Jump to content
Annons

Lyrikpolis, lyrikpolis, päronflis!


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag håller med. The Way I Are känns ju liksom väldigt medvetet, för att inte tala om alla "there's [substantiv i plural]" eller t.ex "me being here". De är alla inkorrekta grammatiskt sett men ändå vanliga i talspråk (förutom I are då kanske). Blir ju skillnad i antal stavelser om man använder sig av there's istället för there are (fenomenet kan väl jämföras med "problemen" vi har med han vs. honom i svenskan – det funkar och alla fattar vad man menar men ska man vara riktigt petig så är det grammatiskt inkorrekt).

Alla fattar ju vad du menar när du skriver catched, och även om det skulle vara ett medvetet val så är det ju inte säkert att folk fattar det utan tar dig för en svensk som skolkade engelskalektionerna, typ.

Jag (tycker jag) talar flytande engelska, och har bra känsla för språk, men grammatik är kanske inte min allra starkaste sida... :rolleyes:

Men hur är "Me being here" inkorrekt? Det beror väl på vilken form man skriver i? Låter ok för mig... typ "that's just me being here"... dock inte ett frekvent använt sammanhang... Och ok, ganska konstig mening egentligen, men väl ändå grammatiskt korrekt...?

EDIT: the way I are är jag dock med på... :/ låter ju lite skumt. Men skitsamma... gammal jazz-låt: "Is you, or is you aint my baby?" –funkar det så funkar det...

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Mezzrow!!!

Coolt, jag som är kommer från Nypan hade dessa herrar som konkurrenter på den tiden.

De var faktiskt gryma fast man då tyckte de var bara okej fast de rulade! men det kunde man ju inte erkänna då!

Respekt!

trummisen i mitt band gjorde lumpen med sångaren i mezzrow så genom det så hörde jag demo´n och senare köpte skivan.

hans bror spelar väl gitarr i Disfear också om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag (tycker jag) talar flytande engelska, och har bra känsla för språk, men grammatik är kanske inte min allra starkaste sida... 🙂

Men hur är "Me being here" inkorrekt? Det beror väl på vilken form man skriver i? Låter ok för mig... typ "that's just me being here"... dock inte ett frekvent använt sammanhang... Och ok, ganska konstig mening egentligen, men väl ändå grammatiskt korrekt...?

EDIT: the way I are är jag dock med på... :/ låter ju lite skumt. Men skitsamma... gammal jazz-låt: "Is you, or is you aint my baby?" –funkar det så funkar det...

"Me being here" är inkorrekt eftersom det heter "my being here". Kolla här till exempel: http://www.englishpage.com/gerunds/part_2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så finns det ju ingen i hela världen som pratar naturligt. Ska man vara sån så kan man ju gå och lägga sig.

Det finns det säkert, men det är ju ingen stor grej (varför jag skrev "det funkar och alla fattar vad man menar men ska man vara riktigt petig så är det grammatiskt inkorrekt" tidigare). Tycker själv det låter bättre att säga me and my i den situationen, men beroende på sammanhanget bör man väl i alla fall tänka på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det finns det säkert,

Nej. Grammatik är ju något man har kommit överrens om. Inget mer. Ta bara något så kärt som en eller ett. Vem har inte hört invandrare som har ett helvete med att försöka få kläm på det? Men det ena är inte rätt eller fel. Det går säga båda utan att det är fel grammatiskt. Vi använder bara det som låter rätt och inget mer. Men som sagt var passar något bättre i en låt så åt helvete med grammatiken. Bättre med en bra låt och skön text än en tråkig låt med en tråkig text. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Grammatik är ju något man har kommit överrens om. Inget mer. Ta bara något så kärt som en eller ett. Vem har inte hört invandrare som har ett helvete med att försöka få kläm på det? Men det ena är inte rätt eller fel. Det går säga båda utan att det är fel grammatiskt. Vi använder bara det som låter rätt och inget mer. Men som sagt var passar något bättre i en låt så åt helvete med grammatiken. Bättre med en bra låt och skön text än en tråkig låt med en tråkig text. 🙂

Alltså, det blir ju lite löjligt om man ska hålla på att peka finger om någon säger typ "ett bil" och ja, klart det kan vara fel men även rätt. Det är ju rätt i den mening att jag förstår precis vad du menar, men skriver du det i en uppsats och sen låter Horace rätta den så lär du ju få fel där, eller? Man får anpassa sig till forumet och är det dagligt tal så bryr sig ju ingen om man säger "det är gott och äta" istället för "att äta", eller "jag gav den till han" istället för "till honom", men är det ett mer strikt forum så skulle man nog få "fel" där. Poängen är ju att vissa överträdelser av grammatiska regler är mer vedertagna och dessa finns i alla språk, men ibland bör man undvika dem.

EDIT: Glömde visst sista delen. Skriver man en låt som heter "I has an car" så går poängen fram – titeln är "Jag har en bil", men oavsett om det passar bättre in eller ej så ger det ett oseriöst eller amatörmässigt intryck och detta kan ju lika gärna vara medvetet, det är svårt att veta ibland. Men det är helt enkelt ett val man gör, inte svårare än så. Precis som du säger så kan det ge bättre resultat om man tummar lite på grammatikreglerna. 🙂

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

oavsett om det passar bättre in eller ej så ger det ett oseriöst eller amatörmässigt intryck

Ja, fast grejen är lite att det stör dig mer än vad det stör gemene slutlyssnare; det är du som tycker att det ger ett oseriöst eller amatörmässigt intryck. Men artisten (t.ex. Timbaland) respektive miljontals och åter miljontals slutlyssnare kunde knappast bry sig mindre.

Det är bara INOM den slutna cirkeln som ordpeteri och besserwisserfasoner är hipp och viktigt på samma gång — konstnärer emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara INOM den slutna cirkeln som ordpeteri och besserwisserfasoner är hipp och viktigt på samma gång — konstnärer emellan.

Jag umgås en hel del med konstnärer och min slutsats är tvärtom jämfört med din. Närvaron av ordpeteri och besserwisserfasoner är i princip obefintlig.

Men jag vill däreigenom inte påstå att kategorin konstnärer är sämre eller bättre än människor generellt. Men jag tror varken ordpeteri eller besserwisserfasoner gynnar konstnärer individuellt eller som grupp. Det finns liksom ingen individ eller grupp dom kan sätta på plats med de typerna av härskarteknik.

Edit: Orden ställde upp sig i fel ordning men jag rättade till leden.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag umgås en hel del med konstnärer och min slutsats är tvärtom jämfört med din. Närvaron av ordpeteri och besserwisserfasoner är i princip obefintlig.

Ah, men du ser, jag anser att vi alla — du, jag och alla i den här tråden t.ex. — omfattas av "cirkeln". 😄 Och den här tråden är ju inte på något sätt överens...

Eller ingår du i någon innerligare cirkel? 😄 (Kidding!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan du inte lägga upp din låt så man får höra den? Nog mer än jag som blivit riktigt nyfiken på att få höra den.

Hmm... "Catched"-versionen ligger begravd bland massa andra kasserade låtkadavrer, så den vet jag inte om jag har lust att gräva upp. Däremot "Catching"-versionen har jag nog tillgänglig på någon gammal tape som jag skulle kunna göra en snabb mp3:a av... jag ska kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, men du ser, jag anser att vi alla — du, jag och alla i den här tråden t.ex. — omfattas av "cirkeln". 😉 Och den här tråden är ju inte på något sätt överens...

Nä, vi är inte helt överens. Men vi har trots det inte sjunkit till nivån ordpeteri och besserwisserfasoner. Jag tycker meningsskillnaderna i den här tråden ligger i definitionen av problemet. Jag, och andra med mig, tenderar att förenkla problemet till att bara handla om vilka grammatiska och ordförståeliga rättigheter man kan ta sig som upphovsrättsman. Du, med andra, vill kombinera detta med dimensionen vem-definierar-rätt-och-fel. Alltså har man verkligen makten över sina egna verk? Eller kan en person med högre auktoritet på området störa skapandet genom att "rätta det". Och om det går, har han/hon rättt att göra det?

Am I right or am I riht or am I en ordbajsare?

Psst Joachim, näverslöjdsklubben räknas inte som konstnärsförening..

Jaså? Jag har förresten inte sett dig där sedan vi gemensamt kom överens om att det var din tur att ordna fikat till nästa sammanslutning. 😉

Edit: Rättade mig själv. Det hör till och är okej.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, och andra med mig, tenderar att förenkla problemet till att bara handla om vilka grammatiska och ordförståeliga rättigheter man kan ta sig som upphovsrättsman. Du, med andra, vill kombinera detta med dimensionen vem-definierar-rätt-och-fel. Alltså har man verkligen makten över sina egna verk? Eller kan en person med högre auktoritet på området störa skapandet genom att "rätta det".

Hmm... Du, och andra med dig, förenklar — jag, med andra, försvårar. Got it!

Men huga! Högre auktoritet på området? Vilket auktoritetsområde tänker du på — inte språk eller skapande väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Me being here" är inkorrekt eftersom det heter "my being here". Kolla här till exempel: http://www.englishpage.com/gerunds/part_2.htm

vad pekar du på för exempel i länken?

vet inte om det har med saken att göra men det är skillnad på "jag, varandes här" å "min varelse här"/"mitt varande här"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast grejen är lite att det stör dig mer än vad det stör gemene slutlyssnare; det är du som tycker att det ger ett oseriöst eller amatörmässigt intryck. Men artisten (t.ex. Timbaland) respektive miljontals och åter miljontals slutlyssnare kunde knappast bry sig mindre.

Det är bara INOM den slutna cirkeln som ordpeteri och besserwisserfasoner är hipp och viktigt på samma gång — konstnärer emellan.

Jag tycker varken det är hippt eller viktigt med ordpeteri, men jag tycker det är en stor skillnad i medvetna överträdelser (The Way I Are) och omedvetna misstag (Catched). Jag har svårt att tro att det bara är jag och den engelska Horace som föredrar texter med korrekt grammatik före typ lolspeak – jag behöver väl inte vara en språkpolis och besserwisser för det?

vad pekar du på för exempel i länken?

vet inte om det har med saken att göra men det är skillnad på "jag, varandes här" å "min varelse här"/"mitt varande här"

Kanske länkade fel, kolla här istället: http://en.wikipedia.org/wiki/Gerund#Gerund...d_by_a_genitive

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker varken det är hippt eller viktigt med ordpeteri, men jag tycker det är en stor skillnad i medvetna överträdelser (The Way I Are) och omedvetna misstag (Catched).

håller med

men vete fan vilket jag förlåter mest - den som inte vet bättre eller den som borde veta?

tycker det krävs en hel del finess för att medvetet göra nåt bra av ett fel

the way I are låter bara imbecillt å ett försök att vara lika cool som gangstas in the hood - men det är väl en smaksak

kollar in din länk senare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Du, och andra med dig, förenklar — jag, med andra, försvårar. Got it!

Jag förenklade lite där. 😲

Men huga! Högre auktoritet på området? Vilket auktoritetsområde tänker du på — inte språk eller skapande väl?

Jag tänkte på situationen du berättade om. Att en person som du antog visste mer än dig själv på området (högre auktoritet) berättade att det du sjöng var fel, vilket du rättade dig efter.

Gjorde han rätt eller fel som berättade det? Gjorde han rätt eller fel som utgick från att han kunde/hade rätt att påverka din text? Gjorde du rätt eller fel som anpassade dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske länkade fel, kolla här istället: http://en.wikipedia.org/wiki/Gerund#Gerund...d_by_a_genitive

mm

tänkte du på "John suggested our asking Bill"?

men är det verkligen samma typ av mening?

tyckte man kom närmare här isf:

Gerunds preceded by a genitive

In traditional English grammar, a noun or pronoun preceding a gerund must be genitive (possessive).

We enjoyed their (genitive) singing.

It is increasingly common to see the objective used in place of the possessive:

I do not see it making any difference.

it is my being here (frågan är om man från början egentligen sagt "det är mitt vardande här")

it is me being here (och att man här säger "det är jag som är här")

alltså att man använder ett annat uttryck mer än att man förvanskat ett traditionellt

ah 😲 vet för lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde han rätt eller fel som berättade det?

Gjorde han rätt eller fel som utgick från att han kunde/hade rätt att påverka din text?

Gjorde du rätt eller fel som anpassade dig?

ja

utgick han från det?

anpassade han sig på ett bra sätt? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...