Jump to content
Annons

Ljudkort, CPU eller minne?


stenee (oregistrerad)

Recommended Posts

stenee (oregistrerad)

Hej. Efter ett år av nervöst hårslitande och vredesanfall mot min sega dator har jag bestämt mig för att investera i något nytt. Jag använder reason och cubase och har ofta upp mot 20 audiospår med många inserts på varje.

Jag vet att min processor är kass (P3 866Mhz) och att jag har för lite minne (256Mb) Men mitt ljudkort (Soundtrack Audio DSP24 Value), hur bra är egentligen det?

Om Jag köper en riktigt kraftfull dator kommer då ljudkortet ändå dra ner prestandan? Det är ganska viktigt för mig att veta eftersom det ju påverkar mina ekonomiska prioriteringar. Det är så tråkigt att bli besviken när man gjort av med en massa pengar man egentligen inte har, så i så fall är det skönare att lägga några tusenlappar extra. Jag är oerhört tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om kortet är den jag tror att det är Hoontech Soundtrack Audio DSP24 ?? Finns ju sämre kort alltså. Det finns ingen flaskhals Ljudkort - minne -CPU om du har dom rätta inställningar på kortet .

Med en kraftfullare dator så kan du absolut köra fler spår och använda fler inserteffekter osv.

Kör du Rewire till Cubase så är 20 audiospår plus effekter helt normalt. Så ditt system tuffar på bra efter omständiheterna om du med audiospår menar rena Wave-filer ?

Reason mår bra av mycket minne. En snabb CPU krävs om du vill köra många högkvalitativa effekter .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mer minne... för att vara ärlig, tyckte jag inte det gav nån otrolig skillnad. Däremot hackar cpun efter. den klarar ingenting. Varje project jag har ligger på runt 70 till 80 cpu usage hela tiden pga att jag kör krävande VST.

Jag skulle lätt säga cpu. Typ en AMD 64 eller nåt. Själv har jag amd 2800xp den är helt oduglig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag köpte mer minne... för att vara ärlig, tyckte jag inte det gav nån otrolig skillnad. Däremot hackar cpun efter. den klarar ingenting. Varje project jag har ligger på runt 70 till 80 cpu usage hela tiden pga att jag kör krävande VST.

Jag skulle lätt säga cpu. Typ en AMD 64 eller nåt. Själv har jag amd 2800xp den är helt oduglig. 🙁

Skaffade 512 MB extra för ett tag sedan, upplevde inte någon större revolution heller. Nu är jag ingen datanisse men jag läste någonstans att ju mer minne man har i maskinen desto mer reserverar XP till sig själv. Systemet beslagtar alltså en stor del av det uppgraderade minnet.

Just vad man skulle kunna förvänta sig av ett vampyrföretag som Microsoft.. 😄

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska klara sig med 512 MB i minne och en CPU på runt 2 GhZ

jag tror det är viktigt att ha bra hårddiskprestanda (bra med en hårddisk med 8 MB cache) och en defragmenterad swap-fil.

Helst skall man lägga swapfilen (cacheminnet) på en separat hårddisk..

Jag fick min Western Digital Raptor disk igår och den tänker jag bara lägga operativsystemet på + programmen...

Sedan ser jag till att alla musikspår läggs på den snart lediga hitachi disken..

Ett tips är att avaktivera swapfilen (tabort) starta om i felsäkert läge och ta bort filen med ändelsen SWP .

Defragmentera sedan.

Slutligen kör en hårddisk koll med alla bockar i fyllda typ fixa filsystem vid fel bla bla bla..

Starta sedan om och aktivera en swapfil igen , den skall vara i fast storlek

typ initieringsstorlek 786MB o max storlek 786 MB.

Då slipper man att den ibland krymper och ibland växer, det är oftast det som gör att den blir fragmenterad.

Ett hett tips till::: skaffa en Raptor disk helt underbar att jobba med. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mer minne... för att vara ärlig, tyckte jag inte det gav nån otrolig skillnad. Däremot hackar cpun efter. den klarar ingenting. Varje project jag har ligger på runt 70 till 80 cpu usage hela tiden pga att jag kör krävande VST.

Jag skulle lätt säga cpu. Typ en AMD 64 eller nåt. Själv har jag amd 2800xp den är helt oduglig. 😄

Helt oduglig?

Jag kör på en 1800+ och det funkar kalas med mina 768 DDR 😄

har mixat grejer med 50-60 audiospår med massa pluggar utan problem alls 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...