phanatos.com Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 Hej, hur åstadkommer man ett högspass-filter i Nuendos "vanliga" eq (antar det är samma i Cubase). Jag vill skära bort s.k. onödig (låg) bas, vilket jag efter att konsulterat diverse mastringstips-lektyr förstått kan vara en bra grej. Jag förstår principen, men får ändå inte till det med inställningarna. Antingen blir "skärningen" för bred, eller oxå ej så djup som jag vill ha det. Nåt konkret tips på hur inställningarna bör se ut för att åstkodkomma det jag är ute efter?
everlastingrecords Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 Hej, hur åstadkommer man ett högspass-filter i Nuendos "vanliga" eq (antar det är samma i Cubase).Jag vill skära bort s.k. onödig (låg) bas, vilket jag efter att konsulterat diverse mastringstips-lektyr förstått kan vara en bra grej. Jag förstår principen, men får ändå inte till det med inställningarna. Antingen blir "skärningen" för bred, eller oxå ej så djup som jag vill ha det. Nåt konkret tips på hur inställningarna bör se ut för att åstkodkomma det jag är ute efter? Jag har haft samma problem med just cubase (SX3) inbyggda EQ. jag skulle vilja ha en sån här kurva mer:
everlastingrecords Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 Nu har jag kommit på svar själv och det är att Cubase inbyggda EQ inte har ett filter. Så jag använde ett annat istället. Då blir det så bra så.
hegobald Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 Finns det inte en VST plug som heter Q i Nuendo? Har inte Nuendo själv men använder flitigt Wavelab och där finns den med som orginal. Den brukra jag använda som högpassfilter
phanatos.com Posted March 20, 2009 Author Posted March 20, 2009 everlasting: jag löste det oxå genom att ta in en annan EQ, då gick det smidigare som sagt =) hegobald: ja Q finns i Nuendo. Har inte kollat upp det riktigt, men det ska jag kika in...Bra du nämnde det.
johle Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Nu har jag inget tips här alls, men jag gick in på adressen du har i ditt username, och det lät riktigt nice! 🙁
phanatos.com Posted March 21, 2009 Author Posted March 21, 2009 Nu har jag inget tips här alls, men jag gick in på adressen du har i ditt username, och det lät riktigt nice! 🙂 Det tackar och bugar man för ! 🙂
Zyan Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Q finns i SX3 tror jag. Har själv använt den som hp-sås.
Recommended Posts