Jump to content
Annons

Sjunga med Bellman o Symfon ER


JJMusik

Recommended Posts

Hej på er!

Två frågor som titeln säger. Jag har ett par ER med 25 db filter i. Man hör ju sig själv väldigt tydligt när man pratar och sjunger med skydden i. Är det helt enkelt så att det är så tydligt man egentligen hör sig själv bara att man hör det tydligare med propparna i, alltså att det förstärks på något sätt? eller är det någon resonans som uppstår som kan vara skadlig?

Det låter ju inte obehagligt så... men man hör ju sig själv väldigt tydligt när man viskar och pratar och jag hör typ bara mig själv när jag lägger stämmor tillsammans med min trubadur-kollega.

Sedan undrar jag hur länge ni brukar försöka vistas i tyst miljö efter att ni plockat ut propparna? Jag brukar försöka vänta tills jag är i en tyst miljö innan jag plockar ut dem, men hur lång tid tar det för öronen att vänja om sig?

Hoppas någon orkar, ska trubadura i sommar och tycker det är bekvämt att slippa besväras av hamrandet från acke-guran och samtidigt höra min stämmor bra, men det är ju inte kul

Ha de gott

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Matilda (oregistrerad)
Hej på er!

Två frågor som titeln säger. Jag har ett par ER med 25 db filter i. Man hör ju sig själv väldigt tydligt när man pratar och sjunger med skydden i. Är det helt enkelt så att det är så tydligt man egentligen hör sig själv bara att man hör det tydligare med propparna i, alltså att det förstärks på något sätt? eller är det någon resonans som uppstår som kan vara skadlig?

Det låter ju inte obehagligt så... men man hör ju sig själv väldigt tydligt när man viskar och pratar och jag hör typ bara mig själv när jag lägger stämmor tillsammans med min trubadur-kollega.

Sedan undrar jag hur länge ni brukar försöka vistas i tyst miljö efter att ni plockat ut propparna? Jag brukar försöka vänta tills jag är i en tyst miljö innan jag plockar ut dem, men hur lång tid tar det för öronen att vänja om sig?

Hoppas någon orkar, ska trubadura i sommar och tycker det är bekvämt att slippa besväras av hamrandet från acke-guran och samtidigt höra min stämmor bra, men det är ju inte kul

Ha de gott

Johan

Hej!

Alltså när man har öronproppar i öronen så hör man ju sig själv på ett annat sätt - inuti huvudet. Alla ljud som kommer inifrån dej hörs då väldigt tydligt. Du hör din röst som den låter inifrån. Jag har ER med 25db filter när jag spelar trummor, men jag skulle ha väldigt svårt att sjunga med dom... Tror att dom dämpar för mycket när man ska sjunga - särskilt om du trubadurar med typ gitarrer bara... Om man har känsliga öron och repar med ett helt band så kanske man mår bra av att ha lite mer dämpning, men annars tycker jag det låter mycket med 25 db filter.

Det är ju hur som helst en vanesak så kan du vänja dej vid att sjunga med så mycket dämpning och det funkar bra för dej så är det ju inga problem!!

Hade ingen aning om att man skulle vara i tyst miljö för att vänja sej, så det har jag inget svar på tyvärr. Jag tar ut mina när jag repat klart - det har funkat bra hittills! 😄

Hoppas det var till nån hjälp... 🙂 //M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!

Jo det är ju så att man hör allting tydligt inifrån som du säger, det är just det jag undrar över egentligen, de ljuden som kommer "inifrån", är dem starkare och skadliga när man har proppar eller är det bara att man hör sig själv mycket tydligare därför att allt runtomkring är bortkopplat?

Jag har inga problem med att sjunga med -25db, rent tekniskt - tycker det är skönt att dämpa ut den stimmiga pub-miljön och gitarren så mycket. Men det är ju jäkligt trist om det är så att det kan vara skadligt för trumhinnan/öronen att kraxa på med popparna i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Tack för ditt svar!

Jo det är ju så att man hör allting tydligt inifrån som du säger, det är just det jag undrar över egentligen, de ljuden som kommer "inifrån", är dem starkare och skadliga när man har proppar eller är det bara att man hör sig själv mycket tydligare därför att allt runtomkring är bortkopplat?

Jag har inga problem med att sjunga med -25db, rent tekniskt - tycker det är skönt att dämpa ut den stimmiga pub-miljön och gitarren så mycket. Men det är ju jäkligt trist om det är så att det kan vara skadligt för trumhinnan/öronen att kraxa på med popparna i...

Det vet jag inte säkert, men jag har väldigt svårt att tro att det ska bli någon skadlig resonans i huvudet av att man sjunger med öronproppar i. Men jag vet som sagt inte. Är sångpedagog och tycker att jag borde ha hört talas om det isf, men har tänkt på det själv, att det känns som ljudet "inifrån" blir starkare med öronproppar. Någon annan som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Ja precis, Matilda, man upplever det som starkare än när man sjunger utan och då är det ju inte så kul om det är så att propparna "kostar mer än de smakar"

Har ändå väldigt svårt att tro det! Intressant dock!! Hoppas nån har ett svar på det här!

Men hur känns det i dina öron efter att du sjungit med dom då? Blir du trött i öronen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, nä det kan jag inte påstå - jag är fel person att svara på det.. är väldigt nojjig med mina öron så jag får lätt för mig saker...

För övrigt vill jag i ett tidigt skede i denna tråd påpeka att jag har mailat Bellman om detta, twice...

Men eftersom deras kundtjänst är ganska sämst så tycker jag det är trevligt att få reda ut i detta forum där många använder ER och många vet vad de pratar om...

Jag mailade dem för ca 3 veckor sedan och ännu en gång nu ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Haha 🥰 var tvungen att testa. Har hållit för mina öron allt som går nu o sjungit allt jag kan i alla stilar jag kan komma på o jag kan inte få det till att göra ont i mina öron iaf... men man känner ju vibrationerna/resonansen mycket tydligare än om man inte håller för öronen - men själva ljudet blir ju inte starkt även om jag skriker allt jag kan...?

Bra att du mailat ER! Du måste lägga in svaret i den här trådet när du får det! Det här var intressant! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe okej, nä precis som du säger - det gör ju inte ont - men det är ju väldigt tydlig nivå på sin röst inne i huvudet. Det känns ju som man pratar i 150 db typ med propparna i 🥰

Jag tycker som sagt det är väldigt skönt att sjunga med proppar i, när jag sjunger falsett i vissa partier hör jag ju mig själv väldigt bra - men som sagt när man kraxar på med bröstsång så är det ganska stark nivå på sin egen röst inne i huvudet och är detta skadligt för öronen är ju det lite ironiskt - trist att degradera sin hörsel för att man är försiktig och aktsam om den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Ja alltså, nu får du ännu ett inlägg från mej som ändå inte har nåt svar på det här... haha... men jag läste din förra tråd o tänkte bara på att det är ju en väldig skillnad med att ha ER proppar o andra öronproppar... Man hör ju så mycket mer detaljer med ER... Hade 15db filter först och var helt förundrad över allt jag kunde höra med dom 😄 , men det är ju det som är den stora skillnaden med ER - dom tar inte bort detaljerna - det gör ju verkligen vanliga öronproppar. Jag är ljudöverkänslig på ett öra så jag är väldigt rädd om det örat, så jag kände ändå att jag ville ha 25db filter när jag trummar. Funderar ändå på ifall inte du skulle känna dej mer bekväm med ett 15db filter... Med ett svagare filter så får du ju mindre resonans i huvudet... bara en tanke som slog mej...

Nuuuuuu ska jag sluta skriva i din tråd så att nån som har nåt svar kan få svara istället!!! :rolleyes: Lycka till!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är absolut inte skadligt för hörseln utan du hör helt enkelt bara den akustiska klangen i ditt huvud.

Själv lirar jag gitarr och körar med mitt band och det är ju inte allt för sällan man knappt får nån monitorlyssning för sin körmick och då gör propparna att man mycket enklare hittar pitch och hör sig själv.

Jag kör med 15dB och jag skulle nog känna att 25dB är för mycket men jag har ju inte testat så det vet jag ju inte helt säkert ☺️

Men svaret på din fråga är att det inte är skadligt att använda propparna utan precis tvärtom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lavrell:

Okej, ja man tycker ju som sagt att det borde vara så... men undrade ändå eftersom det känns som volymen på min egen röst blir mycket starkare när jag kör proppar i öronen. Volymen när jag pratar känns liksom högre än när jag pratar utan proppar...

väntar fortf svar från bellman. fyll gärna på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inga bellman-proppar, men rent generellt anpassar sig hjärnan (öronen) efter dämpningen och drar upp nivån så att säga... Egentligen är det ju omgivningens ljud som blivit svagare, men eftersom hjärnan kompenserar med lite "gain" så upplever du det som att din röst blivit starkare. Jag tror inte det är skadligt alls (med reservation för att jag är lekman), risken att få skador måste vara mycket större utan hörselskydd.

25 db är nog lite mycket för trubadurstuket, det är nog mer för rockers med trummor och marshallstackar, se här. Fast det beror ju såklart på, kör ni mickad gitarr med hög volym och det är jobbig akustik i lokalen kanske det kan behövas..

Jag tror det är bra att behålla propparna på tills du är ganska säker att det inte kommer några plötsliga höga ljud mer. Vet själv att det kan vara riktigt jobbigt om t.ex. en stökig trummis börjar hamra lite efter att man tagit av sig propparna.

Hur lång tid det tar för öronen att anpassa sig kan jag bara gissa, fem-tio minuter kanske? Varierar säkert från person till person och dagsform mm. Testa försiktigt med lagom hög musik lite efter att du tagit av propparna så får du nog en känsla för det där.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

svar från bellman:

Hej Johan,

Jag vill börja med att be om ursäkt för att inte fått något svar på ditt mail. I normala fall besvarar vi mail mycket fortare än så här.

Ang. din fråga om det är farligt att sjunga med hörselskydden i kan jag säga att det inte är skadligt. Det du hör inne i huvudet är den sång som leds via kroppen och skallbenet in till örat och skallbenet har en naturlig dämpning på ca 40 dB så du behöver inte oroa dig för din hörsel.

Om detta är något som besvärar dig kan man pröva att göra längre hörselskydd för att göra så att du hör dig själv mindre inuti huvudet.

Om du har några andra frågor eller funderingar får du gärna höra av dig igen.

Med vänlig hälsning

Pia Udd

Kundservice / Customer Service

Bellman & Symfon Europe AB

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Då ni formgjuter era öron och ämnar sjunga är det viktigt att ni säger det, Pia nämner det i sitt mail ser jag, det borde vara standard tycker jag. De gör en djupare avgjutning och proppen är lite längre in om man ämnar sjunga med dem. Något jag inte visste om, så då jag sjunger hör jag nästan bara klangen från huvudet.

Tänkte bara att det kunde vara ett tips. I övrigt är jag helnöjd med propparna från Bellman, det skönaste är att jag kan repa tuff hårdrock extremt länge flera dagar i sträck utan att bli det minsta trött i öronen. Har tinitus och alltid använt proppar, men nu är jag hemma. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Steflund: japp det borde vara mer standard faktiskt. Jag tycker inte att det är så obehagligt att höra sig själv, snarare är det en ganska bra medhörning kan jag tycka. Men man vill ju bara vara säker på att man inte skadar sin hörsel genom den tydliga volym man hör av sig själv inne i huvudet... är fortfarande lite kluven trots alla svar...

Man hör sig själv ganska starkt när man har proppar i öronen och frågan är hur bra det egentligen är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...