Jump to content
Annons

2 008 års topplista!


wonderboy

Recommended Posts

Annons

Jo, men jag reagerade bar för att det brukar heta att Melodifestivalen lägger beslag på allt. När jag läser denna lista upplever jag inte festivalens dominans lika starkt som jag tycker att intervjuer och artiklar låtit påskina. Jag noterar också att de låtar som placerade sig 7, 9 och 10:a i förra årets final inte finns med på listan. Istället finns "Deja Vu" med Velvet med och den tog sig inte ens till final. Blev den en hit pga att den kanske spelades på dansgolven? Någon som har teorier kring denna och kommer ihåg vilka som blev 7, 9 och 10:a?

Jag tänker så här: Svenska folket har rösta fram låtarna till final. Det torde borga för hyfsat goda chanser att många skulle vilja höra låten igen. Så sker inte i tre av fallen. Om vi fick reda på vilka låtarna var skulle vi kanske kunna se ett mönster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte när Katys låt släpptes/slog igenom, men rent spontant har jag för mig att det var mycket senare på året än Takidas. Den borde ha gått om vid det här laget, men mitt tycke är nog färgat av att jag avskyr Takida 😮. Skulle vara kul att se listan baserad på det totala antalet spelningar, inte bara i Sverige. Då åker nog melodifestivalbidragen rutschkana.

PS. Tycker det är lite sorgligt att melodifestivalen får sån dominans. Fick iofs bekräftat att det inte är dags att börja lyssna på radio igen, men det visste jag nog innan 🙂.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hur räknas det om det är flera kompositörer?

Jag noterar att Kate Perry låg ganska långt ned.

Enligt mitt subjektiva minne måste väl ändå det ha varit den mest spelade låten??

Jag fick också den känslan om Kate Perry, tror jag hörde den 5 gånger om dagen långa perioder. Mycket oftare än många andra på listan...

Starpilots kom också med, men presenterades inte deras låt först 2009? Eller kom den i höstas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte när Katys låt släpptes/slog igenom, men rent spontant har jag för mig att det var mycket senare på året än Takidas. Den borde ha gått om vid det här laget, men mitt tycke är nog färgat av att jag avskyr Takida 😄. Skulle vara kul att se listan baserad på det totala antalet spelningar, inte bara i Sverige. Då åker nog melodifestivalbidragen rutschkana.

PS. Tycker det är lite sorgligt att melodifestivalen får sån dominans. Fick iofs bekräftat att det inte är dags att börja lyssna på radio igen, men det visste jag nog innan 😳.

/Andreas

Jo Katys låt kom senare. En musikvideo släpptes den 16 maj 2008 på Katy Perrys officiella webbplats och MySpace(från Wiki). Jobbigt att ligga 1'a på 11 listor världen över 2008 😄 Stackars Max Martin, har knappt råd med mat för dagen..hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar man sen med Idolanknytning och känd pappa från melodifestivalen, så är dominansen rätt stor.

Något som vore intressant att se rent statistiskt är:

1. Hur många låtar Stimanmäls / år (Inom populärmusikgengre)

2. Hur många av dem skickas till melodifestivalen?

Eller så kanske det inte alls vore intressant.

Något som däremot vore högst intressant, vore om Takidas senaste guldkorn "This door is not open" (eller nåt), hamnar på nästa års lista.

Ja, för då vet man...liksom. Då går det inte längre försvara....

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ja, detta är ju rent ut sagt tragiskt...., men typ fyra av artisterna (av 20) har ju faktiskt varit inblandade i låtskrivandet...., det är ju imponerande.. NOT!.

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som däremot vore högst intressant, vore om Takidas senaste guldkorn "This door is not open" (eller nåt), hamnar på nästa års lista.

Ja, för då vet man...liksom. Då går det inte längre försvara....

Det lär den göra med tanke på hur j-a mycket Rix FM spelat sönder den. Personligen tycker jag den är riktigt dålig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lär den göra med tanke på hur j-a mycket Rix FM spelat sönder den. Personligen tycker jag den är riktigt dålig..

Den är inte bara dålig. Jag kan sträcka mig så långt som att det är det sämsta jag hört de senaste fem åren.

Jag är helt övertygad om att det inte finns en enda människa som gillar den på riktigt.

Det låter ungefär som det gjorde i de lokala uttagningarna av "Musik Direkt".

Det känns lite konstigt att sådan musik spelas sönder på radion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är inte bara dålig. Jag kan sträcka mig så långt som att det är det sämsta jag hört de senaste fem åren.

Jag är helt övertygad om att det inte finns en enda människa som gillar den på riktigt.

Det låter ungefär som det gjorde i de lokala uttagningarna av "Musik Direkt".

Det känns lite konstigt att sådan musik spelas sönder på radion.

Mjo håller med. Jag tror dom försökte att göra en uppföljare till Curly Sue alltför mycket. Sen är det nog så att eftersom de gjorde en dunderhit har dom lite förtur på radio och annat. Någon finns det säkert som gillar den....där ute...någonstans....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett inslag i Kulturnyheterna på tv för ett par veckor sedan berörde det faktum att den låt som hade röstats fram av folket (La Voixx) inte spelades i radio något nämnvärt, inte ens i P4! Man intervjuade ett antal "låtväljare" på olika radiokanaler och de var alla av den åsikten att deras lyssnare inte går igång på den typen av låtar. Någonting i detta resonemang säger mig att det borde finnas en jättemarknad för den som startar en radiostation som spelar för "vanligt folk".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett inslag i Kulturnyheterna på tv för ett par veckor sedan berörde det faktum att den låt som hade röstats fram av folket (La Voixx) inte spelades i radio något nämnvärt, inte ens i P4! Man intervjuade ett antal "låtväljare" på olika radiokanaler och de var alla av den åsikten att deras lyssnare inte går igång på den typen av låtar. Någonting i detta resonemang säger mig att det borde finnas en jättemarknad för den som startar en radiostation som spelar för "vanligt folk".

Det är väldigt intressant det där då många kanaler utger sig för att tilltala så många och anser sig veta vad en viss generation vill och inte vill ha. I själva verket handlar det ju om respektive musikproducents musikaliska bakgrund, dennes nyfikenhet och umgängeskrets.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja det där är samma unkna inställning som på teve. Andra som sitter där och bestämmer vad som är intressant och roligt och utgår från att det här och det här vill folk ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...