Jump to content
Annons

Mikrofon till akustisk gitarr livebruk


lagoon

Recommended Posts

Hej, jag har en akustisk gitarr som jag tänkte använda då jag spelar live, problemet är att den inte har någon mikrofon..

Jag har insett att det finns många olika typer av mikrofoner, bl.a. piezo och ljudhålsmikrofoner.

Jag är ute efter någon typ av lösning som inte omfattar några större ingrepp i gitarren och helst så slipper jag batterier.

Jag tycker det verkar vara en bra lösning att koppla in micken med en telesladd genom den bakre axelbandsknoppen, detta verkar vara det vanligaste på akustiska gitarrer.

Sedan vill jag inte slänga ut en förmögenhet på detta utan vill hålla mig inom en rimlig budget och ändå få ett sjysst ljud.

Hjälp!

=)

/ Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min inbyggda mick började låta sämre så jag köpte en som jag satte i ljudhålet, men nja... inget vidare, det låter lite elgitarr.

Gitarrbyggaren jag känner brukar sätta i B-band i stallet, han tycker de låter bäst.

Att få ett bra helakustiskt ljud med en mick i ljudhålet tror jag inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga större ingrepp i gitarren, inget batteri, telesladd i axelbandskroppen, rimlig budget och sjyst ljud. Det verkar vara en K&K pure western du ska ha. Kolla på www.kksound.com.

Jag använder en sådan själv på en av mina gitarrer med gott resultat. Går att koppla direkt till line-in på mixerbordet, men en DI-box eller extern preamp är att rekommendera.

I mina öron låter den betydligt mer naturligt än piezomickar under stallbenet och de flesta ljudhålsvarianter.

/P-A.K

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej att testa skulle kunna vara Göran Ehrlunds trekantiga kontaktmikfofon.

Han har nu också utvecklat en ny liten preamp till den som man kan fästa i t ex bältet. Jag har testat en prototyp av den sedan förra året och tycker att det är klart intressanta prylar. Jag har testat den bland annat på violin och gitarr, både live och vid tracking, flera spår på en skiva som vi släppte i december är tagna med den micken och den preampen.

Micken är litet udda för den fästs med häftmassa (!), men mikrofonen - och prampen - är mycket intressanta ljudmässigt.

Batteriet i preampen ska räcka i många hundra timmar (jag har ännu inte bytt) och slås av automatiskt när man rycker sladden till resten av förstärkeriet.

Vad jag har förstått så finns även preampen i produktion nu.

edit: länk: http://www.ehrlund.se/

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga större ingrepp i gitarren, inget batteri, telesladd i axelbandskroppen, rimlig budget och sjyst ljud. Det verkar vara en K&K pure western du ska ha. Kolla på www.kksound.com.

Jag använder en sådan själv på en av mina gitarrer med gott resultat. Går att koppla direkt till line-in på mixerbordet, men en DI-box eller extern preamp är att rekommendera.

I mina öron låter den betydligt mer naturligt än piezomickar under stallbenet och de flesta ljudhålsvarianter.

/P-A.K

K&K verkar ju vara mitt i prick för mina önskemål, vet du om någon musikaffär i sverige säljer dessa så man kan åka dit och lyssna?

Det stod på deras hemsida att det skulle räcka att bara koppla in utan preamp, men jag antar signalen blir lite svag.. Jag kan inte riktigt sånt här men kan man inte fantommata mickarna om man kör gitarren via t.ex. ett PA?

Link to comment
Dela på andra sajter

K&K verkar ju vara mitt i prick för mina önskemål, vet du om någon musikaffär i sverige säljer dessa så man kan åka dit och lyssna?

Det stod på deras hemsida att det skulle räcka att bara koppla in utan preamp, men jag antar signalen blir lite svag.. Jag kan inte riktigt sånt här men kan man inte fantommata mickarna om man kör gitarren via t.ex. ett PA?

K&K verkar vara lite svåra att få tag på i Sverige, men de säljs åtminstone av Beat Stream Music i Malmö. Jag beställde dock min direkt från K&Ks outlet store.

Signalstyrkan är tillräckligt hög för fungera utan preamp och mikrofonen ska inte fantommatas. Jag tycker ljudet blir bättre om man kopplar gitarren till en DI-box och sedan vidare till PA/mixerbord. Beror troligen på att linjeingången på mixern har för låg impedans.

På min gitarr så blir basen lite överdriven så räkna med att det krävs lite rattande på EQ:n innan det blir riktigt bra. Det kan därför vara en fördel med en preamp som har bra EQ om man inte litar helt på ljudteknikern.

Ljudklipp på K&K, med och utan EQ, och en massa andra gitarrmickar finns på http://www.dougyoungguitar.com/pickuptest.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

K&K verkar vara lite svåra att få tag på i Sverige, men de säljs åtminstone av Beat Stream Music i Malmö. Jag beställde dock min direkt från K&Ks outlet store.

Signalstyrkan är tillräckligt hög för fungera utan preamp och mikrofonen ska inte fantommatas. Jag tycker ljudet blir bättre om man kopplar gitarren till en DI-box och sedan vidare till PA/mixerbord. Beror troligen på att linjeingången på mixern har för låg impedans.

På min gitarr så blir basen lite överdriven så räkna med att det krävs lite rattande på EQ:n innan det blir riktigt bra. Det kan därför vara en fördel med en preamp som har bra EQ om man inte litar helt på ljudteknikern.

Ljudklipp på K&K, med och utan EQ, och en massa andra gitarrmickar finns på http://www.dougyoungguitar.com/pickuptest.htm

Såg att det fanns en standard och en mini-modell av western pure mikarna, har man en stor och basig gitarr rekommenderades mini. Jag såg att de även hade preamps, där finns det väl en hel del fabrikat att välja mellan.. Den som jag kollade in på K&K´s hemsida var med nåt bältesclips. Men man borde väl kunna ha den liggandes på förstärkaren eller marken om man så vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det fanns en standard och en mini-modell av western pure mikarna, har man en stor och basig gitarr rekommenderades mini. Jag såg att de även hade preamps, där finns det väl en hel del fabrikat att välja mellan.. Den som jag kollade in på K&K´s hemsida var med nåt bältesclips. Men man borde väl kunna ha den liggandes på förstärkaren eller marken om man så vill?

Har du lyssnat på ljudklippen på ljudklippen på Ehrlunds sida som du når via länken i mitt förra inlägg? Om inte, gör det. Framförallt det första och sista, gitarrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat på ljudklippen på ljudklippen på Ehrlunds sida som du når via länken i mitt förra inlägg? Om inte, gör det. Framförallt det första och sista, gitarrerna.

Jag tänkte lyssna på alla ljudklipp jag kan hitta.

Jag har nu mer eller mindre uteslutit K&K eftersom jag inte tror att de kommer passa optimalt i min gitarr. Furch har någon form av förstärkning/påbyggnad där strängknopparna kommer ut på den interna stallplattan.. denna lilla påbyggnadsbit går ut över området precis under stallpinnen så att det är en kraftig skarv precis där... Läste på K&K´s hemsida att man skulle fästa mickarna precis under sadeln fast på andra insidan av locket om ni förstår hur jag menar? Detta går inte på min furch.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har B-band A2.2 i min Martin HD-16RLSH och är kalasnöjd. Det innefattar ett batteri men det sitter i en "ficka" som fästs med hjälp av kardborreband inuti gitarren. Systemet syns inte om man inte kollar väldigt noga och det va viktigt när jag valde system.

Låter skitbra och har inget negativt att säga om det hela.

EDIT: måste ju förtydliga att det är två mikrofoner som man blendar ihop till en signal via rattarna som man sätter i ljudhålet. Mycket lättillgängligt när man gigar

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har B-band A2.2 i min Martin HD-16RLSH och är kalasnöjd. Det innefattar ett batteri men det sitter i en "ficka" som fästs med hjälp av kardborreband inuti gitarren. Systemet syns inte om man inte kollar väldigt noga och det va viktigt när jag valde system.

Låter skitbra och har inget negativt att säga om det hela.

EDIT: måste ju förtydliga att det är två mikrofoner som man blendar ihop till en signal via rattarna som man sätter i ljudhålet. Mycket lättillgängligt när man gigar

Prova med en penna och sätt den vid 12 band pekandes mot kroppen så bör du få helt okey ljud. Beror ju också på micken. prova lite

Penna kommer inte på fråga eftersom jag vill ha ett integrerat system så jag kan vara lite mer rörlig i en livesituation.

B-band har jag kollat in lite, fick för mig att de var väldigt dyra?

håller för tillfället på att maila lite fram och tillbaka med supporten på K&K, det funkar eventuellt att använda deras system på Furchen.. Men eftersom mickarna kommer lite "off" under stallpinnen så kanske det blir lite svagare signal. Men jag hade tänkt använda mig av en extern preamp ändå, då jag inte är så sugen på att ha ett batteri i gitarren. De har externa preamps som ska vara särskillt anpassade för dessa mikrofoner, men man kan säkert använda andra märken och få minst lika bra resultat, vad vet jag. 1000:- för mikarna inklusive frakt från usa vilket inte känns så farligt. Sen är det bara att börja fundera på vilken preamp man ska välja.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag har inte testat den själv, men sE Electronics GM10 har fått goda omdömen och är en elegant lösning, som dessutom troligen låter betydligt bättre än en som är inbyggd.

GM10_guitar_med.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser på kartongen till micken jag köpte för ett par år sen: Shadow SH 145 Active sound hole Humbucker. Aningens dyr men låter väldigt bra och kan flyttas mellan olika gitarrer. Har valt att inte göra nåt hål i gitarren för stortele så jag använder en minitele. Ingen eq. Mkt bättre än trubadurpiezo iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...