Jump to content
Annons

Koll på kontrakt?


FreddeHstd

Recommended Posts

En av grupperna jag arbetar med har blivit erbjuden ett samarbete med ett bolag angående inspelning, förlagsverksamhet, distribution samt konsertbokning. Sitter inte på så mycket erfarenhet vad gäller den juridiska biten, så om du som läser detta har mera erfarenhet - kasta gärna en blick på några delar ur kontraktet som jag saxat ut. Vill gärna hålla bolaget anonymt, så dess namn har jag maskerat.

Vi förlägger sedan musiken på vårt musikförlag och skivbolag XX Recordings.

Vi laddar sedan upp låtarna på Promosys som är en portal för nerladdning för radioproducenter, vilket innebär att radioproducenter nationellt och internationellt kan gå in och lyssna på musiken för att sedan ladda ner den och XXbetalar för detta. Man vet exakt på Promosys vilken radiostation som har laddat ner musiken och hur många gånger den har spelats. Detta rapporteras sedan till STIM.

Bara i Sverige är cirka 70 radiostationer redan anslutna och i Norge över 150 st.. Promosys har också flera kontakter på radiostationer i Australien, Tyskland, Danmark, Norge och England. Vi jobbar även på USA och Kanada. Vi har direkt kontakt med 200 radioproducenter som får ett meil av oss när det finns nyheter för dem att ladda ner musiken.

När en radiostation laddar ner en låt kostar det 1 Euro per nerladdning som XX betalar från ett eget kreditkonto på Promosys.

Betalningen fördelas sedan av STIM med att upphovsmakarna får 67,3 % och bolaget får 33,7 % i ersättning när radion har spelat musiken. Men då måste musiken vara förlagd på XX Publishing och vi skriver kontrakt på vilka låtar som är förlagda på vårt förlag och avtalet gäller enbart dessa låtar som ingår i produktionen.

Ni måste vara anslutna till STIM för att få betalt. Det betalas av radion mellan 80-100 kr i minuten beroende på vilken station som spelar musiken. En rapport från STIM kommer två gånger om året, under juni och under december månad.

Vi ser till att musiken förläggs på alla tänkbara Internet ställen för nerladdning och köp som är hundratals i hela Norden, USA, Europa och Asien som vi har avtal med. På den inkomsten på försäljningen delar vi 50/50 på vinsten. Vi erbjuder att bl.a Ginza som vi har avtal med och andra fysiska försäljningsställen att köpa plattan. Oftast köper GINZA minst 25 st för 90 kr st. som vi delar 50/50. På vinsten från på all fysisk försäljning delar vi 50/50 efter det att kostnaden för upptryckning av plattorna är betalda. Vill Bandet att plattan skall säljas på kommission i skivbutiker lokalt, eller andra ställen delas vinsten på den försäljningen med 50/50 efter att butiken har dragit av sina procent efter det att kostnaden av upptryckning av plattorna är betalda.

På Internet försäljningsställen får vi rapport kvartalsvis, eller halvårsvis vad som har laddats ner och vilken musik, så det är lätt att hålla reda på.

Bandet kan också köpa av oss kontant de antal CD man vill för halva priset och sälja dem för det dubbla. Den vinsten vid försäljningen behåller bandet själva.

Hur Stim fungerar vet jag, är medlem sedan länge, och någon större övertro på en massa radiospelningar har jag inte heller (musiken vi ägnar oss åt är en form av akustisk blues), men det jag är mest nyfiken på är det faktum att bolaget vill att man ska förlägga låtarna på deras publishingföretag. Någon som vet vad det innebär "egentligen"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle aldrig skriva förlagsavtal med samma bolag som ger ut musiken. Det är förmodligen knappt lagligt att kräva det, så som dom här mupparna gör. Förlaget är ju till för att bevaka dina intressen gentemot dem som gör musiken tillgänglig på skiva eller som digital download.

För övrigt tycker jag hela upplägget stinker, och jag ska berätta varför:

1. Tjänsten verkar i första hand skjuta in sig på svensk airplay. Kan dom bevisa att deras artister får fler spelningar än andra osignade akter?

2. Det behövs inget förlag för att inkassera stimpengar från radiospelningar i Sverige, knappt ens i utlandet. Rapporteringen sköts automatiskt.

För mig verkar det som om förlagskonceptet är själva affärsidén - dom vill helt enkelt sno dig på 33% om du mot förmodan skulle spelas i radio.

3. Avsnittet om de fysiska skivorna suger. Dom erbjuder ginza, som eventuellt kan köpa 25 skivor... kom igen. Varför skulle någon behöva ett skivbolag som inte ens kan sälja skivor? Dessutom vill dom ha 50% av vinsten om ni själva får ut plattan i butikerna?

Det där avtalet kan du kasta i soporna.

Förslagsvis söker du förlagskontrakt på egen hand, om ni nu är tillräckligt bra. Om inte kan du släppa en skiva på CDbaby, tunecore eller motsvarande och på så sätt inte bara få en fysisk platta utan också komma ut på iTunes, Spotify mm. Skicka en platta till P3 demo också. Se där, nu gjorde jag hela dom här tattarnas jobb åt dig - helt gratis.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nattvaktaren för din snabba feedback och dina tankar kring det här! Som sagt, hur (och att) Stim funkar vet jag, men det intressanta som de kan erbjuda är väl hjälpen att bli spelad på radio utrikes. Samtidigt så är ju inte konkurrensen mindre hård utanför Svea Rikes gräns...

Well, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också vilja säga att det är ett bra tillfälla för dig att göra något lite större. Men du kanske får förhandla det lite.

Tycker det värkar jävligt mycket du-kommer-inte-få-någonting/lurad. Värkar rätt dåligt som nattvaktaren skriver.

Men varför tacka nej, det är kanske en chans för dig. Men du måste ju se till att det syns att du är producent/tekniker på något vis. Sedan skulle jag sakt att jag inte vill ha hälften av allt utan 50% av den totala vinsten. 1/2 kanske inte är samma som 50% i deras calc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför tacka nej

För att det är en skit-deal! Därför! Och några viktiga detaljer har redan pekats på i det första svarsinlägget.

En deal som ger ett och samma bolag tjingen att ensamt kontrollera (och därmed rätt att efter eget tycke över- och/eller upplåta) så övergripande områden som inspelning, förlagsverksamhet, distribution och konsertbokning skriker BAD DEAL! Dessutom verkar avtalet, enligt min uppfattning, författat och utformat av en lekman — och det skriker NO FUCKING WAY!

Link to comment
Dela på andra sajter

något lite större än vadå?

Att får göra en produktion, släppa en skiva med ett band. Dom kommer komma ut, (leker med tanken) blir kända, du kanske får fortsätta spela in dem om dom är nöjda. Så flyter det på sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju inte vara hela kontraktet heller, vad förbinder man sig till? Är det en platta, x plattor, livstid? 😲 En stor anledning att inte gå på kassa kontrakt är väl att de kan vara svåra att lirka sig ur, när det går upp för en att det inte var så bra. Sen håller jag med föregående talare, det verkar inte särskilt proffsigt skrivet. Påminner lite om språket i musikbörsens reklamutskick 😎.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är så här: bandet har gjort två plattor som vi spelat in i olika proffsstudios. Vi har haft distributionsavtal med Universal, men det är egentligen mest ett avtal i teorin - så länge man är ett no-name så händer inte så mycket. Genren är inte någon kommersiell guldgruva, utan vårt mål och syfte har helt enkelt varit att få spela på så många blueshak som möjligt, samt bluesfestivaler.

Inför platta tre (som jag ska spela in i egen regi) så blev vi kontaktade av ett företag som var intresserade av oss. Ingenting är undertecknad eller omförhandlat. Självklart skulle vi aldrig skriva på något utan att ifrågasätta och se till att vissa påståenden i kontraktet blev omformulerade. Själva har vi ganska måttliga förväntningar på vad ett samarbete kan ge - egentligen är vi mest ute efter någon som har goda kranar med arrangörer och bokare på den europeiska kontinenten för att kunna få schyssta och intressanta gig. Och då det här företaget (som drivs av en eldsjäl) både sysslar med att spela in, förlägga, distribuera och boka spelningar så tyckte jag att det vore intressant att höra vad andra tycker om förslaget!

Måste verkligen passa på och tacka er alla som har tyckt till, jäkligt intressant att höra era åsikter! Och snabba är ni också!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Att får göra en produktion, släppa en skiva med ett band. Dom kommer komma ut, (leker med tanken) blir kända, du kanske får fortsätta spela in dem om dom är nöjda. Så flyter det på sedan.

😏🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får helt enkelt ifrågsätta de, vad har de gjort? Hur mycket säljer deras artister? Hur mycket radio tid får de? Vad har de gjort på förlags sidan? Hur många gigs har de lyckats boka? Var? Kontakta de artister/band som de jobbar med eller har jobbat med, fråga.

I detta här fallet är det master/licens avtal det är frågan om och det är helt klar att de står för pressningen av skivan.

50/50 av vinsten är ett BRA deal, annars brukar det ligga på 20-50%

Det här med förlags delen är typ "standard" att man "måste" skriva på om man inte har ett förlagsdeal redan. Men om de ska göra något då kan det vara ok, typ få ut låtar till film, TV och allt som ett förlag gör. I erat fall känns det inte som att de kan göra mycket, men det är bara att fråga.

Ett sett att slippa sånt är att man har eget förlag.

Om det blir så att ni ska skriva på något, se till att varje kontrakt skrivs/förhandlas för sig själv, med andra ord, ett master avtal, ett förlags avtal, ett bokningsavtal osv. ABSOLUT inte på en och samma kontrakt.

Tänk på tiden, hur många år gäller avtalet? Vilka territorium? Skriv absolut inte "world wide" på någon av kontrakten om du vet att de tänker/kan inte göra något i andra länder. Skriv på för Swe bara eller maximalt Scandinavien om det är ett litet bolag. Glöm aldrig att allt går att förhandla.

Allt som de erbjuder kan man göra själv, men det kräver tid, pengar, kontakter och så klart kunskaper. Sen kan man fråga sig vill man bli företagare? Vill alla i bandet bli företagare? Det lätt är att snacka ännu och lättare att drömma.

Nu vet jag inte vilket bolag det är och avtals detaljer, men jag känner igen vissa delar typ. det här med 25 skivor, Ginza, Promosys, STIM osv. Visst är det roligt att veta hur de jobbar men man skriver inte sånt i ett avtal. Det stinker verkligen amatör om man ska vara ärlig.

Det är mycket man ska tänka på, ifrågsätta, diskutera, vad kommer att göras, var realistisk.

Ta kontakt med någon (jurist) som förstår sig på sånt här om du har ingen koll själv. Om du är medlem i SMF får du en gratis. http://www.musikerforbundet.se/

Lycka till 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
tony_chair_2.jpg

You know that schmuck in Sweden Vaermland, Onajj, offer him a contract. Eeeay! fat Tony, I fix that immediately.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så vitt jag vet så är det musikproducenter som bestämmer spellistor på radiostationer.

Hur skulle en tjänst kunna påverka dessa i sitt val?

Och varför skall du släppa på % på din STIM?

Håller med Nattvaktaren till 100%.

Släpp hellere musiken på CD Baby. Troligen går du back där med men får 100% på dina airplays.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med förlags delen är typ "standard" att man "måste" skriva på om man inte har ett förlagsdeal redan.

Nej det är inte alls standard. Det är visserligen vanligt att skivbolag håller sig med egna förlag men att kräva att musiken förläggs av samma eller närstående bolag strider mot god sed i branschen, och att skriva in både masterlicens och publishing i samma kontrakt gör (efter vad jag fått berättat för mig) avtalet ogiltigt eftersom ena parten blir för svag - tänk ocker.

Musikerförbundet kan du bara glömma, det är en samling mongoloider med för höga löner för sitt eget bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag vet så är det musikproducenter som bestämmer spellistor på radiostationer.

Hur skulle en tjänst kunna påverka dessa i sitt val?

Och varför skall du släppa på % på din STIM?

Håller med Nattvaktaren till 100%.

Släpp hellere musiken på CD Baby. Troligen går du back där med men får 100% på dina airplays.

Jut det där med att ett annat bolag ska ha 33% av Stimintäkterna känns trist - men jag har en känsla av att det är ganska vanligt att upphovsmannen får dela med förlaget. Eller, är inte det vanligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

det här Promosys som nämns i kontraktet...

Via kontot laddar du upp musiken med bilder, biografier och all information som kan vara av intresse för radio och press. Beställ krediter, lansera låten och...klart!

kostar ju pengar för att bli "lanserad" mot stationerna

vem pröjsar?

och allvarligt talat - utan att bedöma kvaliten på er musik - vilken radiostation i sverige idag kommer rotera svensk akustisk blues i nån större mängd?

jag är skeptisk

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

det här Promosys som nämns i kontraktet...

kostar ju pengar för att bli "lanserad" mot stationerna

vem pröjsar?

och allvarligt talat - utan att bedöma kvaliten på er musik - vilken radiostation i sverige idag kommer rotera svensk akustisk blues i nån större mängd?

jag är skeptisk

Vad gäller Promosys skulle bolaget - inte bandet - stå för alla kostnader.

Och - nej, givetvis skulle inte den här musiken snurra på radion i någon större utsträckning. Däremot skulle det måhända (men det är ett stort kanske) kunna snurra på landets 24 P4-stationer, i dagens läge går vi hyfsat ofta i de två närmaste stationerna (geografiskt sett), men det är beroende på att vi är stationerade i närheten och att musikproducenterna där känner (till) oss.

Det här bandet är en av många bisysslor för oss, vi gör en 30 gig om året och tycker det är tillräckligt. Däremot vore det kul att komma ut och se lite av kontinenten, och det här bolaget skulle möjligtvis kunna hjälpa oss med det. Men, det finns mycket att skärskåda i kontraktet. Jag har bara klippt ut en liten del av det hela.

Återigen - jäklar vad ni är på hugget med goda åsikter idag, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte alls standard. Det är visserligen vanligt att skivbolag håller sig med egna förlag men att kräva att musiken förläggs av samma eller närstående bolag strider mot god sed i branschen, och att skriva in både masterlicens och publishing i samma kontrakt gör (efter vad jag fått berättat för mig) avtalet ogiltigt eftersom ena parten blir för svag - tänk ocker.

Musikerförbundet kan du bara glömma, det är en samling mongoloider med för höga löner för sitt eget bästa.

Vi menar samma sak men jag använde "fel" ord. "standard/vanligt", "måste/kräver".

Om det står i masteravtalet vet vi inte, vi har aldrig sett avtalet, det som "FreddeHstd" postade är inget avtal.

Men du kan läsa igen vad jag skrev ang. kontrakt skrivning, ABSOLUT inte på en och samma kontrakt. Varje kontakt ska skrivas och förhandlas var för sig. Men låt säga att man skriver på och allt står i samma kontrakt, det betyder inte att kontraktet är ogiltig, men det är inte bra att göra det, det ska undvikas (så det som du fick berättat för dig är fel). Det finns inget lag i Sverige som säger hur ett avtal ska vara, finns inte rätt och fel, det går att skriva hur bra och hur dåliga avtal som helst, dem är giltiga. Allting handlar om att ge och ta.

Känner inte till dina erfarenheter med SMF, men alla har rätt till en åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget lag i Sverige som säger hur ett avtal ska vara, finns inte rätt och fel, det går att skriva hur bra och hur dåliga avtal som helst, dem är giltiga.

Det skadar ju inte att läsa på lite innan man uttalar sig tvärsäkert?

Avtalslagen:

31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.

Som synes kan avtal prövas och upphävas.

Om ett skivbolag tvingar en artist till att skriva förlagsavtal utnyttjar man artistens beroendeställning och skulle mycket väl kunna vara skäl att ogiltigförklara ett avtal, vilket också är vad jag hört från folk i branschen.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... ockerparagrafen (§ 31) syftar på lite extremare situationer; man talar om uppenbara missförhållanden, om personer med oförmåga att förstå innebörden, sjuka personer, eller personer som hamnar i ett desperat läge där det i princip inte finns något annat alternativ än att "skriva på".

Det är ju som sagt inte särskilt ovanligt att (skiv)bolagen även trycker på artisten att även överlåta förlagsrättigheterna till bolagets ägda eller kontrollerade förlag. Och det handlar inte om ren "tvång" (vilket däremot skulle göra avtalet ogiltigt), utan det är upp till artisten att välja om denne vill överlåta rättigheterna eller inte. Om artisten vägrar så kan bolaget självklart kontra med att något intresse för avtal då inte finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...