Larsbandage Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Ja, jag undrar alltså hur man gör när man tillverkar reverb? Är inte ute efter att göra ett eget, vill bara förstå hur det går till när man gör dessa artificiella reverb som man köper. Hur man "spelar in" dom. Även tacksam för läsningstips om det, bok eller annat. Lars
tbruce Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Finns många olika sätt. Man kan skicka ut ljudet i en plåt eller fjäder och spela in hur det förändras. Digitala reverb är ibland flera mycket korta delayer som kombinerat med filter, fasvändningar och olika chorus-liknande effekter kan skapa nåt som låter mer som ett sammanhållet reverb än enskilda studsar. Sen finns det även konvolerande reverb där man spelar in efterklang i ett riktigt rum och sedan på digital väg multiplicerar detta ljud med t ex ett sångspår. Man kan beskriva det som att varje sample i sångspåret ersätts med ljudet av efterklangen med rätt fas och volym. Detta är den mest realistiska typen av reverb och ger i princip identiskt resultat med verkligheten (med vissa undantag).
Claes Holmerup Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 (edited) I verkligheten är egentligen den naturliga efterklangen uppbyggd av oändligt många delay med olika svarstid. Ljudet studsar olika på olika ytor i rummet, i olika vinklar etc - och kommer sedan tillbaks olika i tid och riktning till lyssnaren. Eftersom det handlar om så otroligt många delaytider så går det inte att urskilja hur det egentligen fungerar, utan det uppfattas som en homogen efterklang. Edited March 30, 2009 by Claes
Larsbandage Posted March 30, 2009 Author Posted March 30, 2009 Finns många olika sätt. Man kan skicka ut ljudet i en plåt eller fjäder och spela in hur det förändras. Digitala reverb är ibland flera mycket korta delayer som kombinerat med filter, fasvändningar och olika chorus-liknande effekter kan skapa nåt som låter mer som ett sammanhållet reverb än enskilda studsar. Sen finns det även konvolerande reverb där man spelar in efterklang i ett riktigt rum och sedan på digital väg multiplicerar detta ljud med t ex ett sångspår. Man kan beskriva det som att varje sample i sångspåret ersätts med ljudet av efterklangen med rätt fas och volym. Detta är den mest realistiska typen av reverb och ger i princip identiskt resultat med verkligheten (med vissa undantag). Tack för bra svar! Är det så att de konvolerande reverben är de reverb som finns i analoga "burkar"?
Claes Holmerup Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 (edited) Tack för bra svar! Är det så att de konvolerande reverben är de reverb som finns i analoga "burkar"? Nej - de effektburkar som finns, brukar vara digitala reverb. Anledningen till att de kan låta bättre än plugineffekterna, är att man använder en processor enbart för den effekten och att algoritmerna är välskrivna. Algoritmerna kan vara lika bra till plugins, men då stjäl reverbet väldigt mycket kraft från datorn, så det brukar vara lite mer av kompromisser i plugins... De konvolerande reverben (kallas också faltningsreverb eller impulsreverb) har, såvitt jag vet, bara förekommit som mjukvara till datorer. Edited March 30, 2009 by Claes
laxlaxlax Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Tack för bra svar! Är det så att de konvolerande reverben är de reverb som finns i analoga "burkar"? Nej. Analoga, elektroniska reverb har en uppsjö elektroniska komponenter som skapar något som låter som efterklang. Hittade ingen bra bild, men det är en massa transistorer, kondensatorer, motstånd och dioder kopplade på intrikata sätt.
Claes Holmerup Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Nej. Analoga, elektroniska reverb har en uppsjö elektroniska komponenter som skapar något som låter som efterklang. Hittade ingen bra bild, men det är en massa transistorer, kondensatorer, motstånd och dioder kopplade på intrikata sätt. ...tänker du inte på analoga delay då? 🤪 Jag har aldrig sett några analoga reverb, förutom plåtar och fjädrar (och olika stora rum)...
laxlaxlax Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 (edited) ...tänker du inte på analoga delay då? 🤪 Jag har aldrig sett några analoga reverb, förutom plåtar och fjädrar (och olika stora rum)... Klart det finns? Eller räknas IC-kretsar som digitala? EDIT: Jo, rummet får vi inte glömma bort - ett analogt reverb om något 😉 Edited March 30, 2009 by laxlaxlax
Guest drloop Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Och då undrar jag hur det går med ditt bygge 3lax?
laxlaxlax Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Mitt plåtreverbsbygge? Tackar som frågar, jag väntar på ljusare tider vad gäller ekonomin. Men det kommer innan året är slut, det är ju nyårslöfte.
Dingbats Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 (edited) Jag måste hoppa in och vara besserwisser och påpeka att det heter faktiskt "konvoverande". ☺️😊 EDIT: Nej, det heter det inte. Det var ju själva fan att man ska lyckas stava fel då. Konvolverande. Edited March 30, 2009 by Dingbats
Guest pme Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Nej - de effektburkar som finns, brukar vara digitala reverb. Anledningen till att de kan låta bättre än plugineffekterna, är att man använder en processor enbart för den effekten och att algoritmerna är välskrivna. Algoritmerna kan vara lika bra till plugins, men då stjäl reverbet väldigt mycket kraft från datorn, så det brukar vara lite mer av kompromisser i plugins... De konvolerande reverben (kallas också faltningsreverb eller impulsreverb) har, såvitt jag vet, bara förekommit som mjukvara till datorer. Impulserna i det nya inbyggda faltningsreverbet till cubase5 är från yamaha SREV1. Sedan har (hade?) Sony liknande tex DRE-S777 så den har i alla fall funnits som moduler sedan 2000.
tbruce Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 (edited) Jag måste hoppa in och vara besserwisser och påpeka att det heter faktiskt "konvoverande". 😉🙂 EDIT: Nej, det heter det inte. Det var ju själva fan att man ska lyckas stava fel då. Konvolverande. Hmm jo det stämmer nog. Klurigt med ord som är en hittepåform av ett ord som ändå bara matematiker har i sitt ordförråd. Konvolutionsreverb är ju egentligen en bättre term, eller kanske "faltningsreverb". EDIT: Som redan Claes hade föreslagit ser jag. Edited March 30, 2009 by tbruce
YogSothoth Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Ursäkta trådstölden, men finns det någon plugg eller liknande där man kan mata in en inspelning av sitt eget "rum" som pluggen kan utgå från? Jag förstår att den inspelningen måste vara lite speciell, det är väl i princip "impulssvaret" på rummet man använder. Är det ens teoretiskt möjligt att en plugg skulle kunna använda en fristående inspelning som bas för reverbet? Det hade ju varit skitcoolt att kunna bygga upp ett eget reverbbibliotek med konserthallar, kyrkor, grottor mm... /Andreas
Claes Holmerup Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Ursäkta trådstölden, men finns det någon plugg eller liknande där man kan mata in en inspelning av sitt eget "rum" som pluggen kan utgå från? Jag förstår att den inspelningen måste vara lite speciell, det är väl i princip "impulssvaret" på rummet man använder. Är det ens teoretiskt möjligt att en plugg skulle kunna använda en fristående inspelning som bas för reverbet? Det hade ju varit skitcoolt att kunna bygga upp ett eget reverbbibliotek med konserthallar, kyrkor, grottor mm... /Andreas Här har du en beskrivning på hur man kan skapa egna impulsfiler: http://noisevault.com/nv/index.php?option=...2&Itemid=33
Claes Holmerup Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Impulserna i det nya inbyggda faltningsreverbet till cubase5 är från yamaha SREV1. Sedan har (hade?) Sony liknande tex DRE-S777så den har i alla fall funnits som moduler sedan 2000. Dem hade jag faktiskt glömt. Tack för korrektionen.
Guest pme Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Ursäkta trådstölden, men finns det någon plugg eller liknande där man kan mata in en inspelning av sitt eget "rum" som pluggen kan utgå från? Jag förstår att den inspelningen måste vara lite speciell, det är väl i princip "impulssvaret" på rummet man använder. Är det ens teoretiskt möjligt att en plugg skulle kunna använda en fristående inspelning som bas för reverbet? Det hade ju varit skitcoolt att kunna bygga upp ett eget reverbbibliotek med konserthallar, kyrkor, grottor mm... /Andreas Ja det är teoretiskt möjligt. Man kan använda nästan vilken signal som helst. Men man måste veta exakt hur den signalen ser ut utan rummets påverkan. [signalen ska ha en impuls som respons när den faltas med sig själv]
Larsbandage Posted April 1, 2009 Author Posted April 1, 2009 Här har du en beskrivning på hur man kan skapa egna impulsfiler: http://noisevault.com/nv/index.php?option=...2&Itemid=33 😄 Skitbra sida!! Tack så mycket!
joachime Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Hmm jo det stämmer nog. Klurigt med ord som är en hittepåform av ett ord som ändå bara matematiker har i sitt ordförråd. Konvolutionsreverb är ju egentligen en bättre term, eller kanske "faltningsreverb". 😄 EDIT: Som redan Claes hade föreslagit ser jag. Impuls, konvolverande, faltning... hmmm. Än mer förvirrande är den andra delen av det sammansatta ordet: reverb. Byt till en impuls av en API mikrofonförstärkare och vips har ditt faltningsreverb blivit ett... tja vaddå?
Claes Holmerup Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Impuls, konvolverande, faltning... hmmm.Än mer förvirrande är den andra delen av det sammansatta ordet: reverb. Byt till en impuls av en API mikrofonförstärkare och vips har ditt faltningsreverb blivit ett... tja vaddå? En impulspreamp...?
Larsbandage Posted April 1, 2009 Author Posted April 1, 2009 Klart det finns? Eller räknas IC-kretsar som digitala? EDIT: Jo, rummet får vi inte glömma bort - ett analogt reverb om något 😄 Hjärtligt tack för alla svar! Är nu lite klokare på det här med reverb!!
joachime Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Snarare impulseq i så fall. Och vad ska vi kalla pluggen man laddar impulserna till? Impulsplugg? Faltningsprocessor?
Claes Holmerup Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Och vad ska vi kalla pluggen man laddar impulserna till?Impulsplugg? Faltningsprocessor? Impulsplugg eller impulsprocessor känns nog smidigast, eftersom det beskriver vad det handlar om utan att använda termer som de flesta inte har en aning om vad de betyder... Faltning, konvolution och konvolverande är ju inte direkt några vardagsord... ☺️
joachime Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Faltning, konvolution och konvolverande är ju inte direkt några vardagsord... 😄 Det är det som ger dem en så stark dragningskraft! ☺️ Skämt åsido, impuls är ett bekant ord och en av de mest etablerade benämningarna på tekniken så jag är beredd att hålla med. Konvolverande är även det etablerat och kanske beskriver lite mer vad det hela går ut på. Men samtidigt känns det som en olycklig försvenskning som lätt snubblar på tungan. Faltning... Det är måhända en korrekt term men låter riktigt torrt. Som att all lust att processa ljud med ens försvinner bara man tänker på ordet.
Guest pme Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 (edited) Impulsplugg eller impulsprocessor känns nog smidigast, eftersom det beskriver vad det handlar om utan att använda termer som de flesta inte har en aning om vad de betyder... Faltning, konvolution och konvolverande är ju inte direkt några vardagsord... ☺️ Faltning är facktermen på svenska för den matematiska funktionen. Konvolution är svengelska. Svengelska finns inte heller i det svenska språket... Edited April 1, 2009 by pme
Guest drloop Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 (edited) Faltningsplugg eller faltningsvärdplugg. Edited April 1, 2009 by drloop
tbruce Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Ursäkta trådstölden, men finns det någon plugg eller liknande där man kan mata in en inspelning av sitt eget "rum" som pluggen kan utgå från? Jag förstår att den inspelningen måste vara lite speciell, det är väl i princip "impulssvaret" på rummet man använder. Är det ens teoretiskt möjligt att en plugg skulle kunna använda en fristående inspelning som bas för reverbet? Det hade ju varit skitcoolt att kunna bygga upp ett eget reverbbibliotek med konserthallar, kyrkor, grottor mm... /Andreas Det behöver inte vara en så speciell inspelning. Det gäller bara att skicka ut en signal som har så jämn frekvensgång som möjligt för att reverbet inte ska färgas. Det går att använda vilket ljud som helst, Space Designer i Logic har t ex en inbyggd synt där man kan skruva fram impulser från scratch. Det går också att köpa bibliotek med knäppa impulser speciellt avsedda för kreativa reverb... http://www.spiritcanyonaudio.com/convbundle.php http://www.virtuasonic.com/synesthesia.htm http://www.xs4all.nl/~fokkie/IR.htm
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now