Guest Analogfreak Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Jag tänkte utnyttja GPI för regelstart av olika grejer och behöver några relän. Reläet nedanför är på 5V och spolen drar 40 mA.. Så det borde väl funka??? 🙂
hegobald Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 (edited) Det bör funka.. Men ett litet tips.. Eftersom det är en TTL-signal som ska driva spolen i reläet.. Koppla in en kiseldiod paralellt med spolen katod mot +5V för att slippa att induktionspikar skjuter sönder drivtransistorn.. 1N4148 duger gott Edited March 21, 2009 by hegobald
Guest Analogfreak Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Tack för tipset! Så jag kopplar alltså dioden parallellt över spolen med diodens katod mot +5V? Behöver jag även göra det om jag skulle välja ett tungelementrelä?
hegobald Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Så fort en tranistor ska driva en spole så kan det uppstå en induktionspik.. Dioden ska släcka/kortsluta den spiken så inte transistorn skadas.. Tack för tipset! Så jag kopplar alltså dioden parallellt över spolen med diodens katod mot +5V?Behöver jag även göra det om jag skulle välja ett tungelementrelä?
Guest Analogfreak Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Uppstår induktionsspiken i spolen då styrspänningen bryts?
hegobald Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Precis.. Och den kan bli på över hundra volt beroende på hur många varv det är på reläspolen.. Uppstår induktionsspiken i spolen då styrspänningen bryts?
Guest Analogfreak Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Precis.. Och den kan bli på över hundra volt beroende på hur många varv det är på reläspolen.. Men kiseldioden kommer bara kortsluta halva perioden av sinusvågen och kommer att släppa igenom den andra halvan och på så sätt likrikta transienten. Men det kanske räcker för att skydda transistorn. Jag ska kolla med Yamaha om bordet kanske redan har skyddsdiod över kontrollporten... det kan ju vara så. 🙂
Guest Analogfreak Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Jag kom ju på att när spolen släpper så far den ju bara i en riktning en gång och inducerar bara en kort likspänning som blir fasvänd mot drivspänningen så att dioden kortsluter den fasvända backströmmen.
Guest Analogfreak Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Jag kollar servicemanualen till DM1000 och enligt den så sitter följande komponent över +5V. http://parts.digikey.se/1/1/28943-polyswit...90a-rue090.html Jag behöver i så fall ingen diod och enligt Mats Rundlöv på Yamaha så känner han inte till någon som använder dioder över relän kopplade till GPI på Yamahaborden.
hegobald Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Det gäller generellt då man ska driva en induktiv last med en transistor.. Det skadar inte att det sitter en diod där... Däremot kan det skada om den inte sitter en där. Läs gärna lite om Flywheel diods.. Här en färdig googlesökning. http://www.google.se/search?q=Flywheel+dio...GL_svSE236SE236 Jag kollar servicemanualen till DM1000 och enligt den så sitter följande komponent över +5V. http://parts.digikey.se/1/1/28943-polyswit...90a-rue090.html Jag behöver i så fall ingen diod och enligt Mats Rundlöv på Yamaha så känner han inte till någon som använder dioder över relän kopplade till GPI på Yamahaborden.
Guest Analogfreak Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Jag pratade med en servicetekniker på SVT idag. Dom använder DM1000 i sändningskontrollen och använder GPI i bordet. Han sa att han ALLTID sätter diod över spolen som standard för att vara säker. Så det känns nog säkrast att sätta en diod där. Men 75 V 200 mA låter ganska klent för den diod du rekommenderade om spikarna kan bli på flera hundra Volt. 🙂
hegobald Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Oki.. Men dioden håller ju ner spänningen.. 1N4148 har dock funkat finfint i 30 år för mig Lagom stor lagom billig inte för styva ben då man ska bocka din den etc..
Guest Analogfreak Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 (edited) Jag fick tag på en låda med 4 switchar av en kille på Sveriges Radio. Det är en channel-selector som har 4 stereoingångar och en master ut via RCA-kontakter. Tog bort den mekaniska låsningen på switcharna så att dom blir återfjädrande. Lödde bort samtliga kablar inuti lådan så den blev helt ren. Har gjort en egen konstruktion så att varje swtich sluter varsin signal mot jord. Satt egna etiketter på switcharna beroende på vilken funktion de ska trigga i bordet. Köpte D-sub med skruvplintar från Elfa för att enkelt kunna lägga till / ta bort signaler för GPI. Nu ska jag bara skaffa några relän och kiseldioder för de utgångar jag vill använda. Ovanstående konstruktion är ju för triggeringångarna så där behövs inga relän. 😄 Edited March 26, 2009 by Analogfreak
Recommended Posts