Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hejsan!

Jag har en fundering vad gäller ljudkort och kvalitè. Just nu kör jag med ett usb ljudkort kallat Edirol UA-25 (usb). Jag är nöjd med själva kortet men....

Jag har nu fått möjlighet att få byta upp mig (låna) vad gäller micpreamp (från 700 kr klassen till 15 000kr klassen, alltså från märket ART till märket TL Audio, även på mickfronten har jag nu fått möjlighet att låna ny, från studio projekts b1 till AKG i 10 000 kr klassen. Jag har även fått möjlighet att bygga till min studios akustik.

Då åter till ljudkortet. Om jag nu ska byta alla dessa grejor till något bättre- är det då kanske en idè att byta mitt usb-ljudkort till ett firewire ljudkort? Jag funderar då på att byta från Edirol UA-25 till Edirol FA-66. Är det bättre att köra med firewire än usb vad gäller ljudkvalitè på sång? Tacksam för svar!

Edited by sandraML
Annons
Guest DieHard
Posted

Ljudkvaliteten har inget att göra med om det är usb eller fw. Om ditt nuvarande kort funkar ut strul och har tillräckligt låg latens finns det ingen anledning att byta.

Posted

Precis! Interfacetypen (USB eller Firewire) handlar bara om överföringen mellan ljudkortet och datorn och har ingenting alls med ljudkvaliteten att göra. Om du behöver ha lägre latency än du har nu eller om du behöver kunna spela in fler kanaler samtidigt, så är det idé att köra Firewire i stället, men annars kvittar det.

Eftersom du ändå tänker köra med extern micpreamp, så spelar det inte heller någon roll om det ena ljudkortet har bättre preamps än det andra, utan det kan man bortse ifrån. Det som i så fall återstår som kan påverka ljudet, är A/D- och D/A-omvandlarna i ljudkortet, men när man har kommit över värsta budgetnivån, så är omvandlarna som regel helt ok och inget man behöver fundera på förrän långt senare. 🙂

Posted
Precis! Interfacetypen (USB eller Firewire) handlar bara om överföringen mellan ljudkortet och datorn och har ingenting alls med ljudkvaliteten att göra. Om du behöver ha lägre latency än du har nu eller om du behöver kunna spela in fler kanaler samtidigt, så är det idé att köra Firewire i stället, men annars kvittar det.

Eftersom du ändå tänker köra med extern micpreamp, så spelar det inte heller någon roll om det ena ljudkortet har bättre preamps än det andra, utan det kan man bortse ifrån. Det som i så fall återstår som kan påverka ljudet, är A/D- och D/A-omvandlarna i ljudkortet, men när man har kommit över värsta budgetnivån, så är omvandlarna som regel helt ok och inget man behöver fundera på förrän långt senare. 🙂

Okej, så det är A/D omvandlarna och D/A-omvandlarna som spelar roll (naturligtvis då, som du nämnder Claes, att jag ändå inte kör med det ljudkortets preamp när jag har en extern sådan), men kommer då förmodligen den lite dyrare preampen och micken till sin rätt när jag använder ett billigare ljudkort som Edirol UA-25?

Sen, har sladdarna man drar mellan allt med något att göra... varför jag frågar är för att. När jag hade en billigare scartsladd till en relativt bra dvd så vart bilden lite grumlig, det blev åkande ränder tvärs över osv. När vi istället bytte ut scartsladden mot en med sånt där guld"membran", vipps så vart dvd:n skitbra. men det kanske är annorlunda med dvd (bild) och ljud...

Posted
--- om du behöver kunna spela in fler kanaler samtidigt, så är det idé att köra Firewire i stället, men annars kvittar det.---

Och med "kunna spela in fler kanaler samtidigt", så menas väl här att vid ett och samma tillfälle kunna ha igång flera mikar t.ex., för att spela in ett trumset eller en kör (där flera mikar placerats ut). Med flera kanaler samtidigt menas inte att i en låt kunna ha fler audiospår totalt sett.

//:debatt

Guest DieHard
Posted
Sen, har sladdarna man drar mellan allt med något att göra... varför jag frågar är för att. När jag hade en billigare scartsladd till en relativt bra dvd så vart bilden lite grumlig, det blev åkande ränder tvärs över osv. När vi istället bytte ut scartsladden mot en med sånt där guld"membran", vipps så vart dvd:n skitbra. men det kanske är annorlunda med dvd (bild) och ljud...

Givetvis ska du köpa bra kablar. De är A och O. Planet Waves har riktigt bra.

Guest DieHard
Posted
Med flera kanaler samtidigt menas inte att i en låt kunna ha fler audiospår totalt sett.

//:debatt

Det tror jag nog Sandra är tillräcklig kunnig för att förstå. Bara för att hon är tjej innebär det inte att hon är helt bortkommen.

Guest maart
Posted
Okej, så det är A/D omvandlarna och D/A-omvandlarna som spelar roll (naturligtvis då, som du nämnder Claes, att jag ändå inte kör med det ljudkortets preamp när jag har en extern sådan), men kommer då förmodligen den lite dyrare preampen och micken till sin rätt när jag använder ett billigare ljudkort som Edirol UA-25?

Ja, det ska funka fint. Som Claes skrev så har de flesta ljudkort som inte är budgetbudget helt okej AD/DA. Utan att veta så mycket om just UA-25-kortet tror jag att man behöver lägga rätt mycket mer pengar om man ska få något bättre än det du har.

jag är osäker på om man hör så stor skillnad på en jättedyr kabel och en i normal prisklass. Undviker man det allra billigaste tror jag att skillnaden i kabelkvalité är ganska liten, däremot kan t.ex. kontaktkvalitén skilja en del. Ska du ha kablage som alltid är ihopkopplat kan det vara bra med guldpläterade kontakter men om du kommer koppla i och ur kontakterna ofta kommer guldpläteringen slitas bort och då är det större risk för glappkontakt. Köp i så fall kontakter utan guldplätering från början.

(Detta är mest spekulationer).

Posted (edited)
Det tror jag nog Sandra är tillräcklig kunnig för att förstå. Bara för att hon är tjej innebär det inte att hon är helt bortkommen.

Hehe, tack du diehard. Jag har trots allt hållit på med ljudinspelning i ett par år, så jag kan mer än vad man kan tro fast jag är tjej 🙂 (även om enbart självlärning kanske inte är den bästa vägen) Det handlar inte om könet, utan om viljan att lära. Sen att det är 99% män i branchen är en annan femma. Det jag främst vill testa i dagsläget är skillnaden mellan dyrare vs. budgetprylar. Prova mig fram... vilket dock har en lite nackdel, ekonomin.

Jag fundera på de där sladdarna, Planet waves, undra om man kan finna dem på musikbörsen?

Edited by sandraML
Guest DieHard
Posted (edited)

Ja de brukar ha dem. Men jämför med de andra butikerna. Tror om jag inte minns fel att MB är lite dyrare på dem. Tror det var en hundring mer. Eller om det var dlx music?? 🥰 I alla fall när jag handlade i vintras. Gick till 4sound istället. Så jämför som sagt var.

Edited by DieHard
Posted

4-sound finns inte där jag bor, men man kan ju beställa via internet för att hitta bästa pris. Men annars tips på kanonkablar.. är det "Planet waves" som är bland de bästa? De verkar bra när man läser om dem... Kanske ska starta en tråd om sladdar å 😄

Guest DieHard
Posted

Ja och om du beställer från nätet eller t om utomlands så finns det säkert nån krona att spara. Planet waves är bland de bästa, ja.