Corner Posted February 14, 2009 Posted February 14, 2009 (edited) Jag e fullständingt grön på dethär med inspelning och har länge suttit å funderat varför det inte hörs nåt ljud ur den högra hörluren när jag har ikopplat hörlurarna i Saffiren.. Jag har för mig det är nåt vansinningt enkelt men ja luskar bara inte ut det. Har nyligen börjat använda den också.. En annan fråga ja undra e om de e möjligt att koppla hörlurarna direkt till datorn fast man har Saffiren ikopplad? Cubase verkar inte kunna använda båda ljudkorten samtidigt..fast jag har ju inte lekt med inställningarn så mycket än.. Jag använder en Macbook Pro.. Lägger till ännu att inspelningarna e normala. När jag alltså spelar upp dem i Cubase (Saffiren urkopplad) med hörlurarna i datorn. Edited February 14, 2009 by Corner
spass Posted February 14, 2009 Posted February 14, 2009 Jag e fullständingt grön på dethär med inspelning och har länge suttit å funderat varför det inte hörs nåt ljud ur den högra hörluren när jag har ikopplat hörlurarna i Saffiren.. Jag har för mig det är nåt vansinningt enkelt men ja luskar bara inte ut det. Har nyligen börjat använda den också.. En annan fråga ja undra e om de e möjligt att koppla hörlurarna direkt till datorn fast man har Saffiren ikopplad? Cubase verkar inte kunna använda båda ljudkorten samtidigt..fast jag har ju inte lekt med inställningarn så mycket än..Jag använder en Macbook Pro.. Lägger till ännu att inspelningarna e normala. När jag alltså spelar upp dem i Cubase (Saffiren urkopplad) med hörlurarna i datorn. på en mac kan du skapa en sammanslagenljudenhet för att få flera ljudkort att fungera tillsammans: Så här kombinerar du ljudenheter:Öppna Ljud-/MIDI-inställningar i mappen Program/Verktygsprogram. Välj Ljud > Öppna Redigerare för sammanslagna enheter. I redigeringsfönstret klickar du på knappen Lägg till (+) när du vill skapa en sammanslagen enhet. Du kan markera enheten och byta namn på den. I listan Struktur för sammanslagen enhet klickar du på kryssrutan Använd för varje enhet som ska ingå i den sammanslagna enheten. Listan visar de anslutna ljudenheterna och antalet in- och utgående kanaler för var och en. Du ställer in klockan på en enhet som huvudklocka för alla de kombinerade enheterna genom att klicka på alternativknappen för Klocka bredvid enhetens namn. När du har valt alla enheterna som du vill kombinera klickar du på Klart. men detta ska du ju inte behöva... har du stereo när du lyssnar på itunes via saffiren? har du en stereosignal ut från cubase: rör sig båda mätarna på mixerns output?
Corner Posted February 14, 2009 Author Posted February 14, 2009 (edited) på en mac kan du skapa en sammanslagenljudenhet för att få flera ljudkort att fungera tillsammans: men detta ska du ju inte behöva... har du stereo när du lyssnar på itunes via saffiren? har du en stereosignal ut från cubase: rör sig båda mätarna på mixerns output? Jag har inte stereo när jag kör iTunes genom Saffiren. Det finns bara en mätare som ger signal om jag inte klickar på "monitor" -knappen..när jag gör det ger det signal i både 'Left å Right' pelarna på mastern (som annars e död om jag som sagt inte markerar för 'monitor') men det hörs fortfarande bara i vänstra luren. Jag är ganska säker på att det är i själva Saffire -enheten det sitter. Det spelar ingen roll vilket uttag jag kopplar i hörlurarna så hörs det bara ur den vänstra...med det menar jag att jag även testade att koppla i hörlurarna bak i enheten...(dit förstärkaren o högtalarna normalt går) Edited February 14, 2009 by Corner
spass Posted February 14, 2009 Posted February 14, 2009 Jag har inte stereo när jag kör iTunes genom Saffiren. Det finns bara en mätare som ger signal om jag inte klickar på "monitor" -knappen..när jag gör det ger det signal i både 'Left å Right' pelarna på mastern (som annars e död om jag som sagt inte markerar för 'monitor') men det hörs fortfarande bara i vänstra luren. Jag är ganska säker på att det är i själva Saffire -enheten det sitter. Det spelar ingen roll vilket uttag jag kopplar i hörlurarna så hörs det bara ur den vänstra...med det menar jag att jag även testade att koppla i hörlurarna bak i enheten...(dit förstärkaren o högtalarna normalt går) använder du en adapter från stereotelemini-stereotele när du använder saffire? adaptrar är känsliga och kan ofta skapa problem... eftersom du varken har ljud från itunes eller cubase ligger ju problemet trpligen i ljudkortet har du mutat någon kanal, har du panorerat något?
Corner Posted February 14, 2009 Author Posted February 14, 2009 använder du en adapter från stereotelemini-stereotele när du använder saffire?adaptrar är känsliga och kan ofta skapa problem... eftersom du varken har ljud från itunes eller cubase ligger ju problemet trpligen i ljudkortet har du mutat någon kanal, har du panorerat något? Jo jag använder en adapter från 3-6mm, men mina hörlurar var standard 6,3mm som gick att skruva lös för att få den mindre 3mm pluggen..fast jag använder inte den medföljande adaptern eftersom jag inte minns vart jag lag den :/ Men jag tycker det borde knastra eller nåt när man vrider omkring den eller nåt... Har annars gått igenom alla mute knappar å vridit omkring rattar flera gånger om.. Hitta nyligen en slags 'enquiry' -sida på Focusrites hemsida å pröva å skick frågan om problemet till dom.
Corner Posted February 14, 2009 Author Posted February 14, 2009 Jo jag använder en adapter från 3-6mm, men mina hörlurar var standard 6,3mm som gick att skruva lös för att få den mindre 3mm pluggen..fast jag använder inte den medföljande adaptern eftersom jag inte minns vart jag lag den :/ Men jag tycker det borde knastra eller nåt när man vrider omkring den eller nåt... Har annars gått igenom alla mute knappar å vridit omkring rattar flera gånger om.. Hitta nyligen en slags 'enquiry' -sida på Focusrites hemsida å pröva å skick frågan om problemet till dom. Ok! Det tände för mig när ja tala me en äldre musiker kompis.. Han hjälpte mitt huvud att inse detdär med STEREO-adaptrar.. den jag har, har bara ett "fält" därav enbart en kanal.. :/ Jag ska testa så fort jag hittar nån stereo-adapter. Så går det när man väntar sig invecklade saker.. 🙂
Recommended Posts