Jump to content
Sign in to follow this  
Guitar Nilsson

Första inspelningen klar!

Recommended Posts

Buzzking´s är fem pers från Ljusne som spelar rocknroll med ett visst raggarstuk, Pelle Persson sjunger, spelar leadgitarr och skriver låtarna, de kör bara eget material.

Det här var det första jag lyckades spela in på min Tascamporta. Förberedelserna var typ noll och låtarna spelades in live i en replokal, bara sång las på efteråt. Vi gjorde två tagningar på en del låtar, en del var bara ett enda försök, sen spelades nästa låt. Jag var i deras replokal två kvällar bara. Skitkul att vara inspelare, jag är ju annars mest musikant, att för en gångs skull slippa spela när man ska sköta tekniken var skönt. Prestationsångesten är tillräcklig som enbart ljudgubbe.

Buzzkings är

Pelle Persson;sång gitarr

Junior (?)Persson gitarr och körsång

Janne Hurtig; bas

Johan Hurtig; piano

Robert Holm; trummor

De (Buzzking´s) är alltså ett ovanligt rockband på så vis att gitarristerna är far och son, lika är pianisten son till basisten. De håller mkt väl sams märkte jag, i alla fall när de spelar tillsammans. De var starkt emot att spela in på modernt sätt, så min porta plus en stor plastbalja med skapliga mikrofoner var guld tyckte de. Den här låten spelade jag in trummorna med bara kaggemick och två NT2-A som Glyn Johns-oh, det gjorde det lite svårt att få virveln att bita igenom, fuskade upp det med eq.

I dag har jag haft stort PM-utbyte med Opus99, han har kört den här låten genom T-racks 3 och förklarat en hel del för mig, mycket hygglo! Jag tänker på hans inrådan skaffa T-racks 24 som är mkt enklare att använda.

Den övre länken är låten mastrad med T-racks, den undre är utan. (tror jag) Skillnaden med T-racks är mkt stor till det bättre tycker jag. Med ett sånt program kan jag blanda gammaldags vintage liveinspelningar med det nya behagligare ljudet och slippa oroa mig ifall det blir sned eq-kurva. I breaken på låten låter trummorna ganska pappigt och fult i original, det bättrar T-racks på rejält, lika pianot är lite för studsigt och starkt på några ställen, det blir avgjort bättre efter Opus99 mastring, han körde igenom raggarmusiken rakt igenom på grundinställnimgarna. Filen jag skickade till honom blev MP4 av nån anledning. Och nu tror jag det är MP3!

En kul låt tycker jag. Inte riktigt likt nåt jag förr har hört.

Berätta nu alla fel i inspelningen som jag borde gjort bättre! Klaga inte på hur de spelar är ni snälla, de vet inte att jag lägger ut deras grej. De är annars så pass coola att de inte bryr sig ifall de inte spelar typ mer rätt. Pianisten som är 18 imponerade stort på mig.

MVH Håkan Nilsson

http://hem.bredband.net/kjearn/Buzzkings%2...D%20T-racks.mp3

http://hem.bredband.net/kjearn/Buzzkings%2...N%20T-racks.mp3

post-8284-1237146127_thumb.jpg

post-8284-1237146170_thumb.jpg

post-8284-1237146218_thumb.jpg

post-8284-1237146268_thumb.jpg

Edited by Guitar Nilsson

Det här har jag längtat å trängtat efter men tyvärr så funkar inte länkarna du angett? <_<

Trevligt <_<

Dealen var att herr Nilsson ville höra vad T-Racks tillför - i runda slängar. Det är alltså ingen mastring, utan MP3-filen är bara körd rakt genom T-Racks med default på alla reglage. For the record.

Edited by Opus99

Nu äntligen funkar det. Jag trodde jag skulle få hjärtattack. Däng Däng Diggidäng!

Kolla akustikbehandlingen i taket!

post-8284-1237147088_thumb.jpg

Yes så jävla sweat musik ni spelar nere i Ljusne! <_<

Tips: Höj sången å gitarren. Basen är lite bumlig tycker jag. Låter ungefär som när jag tryckt in loudnessknappen utan att ha gjort det. Putta in en gammal Beach Boys- skiva som referenslyssning.

Blev galet glad att få höra sån här underbar musik! :)

Edit: menar sweet= söt, bra...inte svett.

Edited by slejnard

För det första: En riktigt bra låt och bra lirat!

Sedan har jag några åsikter om mixningen, jag tycker inte att jag hör så mycket gitarr som jag skulle vilja höra. Basen skulle kunna sänkas eller kanske eq'as annorlunda, jag tycker i alla fall att den hörs lite för mycket nu.

Är det helt "live i studion" eller är nånting inspelat i efterhand?

lyssnar på första låten, allt låter bra utom basen som jag tycker är muddig och otydlig även om den hörs.

som du själv säger så kunde varit bra att dra upp virveln lite.

ok, är inne på andra och det är ju samma låt märker jag.

nu låter basen bättre och pianot ligger inte så högt, tror tillockmed att virveln hörs bättre.

kul musik att lyssna på, tycker de borde vara nöjda med denna inspelning.

edit: skrev inget om gitarren för jag trodde inte de hade någon gitarrist men det är väl en med på bilden såg jag så UPP med den så den hörs något!!

edit2: hör gärna fler låtar!!

Edited by sixties

lyssnar på första låten, allt låter bra utom basen som jag tycker är muddig och otydlig även om den hörs.

som du själv säger så kunde varit bra att dra upp virveln lite.

ok, är inne på andra och det är ju samma låt märker jag.

nu låter basen bättre och pianot ligger inte så högt, tror tillockmed att virveln hörs bättre.

kul musik att lyssna på, tycker de borde vara nöjda med denna inspelning.

edit: skrev inget om gitarren för jag trodde inte de hade någon gitarrist men det är väl en med på bilden såg jag så UPP med den så den hörs något!!

edit2: hör gärna fler låtar!!

Vi ville ha gitarrerna lågt. När jag mixade och mutade bort dem hördes en väldigt stor skillnad. Vi är inget utpräglat gitarrband säger Pelle. Efter att ha hissat nivåerna upp och ned var det så här det svängde bäst. Och soundet i gitarrena var inte så värst bra om man säger så...

Tyckte ni basen blev för mycket på den första (T-rackskörd) versionen? Jag tyckte den lät mkt bättre än min naturella...

post-8284-1237148693_thumb.jpg

Nu hör jag själv att basen låter lite tajtare utan T-racks! Man luras nog lite att tycka det låter bättre när det är starkare.

Lyssnade igen jag åxå. Med tanke på grejerna du köpt så tror jag att det går att trolla till mixen lite bättre. Jag är ingen expert på termer men jag gör ett försök:

Skär bort bas från pianot. Samma på guran å höj den i volym å mellanregister. Mindre reverb på sången och mkt högre volym. Hårdare kompressor på basen, den rullar runt.

Förbannat så bra låt! Och du gör ett helt okej mixjobb!

Men du vet vilket forum du är på... <_<

Fast smaken är såklart olika...säger bara min högst objektiva syn.

Lyssnade igen jag åxå. Med tanke på grejerna du köpt så tror jag att det går att trolla till mixen lite bättre. Jag är ingen expert på termer men jag gör ett försök:

Skär bort bas från pianot. Samma på guran å höj den i volym å mellanregister. Mindre reverb på sången och mkt högre volym. Hårdare kompressor på basen, den rullar runt.

Förbannat så bra låt! Och du gör ett helt okej mixjobb!

Men du vet vilket forum du är på... <_<

Fast smaken är såklart olika...säger bara min högst objektiva syn.

Hälften av basljudet kommer tyvärr genom overheadarna ovan trummorna. Basisten Janne som är den enda som just har några åsikte på ljudet är inne på reggeabas utan topp. Basstärken är en liten Hartke inspelad med enbart en AKG D112. Jag har gasat den kanske 2 db vid 125 hz. Kanske skulle skära lite nånstans vid 70 hz i stället?

Pianot har jag skurit bas på redan. Lika med gitarrena. Jag testade även att höja miden på leadgiatrren rejält, det lät inte bra alls. I två låtar jag spelade in senare hade jag fått hem min nyra Sennheiser E906, med den fick jag mkt bättre gitarrljud i stället för sm57 som det är här. Kompgitarren spelade jag andra gången in med en Beta 58, tyckte det lät bättre än sm57 också.

På vissa av de andra låtarna är det mer framträdande gitarrer.

Okej det kanske är hos mig felet ligger :lol:

schysst ändå<_<

Okej det kanske är hos mig felet ligger :lol:

schysst ändå<_<

Nä va då? Jag tycker nog det också är litet basigt... Men är det nån som täckt på huruvida T-racks, som inspelningen är körd igenom på första länken, om det gör basljudet större och bumligare ändå än på den omastrade versionen på undre länken?

Jag högg en av de mer annorlunda låtarna, tänkte inte på att den var så gitarrbefriad. Ska försöka lägga t nån av de andra, har bara så förbannat svårt att fatta hur man gör. Fick hjälp ab Opus99 hela dan i dag...

Nu har jag suttit och jävlats med I-tune en bra stund. Hur jag än gör för att spela upp CD-n startar helvetesprogrammet I-tunes. Windows mediaplayer tycks ha försvunnit. Men till slut lyckades jag börja spela låtarna i en VLC-player (nåt sånt hette den) och då blir ljudet mkt tydligare helt plötsligt. Gör I tune om WAV till nåt sämre MPEG4-skit vare sig man vill eller inte? Det ska väl gå att ladda upp till Studioforum direkt från cdn i datorn och då med WAWformat? Det är bara det att så fort jag försöker med det är det I-tunes som öppnas, och gör om filen till nåt som inte Studioforum godkänner.

Hur kan man ladda upp med VLC?

Du ska göra om till mp3 ca 224!

Tror inte felet ligger där i vlc...har du tagit hem nåt program som gör waw till mp3?

SÖK: convert waw to mp3. finns en uppsjö... tex db-poweramp. se till att filen inte är större än 15mb.

Tror inte felet ligger där i vlc...har du tagit hem nåt program som gör waw till mp3?

SÖK: convert waw to mp3. finns en uppsjö... tex db-poweramp. se till att filen inte är större än 15mb.

Studioforum tar väl emot WAV? Sitter nu och lyssnar på cdn med samma lurar genom Windovs Mediaplayer, allt låter mkt bättre än genom I-Tunes. Mycket tydligare och starkare sång, svagare och mindre bummel i basen.

Jag HATAR I-Tunes!

Fel i VLC? För att citera mig själv så är det i VLC det låter som jag mixade det. I I-Tune låter det ju skit. Att göra om till MP3 eller annat liknande är ju stendumt om man vill få input på hur det man mixat låter?! MP3 är ju som att gå tillbaka till stenkakeåldern. Varför vill man ha MP3 om forumet tar emot WAV?! Jag bara frågar...

Man kan ju enligt forumet ladda upp låtarna i WAV, är det nån som gjort så? Själv kommer jag inte åt mina låtar annat än genom den satans helvetes jävla skit piss I-Tune som gör om formatet till nåt skit Forumet inte tar emot. Jag får nog inse att det inte går att ladda ner utan att först förstöra ljudet. Jag får nog köpa en ny dator där ingen installerat helvetes I-tunes.

iTunes låter bra. Ställ in iTunes så som du vill ha det.

Och det är väl bara att avinstallera iTunes om du inte gillar det?

iTunes låter bra. Ställ in iTunes så som du vill ha det.

Och det är väl bara att avinstallera iTunes om du inte gillar det?

Det ger nåt filformat som inte studioforum godkänner...

Det som jag bränt direkt i portan måste väl vara WAV? Annars ska jag sparka sönder den där burken. När jag tänker på att jag inte klarar av att ladda upp en låt så det låter lika som på min skiva blir jag så förbannad att jag håller på att slå sönder allt jag har. Helvetes skits fan

Ojoj, då har jag fuskat när jag laddat upp!? :)

Har bara lämnat in 224kb Mp3:or (Slejnards grejor till ex.) Tror att folk blir galna på att vänta in 32Mb wave vid download eller vad tror du?

Skön raggarrock...allt är sagt redan...upp med sång framförallt!

/aROCKER

Ojoj, då har jag fuskat när jag laddat upp!? :)

Har bara lämnat in 224kb Mp3:or (Slejnards grejor till ex.) Tror att folk blir galna på att vänta in 32Mb wave vid download eller vad tror du?

Skön raggarrock...allt är sagt redan...upp med sång framförallt!

/aROCKER

Tackar å grabbarnas vägnar. Men när jag lyssnar direkt på skivan är sången mkt tydlig. Skulle jag höja den ännu mer skulle det låta helknäppt. Det är på gränsen till för lite basgitarr tom. Fast det jag skickade till Opus99 var en MPEG4 fil, sen gjorde han om det till MP3 som han körde genom T-racks...

... det jag skickade till Opus99 var en MPEG4 fil, sen gjorde han om det till MP3 som han körde genom T-racks

Jag gjorde den till en wav-fil 44,1/24 bit som jag körde genom T-racks, och sen sparade som en MP3, för att krångla till det :)

Nämen MP3 (och Mpeg-1 för video) är de mest stödda formaten, så det tycker jag man kan köra på. MP4, som Nilssons I-Tunes gjorde (med filändelsen M4a), det är nog en inställning i I-tunes som man kan ändra. Kolla efter "Preferenser" eller "Inställningar" eller något dylikt (har inte I-Tunes själv).

Datorerna ska vara lätta att använda, så när man hämtar en MP3 från en hemsida så öppnas den i mediaspelaren automatiskt och beroende på vilken mediaspelare man använder så kan man inte alltid spara filen på det sättet. Så, använder man vissa mediaspelare, så måste man använda ett dedikerat nedladdningsprogram fför att spara den. I Nilssons fall verkar det som att när han sätter in en CD så öppnar programmet I-Tunes automatiskt för att spela upp musiken. Och ska man sen kopiera musiken till datorn så frågar inte I-Tunes hur eller var man vill spara utan den bara går på automation. Så i längden blir det här "lätt att använda" bara rena mardrömmen. Sen frågar man någon om råd, och då är det nån som säger att datorn gör ingenting, utom det den blir tillsagd att göra :)

Så den här svårigheten med att kopiera från skiva, eller översätta mellan olika format, det är inte en teknikfråga utan snarare en fråga om att känna till principerna och hur det går till. Förstår man det, så handlar det bara om att hitta ett program som gör de jobben åt en sen. Men det är mycket att lära sig, massor faktiskt. Och det som gör det 3-dubbelt så svårt, är att förstå att det som datorn gör inte är standard, utan den blandar standard utförande med "lätt att använda" genvägar - genvägar som installerats (och ibland t.o.m. återställs) automatiskt dessutom. Allt skulle ju bli så mycket lättare med datorer :)

Edited by Opus99

När du öppnar en musikfil, högerklicka på den och välj öppna med och där dedikerar du Windowsmediap om det är den du vill ha.

Sedan har du en checkbox som säger nåt i stil med: Öppna alltid liknande filer med detta pgm (alltså windowsmediap)

Nåt sånt kan lösa ditt problem.

Du har varit precis som jag brukar vara, lite ivrig när du installerat mobiltelefon eller nåt...du har sagt ja tack till att ljudfiler ska spelas upp med iTune.

/aROCKER

Tänk på att Windowsmediaplayer har wma som default enkodning och dessutom spelar den inte upp 24 bitarsfiler.

Tänk på att Windowsmediaplayer har wma som default enkodning och dessutom spelar den inte upp 24 bitarsfiler.

wma? Är det oxå komprimerat?

Vad klarar av att spela WAV? Om jag skulle lyckas byta standardspelare. Nu har jag nya mastringsrtricks på gång så alla kommer att häpna om jag lyckats ladda iväg skiten...

wma? Är det oxå komprimerat?

Vad klarar av att spela WAV? Om jag skulle lyckas byta standardspelare. Nu har jag nya mastringsrtricks på gång så alla kommer att häpna om jag lyckats ladda iväg skiten...

Alla ljudformat är egentligen komprimerade, dvs de har skurit bort en avsedd mängd data. Men de två ljudformaten som nästan alla anser vara oklanderliga och standard, är Windows PCM och Apples Audio Interchange. De är väldigt råa och rena. I vardagsspråk kallas Windows PCM för Wave-fil eller Wav-fil. Apples kallas för AIF eller AIFF. Håller man sig till dom får man sällan klagomål.

Sen finns en mängd andra format och många av dom är speciellt skapade för att få ner fil-storleken, men på bekostnad av ljudkvalitet. De skär bort ljud-data enligt en speciell mall. MP3 är nog det mest kända av dom formaten, och en MP3 fil är ungefär en tiodel så stor som samma ljud i Wav format. MP4 är en vidareutveckling, en nyare variant, som sakta men säkert börjar vinna mark. Wma (Windows Media Audio) är en annan vanlig variant och har en liknande ljudkomprimering som MP3. Jag skulle gissa att MP3, WMA, WAV och AIF är de format som cirkulerar mest av alla, så håller man sig till dom så är man nog så trygg man kan bli. Wav och AIF är nästan fotografiska i ljudkvalitet, medan ljudkomprimeringen i WMA och MP3/4 filer ofta är hörbar. Generellt sett kallar man inte komprimerade filer för dugliga i musikskapar-sammanhang, utan MP3/WMA brukar man använda när man vill kasta iväg ett utkast som låter tillräckligt bra för att lyssna på, men inte för att användas vidare.

de vet inte att jag lägger ut deras grej.

hoppsan?

diggi-diggi-boom-boom-boom-booom

platta trummor - dämpat skinnen?

Joorå, inte så dumt.

Mina iaktagelser, ursäkta att det handlar lite om hur det spelas kanske:

Bra inspelning och bra spel på det stora hela.

Basspelet är för legato för min smak, blir lite väl dansbandsrock ala Sven Ingvars. Kortare toner (gärna med tummen) skulle ge mera rytmik och ett stompigare uttryck.

Lite för hög bas, ner ett par db känns det som.

Försök skruva till ett "farligare" sångsound. gärna ett bra kort eko istället för reverb.

Är inte låten lite väl lång trots att den är bra? Såna här låtar brukar ju kännas bäst om dom klockar in på ca 2.59.

Är nog viktigt att bandet har ett tydligt sound-mål redan innan inspelningarna börjar, inte så mycket du kan göra åt med denna låten, men nästa gång..

Och.. T-racks3 deluxe har jag precis skaffat mig, skitbra!

Enkelt att pilla med, går att köra som standalone dessutom (du drar in stereowav-filen i programmet och jobbar med den utan att behöva tex cubase eller annat program)

Joorå, inte så dumt.

Mina iaktagelser, ursäkta att det handlar lite om hur det spelas kanske:

Bra inspelning och bra spel på det stora hela.

Basspelet är för legato för min smak, blir lite väl dansbandsrock ala Sven Ingvars. Kortare toner (gärna med tummen) skulle ge mera rytmik och ett stompigare uttryck.

Lite för hög bas, ner ett par db känns det som.

Försök skruva till ett "farligare" sångsound. gärna ett bra kort eko istället för reverb.

Är inte låten lite väl lång trots att den är bra? Såna här låtar brukar ju kännas bäst om dom klockar in på ca 2.59.

Är nog viktigt att bandet har ett tydligt sound-mål redan innan inspelningarna börjar, inte så mycket du kan göra åt med denna låten, men nästa gång..

Och.. T-racks3 deluxe har jag precis skaffat mig, skitbra!

Enkelt att pilla med, går att köra som standalone dessutom (du drar in stereowav-filen i programmet och jobbar med den utan att behöva tex cubase eller annat program)

Tack för åsikter. Buzzkings är ett typ väldigt enkelt band, de låtar jag spelat in är typ ihopjammade. De flesta låtarna de spelar är typ två minuter, den här är ett av undantagen. Junior på gitarr har spelat i typ ett år, fullständig nybörjare alltså, men bidrar till svänget ändå trots lite lagom felspelningar ibland. har ingen egen gitarr ens, han lånar farsans Squiertele, den farsan helst skulle spela på! Dansbandsdrivet i basen är medvetet, de gillar den stilen, Refreshments hör till favoriterna, de kör också stark bas med samma basgång till alla låtar. När jag lyssnar hemma på cd-mixen låter basen inte på långa vägar lika mycket som den som är utlagd på forumet, om det är MP3 som gör skillnaden kanske?. T-racks höjde basen ännu mer tyckte jag. Den Behringer Ultramizer masterburk jag testat lite grann idag tyckte jag gjorde ljudet väldigt mkt bättre. Ska ta mig rejäl tid att ställa in den så kan det nog bli riktigt bra.

Buzzkings har mig veterligt aldrig spelat utanför replokalen i den här sättningen, det var jag som raggade upp dem för att få försöka göra en inspelning med portagrejerna som jag knappt kunde slå igång ens från början. Så med deras grad på repetitioner och låtkunnade ihop med mitt tekniska icke-kunnade så har vi gjort stordåd. Vi har spelat in 12 låtar på två kvällar (två av de bästa både spel och ljudmässigt lyckades jag min idiot radera, de bara försvann, undo funkade inte) plus lite körsångspålägg en tredje. De flesta låtar man hör här på forumet har nog föregåtts av flera månaders jobb per låt, så det är en viss skillnad. Buzzkings vill nog helst spela om allt eller nästan allt det här om de skulle ge ut en skiva. Men det vi redan gjort är redan en mycket bättre demo för raggarträffspelningar än vad de flesta såna band har, och även tycker duger bra som demo. De har redan testat att spela in på "modernt" vis, med tre dubbningar av både basar och gitarrer och trummor, det blev bara skit, de hatade alltihop och ville sluta spela helt efter den pärsen. Det vi gjort nu är nästan enbart en massa spelglädje och noll teknik, och så vill de spela in, annars vill de inte spela in alls. Om jag inte vore total idiot när det gäller datorer skulle jag lägga ut några andra av låtarna.

Att T-racks funkar utan nåt annat dataprogram låter väldigt bra. Jag siktar nog på att skaffa sånt framöver trots att jag är idiot. En duktig idiot kan nog lära sig han med.

hoppsan?

diggi-diggi-boom-boom-boom-booom

platta trummor - dämpat skinnen?

Första kvällen jag spelade in var underskinnen bortskruvade och virveln slapp som en slappxxxx. Jag hade full sjå att slå igång portan så jag la mig inte i hur deras grejer lät. Borde nog ha härjat lite med det också. När trummisen sen hörde inspelningen satte han tillbaka underskinnen och stämde om virveln, då blev det mkt bättre. Då hade jag dessutom sex mickar på trummorna, den utlagda diggidänglåten hade bara tre mickar på trummorna. Två av de fyra låtarna som spelades

in andra gången med bättre ljud på allt upphörde att existera lagom när jag skulle mixa. Den ena jag lyckades sabba var den allra bästa låten, och med det bästa ljudet också!

Så det är tur att det blev nåt alls. Kul musik blev det i alla fall. Hellre kul än perfekt och stelt.

post-8284-1237244081_thumb.jpg

Sign in to follow this  

• Create New...