Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest ennels
Posted

Tjenare!

Jag har fått hem en ny dator som jag ikväll tänkte sitta och installera och grejja med. Efter en timme ungefär när jag installerat xp så skulle jag till att installera drivarna till grafikkortet.

Sen har jag suttit här sen dess.. ungefär 4-5 timmar.. det visade sig nämligen att så fort jag skulle installera kortet så blev skärmen svart och en liten prick blinkade i vänstra hörnet. Va bara att trycka på resetknappen. Jag har provat 5 olika drivare och härjat runt som f*n!

Det visade sig rätt snart att det var konflikt någonstans i datorn och jag kunde för allt i världen inte förstå vad det var konflikt mellan. Nu efter 5 timmars hårslitande kom jag på att jag hade satt i mitt UAD kort och detta registrerades tydligen som "multimediaenhet" i device setupen.

Stängde av datorn, tog ur kortet och prova igen, och denna gång funkade det. Hade helt glömt bort att UAD kortet satt i datorn.

Nu vet jag inte om det är såhär med alla grafikkort, men med mitt var det tydligen så iaf!

Men värt att tänka på om någon skulle ha problem med liknande i framtiden!

😉

Mvh / Niclas L

Annons
Posted

Skitjobbigt, men bra att det löste sig. 😉

Det brukar vara bäst att installera från scratch på en helt "ren" dator - alltså utan extra kort, som ljudkort, DSP-kort och eventuella extra I/O-kort. Annars finns risken att Windows försöker använda specialkorten som standardkort för sina rutiner - och det är inte alltid det blir det resultat man vill ha. I detta fallet blev det ju total katastrof eftersom du inte ens fick se något felmeddelande, så det är verkligen något att tänka på.