Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

I den nya tidningen hemstudio för alla så stod det en massa tips o tricks. Bland annat att man kan dubblera sången och pitcha ena spåret lite högre än det andra, jag provade genast det. hade ingen pitchshift plugg så jag använde en pitchshift pedal från amplitube. Resultat lät för jävligt. vad gör jag för fel?

Annons
Posted

Troligtvis lät du originalen vara med vid pitcningen , Men amplitubes är inte gjort för att pitcha sång heller.

Dom flesta DAW har väl någon form av pitchshift plugg ? Annars kan du nog göra en pitchshift på Audiofilen direkt med vilket program som helst.

Audacity e gratis tex om du inte har något annat.

Posted

Du kanske pitcha för mycket? 😉

Ska nog göra det väldigt lite. Typ 20 cents upp eller ner, inte en hel ton.

Jag har provat Madshifta (gratisplugg) och pitchshift i cubase studio 4. Men båda sög!

Så jag letar också efter en bra gratisplugg 😛

Posted (edited)

Om jag förstår rätt, så är det vad jag kallar "dubbling" som menas. Då brukar det inte bli så bra om man tillför en statisk förändring på ett av spåren. Ett bättre sätt, tycker jag, är att tillföra en rörlig skiftning på ett av spåren; alltså en skiftning som rör sig lite av sig själv. Med andra ord: ett chorus, phaser, flanger eller liknande. Kanske t.o.m. en liten statisk pitch-shifting plus ett mycket diskret chorus. I vilket fall, som Picazzo säger, så tror jag med på diskreta förändringar om det ska blir bra.

Testa, och se vad du tycker. ☺️

Edited by Opus99
Posted

Sångpålägg + nytt (samma melodi) sångpålägg med försiktig pitch = typiskt tretowsk metod.

Jag tror i och för sig att det är en "arbetsskada", men jag dubbar ALLTID sång. Alltid! Och ofta mer än en (1) gång. Trippling, kvaddling? 😛 Även om jag inte är riktigt säker på att det slutligen kommer att nyttjas i slutändan. Däremot "pitchar" jag sällan.

Själv har jag verkligen försökt, under en lååång tid, finna ett knep att "fejkdubb[l]a" sång — med diverse effekter, så som det t.ex. beskrivs ovan. Men ingenting slår traditionell dubbning.

Ska det låta dubbat? Dubba! Skit i effektfumlandet — det snor bara tid.

Posted
Sångpålägg + nytt (samma melodi) sångpålägg med försiktig pitch = typiskt tretowsk metod.

Jag tror i och för sig att det är en "arbetsskada", men jag dubbar ALLTID sång. Alltid! Och ofta mer än en (1) gång. Trippling, kvaddling? 😛 Även om jag inte är riktigt säker på att det slutligen kommer att nyttjas i slutändan. Däremot "pitchar" jag sällan.

Själv har jag verkligen försökt, under en lååång tid, finna ett knep att "fejkdubb[l]a" sång — med diverse effekter, så som det t.ex. beskrivs ovan. Men ingenting slår traditionell dubbning.

Ska det låta dubbat? Dubba! Skit i effektfumlandet — det snor bara tid.

+1