Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest motu681
Posted

Hej..

Köpte för ett tag sen en e-mu pre tracker och fick med ett cubase LE. Har hållt på lite och gjort låtar men har nu stött på ett problem:

När jag skall öppna en gammal låt och fortsätta på den kan jag inte spela in och cubase känner inte av någon in signal (stapeln på transportern rör sig inte).

När jag öppnar cubase och startar ett nytt projekt går det hur bra som helst. men om jag försöker öppna ett gammalt så fösrvinner plötsligt in signalen i cubase (som aldelles nyss fanns där och funkade hur bra som helst) och jag kan bara lyssna på låten..

Skumt?? eller e det nåt jag varit å pillat på?? E lite klåfingrig ibland.

En annan terori jag har är att emu kortet e ett usb 2.0 men jag har det kopplat till 1.1. kan det vara det??

Annons
Posted

Har PRECIS samma problem och gjorde ett konto här enbart för att få svar på detta. Ganska jäkla störigt eftersom min basist enbart är här i tre veckor och vi har en jäkla massa studioarbete framför oss 🙁

Jag har också en E-MU Tracker Preamp och använder Cubase 4 LE. Saken är den att när vi höll på att spela in, hade spelat in både gitarr och halva basen, så slutade den spela in ljud helt enkelt. Vi hade gjort ett stop, och skulle spela in pånytt då det sluta. Det var precis som om intsrumentet inte var kopplat längre, trots att ljud kom från högtalarna. Det går att lyssna på det redan inspelade ljudet, men inte att spela in mer.

Dator jag använder:

Quad core på 2,5GZ/kärna

4GM RAM

750GB hårddisk

E-MU Tracker Pre USB 2.0 externt ljudkort

Mindre problem

Körde igång AmpliTube som insert för att dista gitarren, och fick då upp ett regelbundet brus vilket stör mig som fanken. Det sker även ibland att ljudet från det redan inspelade börjar brusa och låta skit, men efter ett tag (eller om jag startar om programmet) så löser det sig.

Posted

Spontant, så 'känns' det som det är troligast att det är EMUn och drivarna till den som är problemet, eller kombinationen av emun och cubase. Men jag tror inte cubase orsakar såna här problem out of the box. Det har jag aldrig hört om eller varit med om.

Posted
Spontant, så 'känns' det som det är troligast att det är EMUn och drivarna till den som är problemet, eller kombinationen av emun och cubase. Men jag tror inte cubase orsakar såna här problem out of the box. Det har jag aldrig hört om eller varit med om.

Det låter konstigt att det skulle vara drivrutinerna eftersom vi lyckats spela in en massa redan. Tycker också problemet är väldigt konstigt, just eftersom att det bara slutar mitt i allt. 🙁

Guest negroj9
Posted

Eftersom du skriver att du är klåfingrig så är det garanterat dig det är fel på 🙂

Posted (edited)

Hej

USB2 har inget med saken att göra, däremot kanske det kan påverka om du byter USB-port mellan gångerna.

Då kan du behöva välja ljudkortet i cubase igen (asio driver).

Här är några saker att testa:

1) Är kanalen "record enabled"?

2) Vilka inställningar har du för direct monitoring? Du kan behöva trycka på monitor ikonen för kanalen.

3) Är rätt ljudkort valt i cubase audio setup?

4) Är routingen korrekt inställd (VST connections). Rätt fysisk kanal routad till rätt mjukvaruport i cubase

5) Har du valt rätt ingångskanal på kanalen (om du har flera upplagda, se punkt 4)?

6) Har du skruvat upp volymen på ingångskanalen och kontrollerat att ingen solo/mute knapp är intryckt

7) Är cubase uppgraderat med de senaste patcharna o.s.v.?

8) Är ljudkortets routing rätt inställt, är volymen uppe, är mute avstängt o.s.v.?

Ett par ytterligare frågor också:

Spelas det in något ljud, eller är det både tyst i högtalarna och i filen?

Kan du spela upp något ljud?

Visar ljudkortets mixer någon insignal?

Det där händer lite då och då när man öppnar gamla projekt, särskilt om man bytt ljudkort och liknande sedan sist.

Det brukar dock ofast vara något av ovanstående (kan ha glömt något).

Lycka till

Edited by mixtur
  • 2 weeks later...
Posted

"Hittade" lösningen till mitt problem, och antar att det kan hjälpa dig också Motu682 😏 När du väl startat upp Cubase, öppna ditt projekt och kolla om Cubase läser av signalerna från instrumentet. Om den inte gör det, bara stäng av din E-MU (inte genom att dra USB-sladden, bara skruva ner volymknappen max) och vänta nån sekund, och sätt igång den igen. Jag har gjort detta 40-50 gånger nu och det funkar varje gång. Så fort det börjar krångla stänger jag bara av E-MUn och startar om, verkar som om E-MUns drivisar krånglar med Cubase, iaf i mitt fall.

Lycka till!