskt skylla sig själva, som de tjatar....).

Bon Iver - ja, väldigt intimt....på något vis...

Meshuggah - vann nog den tävlingen....(och vore hela ObZen en instrumental platta, utan "sången" så hade jag aldrig slutat lyssna på den... but that screaming makes me wanna go napnap after a while...).

Fredrik Swahn - första låten jag hör och texten var alldeles för nära.....men nu har jag beställt skivan...(och så vill jag tillägga att Fredrik Swahn har idag bevisat att vänlighet och värme är något man fortfarande kan hoppas på från främlingar...).

Dream Theater - Ja...Petrucci är ju både husguden och anledningen till att jag vill elda upp gurorna ibland (ja...det borde jag iofs ändå)...

det enda du behöver göra för att förstå deras storhet är att se deras "Live at Budokan"😛 ....korta klipp därifrån följer:

http://www.youtube.com/watch?v=TLK0AT_gdfc (klipp ett)

http://www.youtube.com/watch?v=32PYEA6qYzs...feature=related (ja....låt oss kalla det här Parte de deus då...för skoj skull....av instrumedley't på den här konserten.....ja....kallad "instrumedley".....lite originellt...mm....vänta lite...ska det vara en slut-parentes här någonstans också?...ja, det skulle det visst.....jag tror jag sätter den här -----> ) ....ja, det blev rätt bra, jag är nöjd.

Ja, det var därför jag blev lite förvånad när den flög förbi utanför fönstret när jag satt och åt frukost:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt på en sak sen du skrev ditt inlägg.... bra i sin gengre skriver du - vilken genre är det då? Vi har svårt att själva sätta någon etikett på den...

Bon Iver lät nära - nästan lite intimt! ;-)

Meshugga låter för mig som en tävling i att spela snabbt på gitarr eller vem som har flest trummor!

Fredrik Svan berörde mig inte denna gången men han har gjort annat jag gillat.

Dream theater var ju lite balla. Inte så förbaskat förutsägbart och med variation i intensitet och stämningslägen - rätt ok.

Gör du själv låtar?

Sen ska inte (musicpanda88) sitta här och promota hela dagen utan kolla mailen och tala om för mig vilken synt vi ska använda! 🙂

/Jocke

Yes sir! Är påväg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken genre?...ja...jag vet inte, eftersom jag är totalt obevandrad i den:D....men kanske syntrock alt syntpop?...jag tänker lite Nik Kershaw...lite Depeche Mode...lite Melodyclub?....men som sagt...jag vet inte:P

Att säga att det jag gör är låtar i det här sällskapet är som att jag skulle säga att jag spelar fotboll om jag hade stått på Emirates Stadium.....men jag vill ändå spela in dem ordentligt för att ge till de vänner jag lovat (och de får faktiskt skylla sig själva, som de tjatar....).

Bon Iver - ja, väldigt intimt....på något vis...

Meshuggah - vann nog den tävlingen....(och vore hela ObZen en instrumental platta, utan "sången" så hade jag aldrig slutat lyssna på den... but that screaming makes me wanna go napnap after a while...).

Fredrik Swahn - första låten jag hör och texten var alldeles för nära.....men nu har jag beställt skivan...(och så vill jag tillägga att Fredrik Swahn har idag bevisat att vänlighet och värme är något man fortfarande kan hoppas på från främlingar...).

Dream Theater - Ja...Petrucci är ju både husguden och anledningen till att jag vill elda upp gurorna ibland (ja...det borde jag iofs ändå)...

det enda du behöver göra för att förstå deras storhet är att se deras "Live at Budokan"🙂 ....korta klipp därifrån följer:

http://www.youtube.com/watch?v=TLK0AT_gdfc (klipp ett)

http://www.youtube.com/watch?v=32PYEA6qYzs...feature=related (ja....låt oss kalla det här Parte de deus då...för skoj skull....av instrumedley't på den här konserten.....ja....kallad "instrumedley".....lite originellt...mm....vänta lite...ska det vara en slut-parentes här någonstans också?...ja, det skulle det visst.....jag tror jag sätter den här -----> ) ....ja, det blev rätt bra, jag är nöjd.

Ja, det var därför jag blev lite förvånad när den flög förbi utanför fönstret när jag satt och åt frukost:/

Synt? 🙂 På den här låten är det nog bara en syntstämma och det är "swellen" som är tydligast i början av det instrumentala partiet inne i låten. De andra "instrumenten" som liknar något slags keyboard är uppbyggda av gitarrstämmor! 😄

Nä elda inte upp gitarrerna! Alla kan inte vara virtuoser - skaffa andra husgudar! ;-)

Dina länkar får mig att tänka på det här: http://www.youtube.com/watch?v=hCKfRqyXuU4

och det här:

- typ! ;-)

Vi skulle behöva ett och annat solo - kan du fixa det?

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, du ser, jag sa ju att jag har noll koll:P

Andra husgudar, säger du?...hmm...någon som inte är för ouppnåelig?.....Gula Gubben, kanske?🙂

Jo, nog är D.T inspirerade av både Yes och Zappa.....om du kollar på hela Live at Budokan så är det omöjligt att missa Zappainfluenserna iallafall;)

Ooooh:(...jag är oändligt ledsen om jag fått någon att tro att jag är gitarrist:/....på sin höjd lyckas jag fuska ihop något melodiliknande som jag sedan kallar för låt och som jag sen plågar några stackars nätvänner med:P....jag kan inte skriva något solo....men.....nä.....jag försöker komma på något jag skulle kunna bidra med men...en textrad om självbefläckelse som rimmar på lunka kanske?:/

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller möjligtvis den där chokladkakan jag gör som nästan är som sex....fast kladdigare....

CHOKLAD? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, du ser, jag sa ju att jag har noll koll:P

Andra husgudar, säger du?...hmm...någon som inte är för ouppnåelig?.....Gula Gubben, kanske?🙂

Jo, nog är D.T inspirerade av både Yes och Zappa.....om du kollar på hela Live at Budokan så är det omöjligt att missa Zappainfluenserna iallafall;)

Ooooh:(...jag är oändligt ledsen om jag fått någon att tro att jag är gitarrist:/....på sin höjd lyckas jag fuska ihop något melodiliknande som jag sedan kallar för låt och som jag sen plågar några stackars nätvänner med:P....jag kan inte skriva något solo....men.....nä.....jag försöker komma på något jag skulle kunna bidra med men...en textrad om självbefläckelse som rimmar på lunka kanske?:/

Det är livsfarligt att ha en gitarrist som husgud om man spelar gitarr själv! 😆 Nä, då är det bättre att ha Gandi om man lirar lugna saker och Rocky för lite tuffare grejer! 😎

"Syntpop"? 😛 Det kommer att bli svårare och svårare att placera oss i en befintlig genre ju fler låtar vi lägger ut! 😄 Vi är 90% klara med nästa "släpp" och jag ser spänt fram emot en klassificering av den! 😄 På ett par veckor är det nog dags!

D.T är nog duktiga, rent tekniskt finns inte mycket att önska! Däremot tycker jag att det är lite stelt och brister i variation av intensitet och stämning. Tycker själv att det är kontrasterna som gör musiken spännande! Nu får jag väl på skallen men jag skulle vilja dra en parallell mellan D.T. och Iron Maiden - som spelar skalor upp och ner ...

Sen tycker jag inte att du ska nedvärdera din egen kapacitet - frågan är väl snarare hur man bestämmer målet! För inte så länge sedan hade jag och Leo bara gått och tänkt att det vore kul att göra låtar (ja det har spelat i huvet hela livet). men sen vi lärde känna varandra så blev det en jäkla fart! 🙂

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...här ger man kängor till både D.T och Maiden i samma mening utan någon som helst skam i kroppen:D....och föga överraskande så håller jag inte alls med...anledningen till att jag lyssnar på D.T är just deras styrka i det progressiva och stämningsbilderna de målar upp (du kanske har lyssnat en del på Petrucci and the boys men annars tycker jag att du ska ta dig tid att göra det....och en av deras styrkor ligger också i att de inte låter det tekniska ta överhanden (till skillnad mot en del otäcka svenska virtuoser som inte vill annat än gitarronanera och frigöra the fucking fury...inga nämnd, ingen glömd:P...) men även i, till skillnad mot Maiden då...om vi nu måste kasta lite skit över någon av dem....men det är under protest!....att det inte finns en skiva som är den andra lik, alla är små resor i sig själva...

Sen är jag ypperligen allergisk mot allt som innehåller mer teknik än känsla...får inte hjärtat sitt så spelar det andra inte någon roll heller.

Okej...jag kanske kan finna en viss charm i en del "låtar" jag gjort och håller på med, men det saknas för mycket som jag inte kan tillföra dem...jag skulle nog också behöva träffa en likasinnad (eller väldigt oliksinnad kanske) som har idéer och kunskap att förverkliga det jag vill ha ut....men jag vet inte...steg ett kanske får bli att försöka få ner på papper det jag spelar (jag kan ju ingen som helst musikteori eller noter eller ens namnen på hälften av ackorden jag spelar) så att jag kan komma ihåg det:D....guldstjärna till www.chordbook.com för all hjälp jag får där...(är det verkligen meningen att man ska behöva gå på nån slags undervisning eller läsa nån bok för att lära sig spela gitarr?....nää....det verkar överkurs:P...).

jag kommer med spänning att hålla utkik efter ert nästa släpp:P....men...jag kanske ska undvika att försöka sätta er i ett fack;).....

okej...ja...jag har ju mindre tekniska husgudar också....Herr Hutz får väl absolut stå för känslan (och får ni möjlighet så gå och se live.....galen energi det blev på Medis:S...): http://www.youtube.com/watch?v=3Jv3b0VKec8

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken kille! 🙂 Vet inte varför men när jag hörede Gogol kom jag att tänka på det här:

Nä, inget ont om DT eller IM - de har sina förtjänster och jag måste erkänna att jag inte lyssnat tillräckligt på någon av dem för att uttala mig! När jag gör musik lyssnar jag överhuvudtaget inte mycket på andra.

Leo tycker om choklad och musikteori! 🙂 Jag har lyckats glömma allt sånt så jag känner inga begränsning! 🙂 Tycker du kan lära dig teckna ner Midi så får du ju dina låtar nedtecknade! Dessutom kan du ju enkelt be andra om hjälp!

Jag älskar att bli placerad i ett fack - min omgivning blir alltid lika överaskad! 🙂

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

haha:D...ja, precis...mycket känsla där också🙂

Nej, jag förstår precis....men ibland när inspirationen tryter så lyssnar jag på Glenn Hansard eller tittar på Once för att få tillbaka känslan av att vilja göra musik.

Ja, det är SÅ man ska känna...inte se okunskapen som en brist utan som en frihet!....har aldrig tänkt så....men det är ju sant...det man gör gör man ju för att man själv vill, inte för att det är enligt reglerna.

Hmm...kollade upp midi:/...verkar väldigt komplicerat för någon som inte ens tog sig igenom grundkursen i C++ på universitetet:O....och måste man inte kunna skriva och läsa noter? och göra vissa investeringar?....jag brände nog allt på en mic och ett ljudkort;) .....tack för tipset iaf...tips är aldrig fel:)...

(det är det språket musiker pratar alltså?....aj då, blir till att lösa musikproblemen själv då🙂......däremot vore det ju trevligt att få lite feedback på texter man skriver;).....).

Haha, det är rätt:D......

"sätt honom inte i ett fack du inte kan försluta

gräv inte ner honom och kalla honom död

när du själv är ett växthus som börjar få slut på ruta

och dina ord faller ur din mun som gulfärgad snö" ....eller hur det nu var:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Living in a box?

Midi är inte så konstigt. I princip är det en ren textfil som talar om när en ton ska spelas. Inget ens i närheten av C++! det finns bra editorer där det ligger en klaviatur på den vertikala axeln och på den horisontella har du tiden. Du kan sätta tempot och takten och sedan är det bara att klicka i tonerna där du vill ha dom!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att få liv i din Cubase så har du en riktigt hygglig midi-editor som dessutom kan skriva ut noter. Det ger dig möjlighet att både dokumentera dina låtar och samarbeta med såväl skolade som oskolade musiker! 😆

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte studion som gör musiken, inte datorn heller. Musik är något som händer i skallen hos kreativa människor! Hur man väljer att få den ur sig är en annan sak. Det finns människor som gär hela livet med låtar i skallen utan att kunna uttrycka musik - se du till att installera Cubase så blir det bra! 🙁

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Va? 😱

Kul att du gillar den! Men, klassifiseringeen får du allt jobba på lite! Leo är helt enastående på att skriva texter så det är "så" inspirerande att jobba med musiken sedan! 🙂 Hur går det med Midi:n?

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bidde det fel i klassificeringen?😱....ja, jag kan ju bara säga vad mina öron hör:P....men jag gillar det jag hör iallfall:)

Ja, det måste vara inspirerande att bolla musik med någon:)....med midi'n går det sådär, får inget ljud ut i Cubase och när saker...prylar...döda ting.....inte funkar så försvinner inspiration där frustrationen går in:D....så....vi är väl inte vänner direkt;)

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...