Jump to content
Annons

Rörmik. V.S. Rör Preamp-Eller både och?

Recommended Posts

Guest TONHER
Posted

Funderar över detta med rör helt enkelt.

Hade tänkt mig att skaffa en Röde K2 eller liknande.

Blir det kaka på kaka att använda preamp med rör i detta läge, jag behöver helt enkelt grundläggande rörkunskaper.

Gör gärna förslag på passande kombinationer.

Riggen ska i första hand vara lämpad för sång.

Annons
Posted

Det är en smaksak, helt enkelt.

Ett problem som jag ser det (och som gör att jag föredrar transparenta preampar), är att man alltid lägger till preampens färgning på alla inspelnigar om man har en färgande sådan. Med en färgande preamp kan det också vara lite kinkigare med vilka micar som fungerar bra ljudmässigt ihop med preampen, eftersom deras färgningar kan vara helt fel kombination om man har otur.

Detta är bara mina tankar om det - och det finns säkert andra som inte håller med, men ändå... 😉

Posted

Jag föredrar “rena” mickar med “rätt” preamp, d v s ibland rör (med hög spänning, inga 12V Kinafräsrör) då man har större möjlighet att välja mängden färg.

Posted

De flesta rörpreams i lågpris segmentet kan regleras från mycket rör dist till helt utan rör. (De är egentligten en opamp preamp med ett)

rörsteg. ) Men det finns andra alternativ. Tex så har GoldenAge en neve kopia med en hel del färgning men som färgar annorlunda än rör.

Posted

En preamp där man kan välja mellan rör eller icke rör verkar vettigt. Jag har en ART DPSll, den hör väl till budgetavdelningen, men just att man kan välja lite olika sound tycker jag är bra. Jag gjorde ett litet jämförartest med den nyss, men klarar tyvärr inte av att göra om cd-ljudet till mp3 för att lägga ut det här.

Rörpreampen i den låter lite bättre och brusar en hel del mindre än Tascamportans preampar. (När man använder den digitala utgången)

Tar man en förstärkning utan röret blir bruset väldigt mkt mindre. Jag ska testa den mer, nu fattas det kablar så jag kan tjoppa in kompressorn på insert.

Guest TONHER
Posted

OK, tack för alla synvinklar.

Det verkar vettigt i mina öron att om man hittat en mik som man är säker på att man vill ha,

så skaffar man preamp efter det sound man önskar, och tvärtom....

Jag är som jag sagt tidigare riktigt sugen på en Röde K2, och känner kanske efter era inlägg att det borde vare en ren, Solid State preamp för min del.

Den eviga "ekonomi" preamp frågan återstår dock. Det har diskuterats många gånger men då ofta på 1000 kr nivån.

Jag har inte haft så många tillfällen att få labba med prylar i den högre ligan, än mindre jämföra.

Så vad står det på prislappen för att få sig en preamp som precis tar sig in i proffsligan, alltså hörbar förändring?

Jag har jobbat i dryga 10år med skitprylar och är påväg att göra ett avstamp uppåt med utrustningen, först med just med preamp.

Posted
OK, tack för alla synvinklar.

Det verkar vettigt i mina öron att om man hittat en mik som man är säker på att man vill ha,

så skaffar man preamp efter det sound man önskar, och tvärtom....

Jag är som jag sagt tidigare riktigt sugen på en Röde K2, och känner kanske efter era inlägg att det borde vare en ren, Solid State preamp för min del.

Den eviga "ekonomi" preamp frågan återstår dock. Det har diskuterats många gånger men då ofta på 1000 kr nivån.

Jag har inte haft så många tillfällen att få labba med prylar i den högre ligan, än mindre jämföra.

Så vad står det på prislappen för att få sig en preamp som precis tar sig in i proffsligan, alltså hörbar förändring?

Jag har jobbat i dryga 10år med skitprylar och är påväg att göra ett avstamp uppåt med utrustningen, först med just med preamp.

Har du testat en K2?

Nyfniken...