Guest Voidoid56 Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 Hjälp! Håller på att plocka ihop min första nya musikdator på sju (7) år och märker att jag är uselt uppdaterad när det gäller det tekniska dagsläget och behöver tips/åsikter/input. Det blir en PC, 2,5 GHz quadcore, jag kör Cubase, Studio 4.5 just nu. . När det gäller audiointerface klarar jag mig på 2 in 2 ut men vill helst ha två mikprear. Valet har fallit på firewire och budgeten är satt till max ca 3 500 spänn. Utifrån detta har jag fått följande rekommendationer och priserbjudanden i musikhandeln: – Presonus Firebox för ca 3 500:- – Focusrite Saffire för 3 200:- (nedsatt från ca fem papp) – Edirol FA-66 (heter den väl? Röd!) 3 500:- (också nedsatt pris, tror jag?) – TC Konnekt 8 ”strax över 3 papp” – samt TC:s lilla desktopinterface vafandennuheter (en mikingång kort, dock) för ungefär lika mycket. Sen, det här med FW-kontrollerkort... TI-chipset skriker alla, men såvitt jag förstått finns det såna från ett par-tre hundralappar och upp till två papp eller så. Var ska jag lägga mig för att vara någorlunda säker på att det funkar?? OS? Helst Vista. För aktualitetens skull, det blir inte BARA en musikdator. Eller?? SÅ tacksam på förhand! /H
Opus99 Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 Datorn effektivitet och stabilitet som musik-maskin blir ofta betydligt bäst om den används "bara" som, eller nästan bara som, musikdator. Massvis med mjukvaru och prestandaproblem kan spåras till förekomsten av andra installerade program, rutiner och tjänster på datorn. Men det är förstås även en ekonomisk fråga med. Alla har inte råd med en dator för ditt och en annan dator för datt. Ljudkorten du beskrev har jag däremot inga erfarenheter av. Andra här på forumet har nog det.
Guest Voidoid56 Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 Datorn effektivitet och stabilitet som musik-maskin blir ofta betydligt bäst om den används "bara" som, eller nästan bara som, musikdator. Massvis med mjukvaru och prestandaproblem kan spåras till förekomsten av andra installerade program, rutiner och tjänster på datorn. Men det är förstås även en ekonomisk fråga med. Alla har inte råd med en dator för ditt och en annan dator för datt. Ljudkorten du beskrev har jag däremot inga erfarenheter av. Andra här på forumet har nog det. Jo, jag vet, förstås. Men det här är just ett av många områden i mitt liv där jag tyvärr saknar resurser att helt optimera. :-) Men jag tänkte i alla fall inledningsvis låta gammdatorn sköta om surfande etc. Jag har som sagt haft den till ALLT under många år, och framför allt kampen mot virus har varit rätt kämpig tidvis. Men det blev musik ändå, pånåvis.
Recommended Posts