Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Guest DieHard
Posted

Det är så att singelcoilemickar brusar mer än humbuckers. Det får du leva med. Men en noisegate hjälper till en del.

Posted

De brusar alltid lite. Men man få se till att ha minimalt med apparater som sänder ut störningar i närheten. Bildskärmar, hissar, ethernet utrusning

allt som kan läcka ut strålning. Man kan även skärma av pickupen men det försvinner inte helt.

Posted

Ja brus är ett högfrekvent ljud. Har man normalt i förstärkare och PA. Aktiva micar typ Emg kan brusa särskilt gamla Emg mickar. De nya är väldigt tysta. Emg mickar brummar däremot aldrig. Passiva singlcoilmicar är känsliga för elektriska fält (lysrör, tv, dataskärmar, den gamla tjocka varianten, Platta skärmar har inga fält. Transformatorn i gitarrstärkaren m.m.) Då brummar de. Brusar gör de aldrig. 🙁

Posted
Om pickup-väljaren har fem lägen sätt den på läge 2 eller 4 så väsnas det mindre, iaf på min.

förmodligen för att du då kopplar in två av mickarna troligen i nåt som liknar humbucker koppling

Posted

Det finns stackade single coil pickuper (2st singlecoil pickuper liggandes på varann) just för att få bort brummet. Har själv det på stratan men det medför att man tappar lite spretighet i ljudet som kan vara schysst. Så jag har en fixat omkopplare som kan koppla bort den ena av pickuperna om man vill det.

Här är en nyare variant som jag har

http://www.seymourduncan.com/products/elec...hot_stack_plus/