Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hellu!

Jämförde M-Audio Fast Track Ultras specifikationer beträffande frekvensomfång mellan tidningen Audio Fanzines test och fabrikens uppgifter. Det skiljde sig skrämmande åt.

Här är tidningen Audio Fanzines test:

fr.png

Man ser här två tydliga oroande dippar, som kommer rätt tidigt i frekvensgången dessutom. Stämmer ju inte alls med tillverkarens uppgifter nedan.

Medan det i spec-en hos M-Audio står följande, för allt, dvs. Mic Inputs, Line Inputs, Line Outputs, Inserts Input etc (hörlur ut är dock annorlunda [20-20kHz +/- 0.7 dB]):

20 Hz -20 kHz +/- 0.1 dB (!)

Det mest tragikomiska måste nog ändå vara dels att Audio Fanzines test med återgiven dassig frekvenskurva finns med som en av två hänvisningar på M-Audios egen site och dels att ljudkortet blivit vald av Audio Fanzine som bästa ljudkort (trots average på frekvensomfånget). En paradox.

😆

Edited by debatt
Annons
Posted

Laddade ned User's Guiden också till detta ljudkort, och kollar man in där så får man en tredje variant på frekvenssiffror, för 20 Hz-22 kHz +/- 0.3 dB.

Enligt kurvan som AudioFanzine uppmätte så verkade det dock vara 20 Hz-22 kHz +/- 3.6 dB.

En fasansfull differens...

Guest drloop
Posted

Jag har större fel på hörseln.

Posted
Det var tråkigt att höra.

Om du inte är yngre än 15-20 år så gäller nog dessvärre samma sak för dig men det rättfärdigar däremot inte de dåliga värdena som visats i tråden. Vore onekligen intressant att få veta vad som är orsaken till dessa resultat.

Guest creel
Posted

Är det där ljud ut? Inte inspelning? Då är det ju extremt jävla kasst, om det stämmer.

Guest creel
Posted
Det är ju det jag säger...

Jösses 😎

Jag har ett M-Audio Delta 1010LT, undrar om det är lika kasst med detta. 😄