rockstone Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 sitter och grejar med en equlaizer som finns i cubase, waves 6q paragrapic heter den. och jag förstår inte riktigt detta, om jag ska skära tex sången vid 80hz så drar jag i den (gula punkten det står 1 på) tills d står 80 på freq å sen sätter jag högpassfilter på. Men den här längsgående linjen dyker ju inte ner vid 80hz den går ju ner mellan 16 och 31. har jag skärt sången vid 80 hz nu? eller ska man föja linjen? isåfall är det ju mellan 16 å 31 den e skärd. skulle bli mycke glad om någon kan hjälpa mig med detta
Opus99 Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 (edited) Det du har gjort, är helt korrekt. Även om termen "högpass" tycks säga att allt ovanför (högre upp) än den inställda frekvensen ska passera (hög pass), och allt under den ska skäras bort, så innebär inte högpass filter att filterkurvan skär rakt av. Det du menar, är ett filter, där allt ljud från 79,9 hz och nedåt ska skäras bort totalt. Om du fått bilden av att detta är vad ett högpass filter gör, så har du fått dig en lite missvisande bild. Jag vet inte om det finns en traditionell benämning för sån filtrering som skär bort allt under en given frekvens, men jag själv kallar sån filtrering för Brick Wall filter. Det finns bara 2 st plug-ins som jag känner till som erbjuder brick wall filtrering. Högpass filter däremot, skär bort 'från och med' en viss frekvens och under den. Men högpass skär inte rakt av, utan skär diagonalt nedåt, i en branthetsgrad. Om du ställt den på 80 hz så innebär det att vid 60 hz har ett sånt här filter sänkt 3 db, vid 40 hz så har filtret sänkt 6 db, och vid 20 hz har filtret sänkt 12 db osv. På många filter så kan man välja hur brant man vill att filtret ska skära. Vanligast är 24 db per oktav, men allt mellan 6 - 48 db per oktavs branthet används. Vissa EQs, som t.e.x. Waves Q som du kör med här, använder ett lite speciellt tillvägagångssätt för att styra hur brant hög/låg pass filtren ska vara. Om du ställer in filtret som du beskrivit ovan, så får du ett ganska flackt högpass filter på 6 db per oktav. Vill du ha det mer brant, så ställer du in även filter nummer 2 på samma frekvens som filter 1, och anger att även filter 2 ska vara högpass. Då "staplar" du två högpass filter ovanpå varandra och då får du en branthet på 12 db per oktav. Gör du så med ett tredje filter får du 18 db per oktavs branthet osv. Så, med waves Q så måste man alltså stapla flera filter ovanpå varandra för att få till den branthet man vill få fram. Edited February 16, 2009 by Opus99
rockstone Posted February 16, 2009 Author Posted February 16, 2009 ok då är det altså själva kurvan, strecket som man skall gå efter altså? trodde ett tag att det inte riktigt hängde med och att det räckte att läsa siffrorna......svårt å förklara
Opus99 Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 (edited) ok då är det altså själva kurvan, strecket som man skall gå efter altså? trodde ett tag att det inte riktigt hängde med och att det räckte att läsa siffrorna......svårt å förklara Ja, strecket visar vilken förändring som filtret utför på ljudet. I vissa fall, när man ställer in bara efter siffror, så ställer man in bredden på olika filter lite slarvigt, och märker inte att ett filter kan vara så brett så det påverkar andra filter som ligger i närheten med. Så, hur du än ställer in EQ - i alla fall om du kör Waves Q parametric - så är det den gula linjen som berätta för dig vilken förändring som utförs. Men så länge du inte utför några avancerade manövrer med filtret, så kan man lika gärna använda siffrorna. I 98% av fallen så stämmer dom ju överens - siffrorna och linjen. Men ska också komma ihåg att använda linjer och siffror i kombination. Om du använder en annan EQ nån gång, så kan den EQns linje se annorlunda ut än på Waves. Men det beror ibland inte på att kurvorna på de två EQ plugarna är olika inställda, utan på att de två pluggarna helt enkelt ser något annorlunda ut - rent visuellt. Så man ska nog inte använda bara siffror, eller bara kurva, för att checka vilken filtrering man utför. Edited February 16, 2009 by Opus99
basshole Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 sitter och grejar med en equlaizer som finns i cubase, waves 6q paragrapic heter den. och jag förstår inte riktigt detta, om jag ska skära tex sången vid 80hz så drar jag i den (gula punkten det står 1 på) tills d står 80 på freq å sen sätter jag högpassfilter på. Men den här längsgående linjen dyker ju inte ner vid 80hz den går ju ner mellan 16 och 31. har jag skärt sången vid 80 hz nu? eller ska man föja linjen? isåfall är det ju mellan 16 å 31 den e skärd. skulle bli mycke glad om någon kan hjälpa mig med detta En ganska viktig fråga här är ju: Låter det bra om sången när du eq'ar enl. exemplet ovan? Om inte, flytta gula punkten till höger eller vänster. Skit i siffrorna, ofta låter det bra när det låter bra.
Recommended Posts