Emil16473 Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Hej, har just ominstallerat Cubase SX3 till min dator och nu fungerar inte klicket (metronomen). Jag slänger upp ett print screen så får ni kolla in mina inställningar och som ni kan se så skickar den ju signal till klicket men ingenting hörs, någon som kan hjälpa mig? //Emil
Guest creel Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 https://www.studio.se/index.php?showtopic=63031 Fick hjälp på annat forum: http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=12&t=16296
Emil16473 Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 Inte någon annan än Creel som har något tips?!
Joey Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 När du installerade till SX3 så kan det vara så att regeln till Audition spåret är nerdragen till 0 (noll). Spåret hittar du i mixern (F4) längst till höger bredvid Out kanalen. Dra upp den regeln, så kommer du att höra metronomen. /Joey
Björn Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Jag har Cubase SX3 och ibland har jag fått samma problem, då har felet varit följande: Om du går under "file" menyn öppnar dialogen "Import/Audio File" så finns det en volym regel där för förhandslyssning av filerna man markerar. Av nån anledning är den volymenregeln länkad till klicket, så om den är på noll spelar det ingen roll om klicket är inställt på full volym, klicket hörs ändå inte. Så höj volymen på import audio helt enkelt. Hoppas det var detta som var anledningen till ditt problem oxo. Lycka till annars. B
Metalrobban Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Jag har fått samma problem när jag har startat cubase utan att ljukortet varit igång. Då väljer Cubase moderkortets interna ljudkort av någon anledning så då måste jag starta datorhögtalarna för att höra klicket. Även om jag startat rätt ljudkort och valt det i cubase igen, så är det ju bara clicket som går ut i datorhögtalarna. Jag stänger då ner cubase och startar om datorn med rätt ljukort igång och startar cubase igen så funkar det. Händer allt för ofta att jag missar att sätta igång mitt ljukort innan jag startar Cubase.
Recommended Posts