Jump to content
Annons

Lyrikpolis, lyrikpolis, päronflis!


Valle

Recommended Posts

1987, måste det ha varit, skrev jag en låt som fick den färdiga titeln "Catched In Your Powerfield". Trots att låten var en nästintill rip-off av "Livin' On A Prayer" [bon Jovi, 1986] fick den ett fantastiskt mottagande från min omgivning, dock något kyligare men inte helt avfärdande mottagande från mediakritiker. Tiden gick och låten blev vad det led mitt dåvarande bands självklara öppningslåt vid varje gig; publiken sjöng med i den tidstypiska allsångs-refrängen, och jag mådde som en prins. Nä, kung!

Så en dag kom Mr. Viktigpetter:

"Hö hö... Du vet väl att man inte kan säga 'ketchd in jår pauerfild', va?". Mr. Viktigpetter var väldigt noga med att betona "ketchd" (catched).

"Nähe?", sa jag och kände hur pinsamhetens demoner satte fyr på mig invärtes.

"Nopp! Du sjunger fel! Ska vara 'kåt [caught] in jår pauerfild'", sa Mr. Viktigpetter nöjt och belåtet och återgick till sitt.

Jag blev helt till mig... Varför hade ingen påpekat detta förut? Jag hade ju skyltat med låten, och dess titel, i såväl tidningar som radio! Skrutit om den för vänner och bekanta. Lirat den live X antal gånger. Och, för den delen, jag kunde ju svära på att jag faktiskt hade hört [den "felaktiga"] böjningen användas förr. VARFÖR HADE INGEN SAGT NÅGOT?

Jag försökte patetiskt nog döpa om låten till "Catching Your Powerfield", för jag tänkte jävlar i mig inte sjunga "Caught in"... det lät ju skittöntigt! Och så låg det dessutom fel i mun, så att säga (du fattar om du fattar). Jag sjönk så lågt att jag till och med envisades med att spela in en ny version av låten. Men man kan ju idag undra vad jag trodde jag skulle vinna på allt det där; för "folk" sjöng/sa ju likförbannat "catched", för dem var det inget märkvärdigt. För mig var skadan total... Så jag skickade låten åt helvete, som vår gode forumist KillWithSkill skulle säga.

Det handlade givetvis om grav naivitet från min sida. Jag hade inte ens fyllt 20 och kasserade en låt med inte helt orimliga potentialer, bara för att någon ansåg att min lyrik innehöll ett "språkfel". Hade jag agerat annorlunda om "felet" uppdagades på annat sätt — t.ex. om jag upptäckte det på egen hand? Kanske, jag vet inte. Det ligger nog i alla fall hur det når oss: "kanske hade varit bättre om du..." låter bättre än "du kan/får/ska inte...". Om det är relevant eller nödvändigt att ta upp överhuvudtaget — just nu, just här, just så... Idag skulle jag knappast bry mig om någon ansåg att min lyrik innehöll "fel" uttal/uttryck. Uppenbara missar skulle jag självklart rätta till direkt. Men så länge "felet" dels tjänar syftet, dels inte skadar anseendet, så är "fel" i lyrik bara trams, något som besserwissrar fördriver tiden att anmärka på.

Kort sagt! Korrekthet, grammatik, svengelska eller inte har ingen betydande roll när vi talar om lyrik, poesi, diktning etc. Texter som brukas i vardaglig media är till för att förmedla konkret information och förutsätter givetvis viss tydlighet (="rätt" språk). Konstnärliga texter däremot, förmedlar i första hand känsla, stämning, anda, atmosfär, intryck, you name it! Där behövs inget "rätt" språk! Inte ens "rätt" uttal! Det räcker med att språket respektive uttalet är tillräckligt! För det har åtminstone två av Sveriges absolut största artister kunnat poängtera med sina "felaktiga" framföranden respektive författande. "Fel"? Skiter väl de i!

Whatever the fuck brings the checks, baby!

Häppy Fryday 13th, pigs!

Och grattis om du orkade läsa ända ner hit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

😄

tycker faktiskt caught låter bättre än catched - fan lättare att snubbla på "tchd" än "åt"

gör en nyisnspelning: caught 2009! 😆

håller inte med dig i din slutsats dock

får krypningar när jag hör timbaland mumla the way I are.... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

tänker på 2 liknande grejer:

när Avskum tryckte sin första ep (tror det var 1000 ex.) hade de skrivit " Crusified by the system" när det ska stavas "crucified ..." så de fick sitta och ändra alla 1000 ex. för hand med tuschpenna. 😆

sen var det ett svenskt metal band från nyköping som hette Mezzrow some släppte en platta -90 (then came the killing) och några av låtarna hade de släppt på demo tidigare bla låten "the cross of tormention" men det finns inget ord som heter "tormention" så de fick ändra det till "torment" så det flyter inte lika bra i refrängen som innan.

egentligen så gör det väl inte så mycket om man skriver fel, det är ju kompositörens sak att avgöra hur han vill uttrycka sig men visst är det bäst om det blir rätt från början.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

May the force be with you... 😆

Nåja - grammatiska fel förekommer ibland även i låtar som har blivit stora hits, så det är inte hela världen om det inte blir helt perfekt formulerat i alla lägen. Så länge lyssnaren förstår innehållet så är det bättre med en lite sämre fomulering, än att texten inte flyter snyggt ihop med melodin och kompet.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller inte med dig i din slutsats dock

Alla riktiga producenter tänker bara Whatever the fuck brings the checks, baby! Så jo, du håller visst med mig!

skrivit " Crusified by the system" när det ska stavas "crucified ..." så de fick sitta och ändra alla 1000 ex. för hand med tuschpenna.

Har faktiskt råkat ut för något liknande — vill inte gå in på detaljer, men jag kan säga att ord som låter lika men stavas olika kan vara sååå pain in the neck!

Höhö... Du vet väl att man inte kan säga "powerfield" va? Nopp, du sjunger fel, "force field" heter det!

"Powerfield" låter häftigare!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Precis. Språk är till för att utveckla och förändra och leka med. Och i musik är det tacksamt att göra det. Så länge låten är bra spelar det heller ingen roll. Sen är det ju det där med att de flesta trots allt sällan lyssnar på texterna. Minns en intervju med Midnight Oil där de berättade att när de var i USA så kom det fram en man och sade att deras sexlåt var suverän. De förstod ingenting för de har aldrig skrivit en låt om sex. Och låten var ju deras största hit Beds are burning. 😆 Ja snacka om att bara höra det man vill höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strebers - Förnedelsen.

Själv stavade jag fel till "Rhytm guitar" på en skiva (ja, jag skrev "Rythm istället... och fick höra det i efter och skämdes). Shit happens. Idag hade jag inte brytt mig om det nämnvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man ta sig konstnärlig frihet och leka med språk. Men när man gör nåt uppenbart språkligt fel som att böja ett verb fel tycker jag inte det hamnar i den kategorin. Jag tycker sådana fel visar tecken på okunskap och oseriositet. Det är svårt att säga nåt allvarligt i en text och sen ha den full av språkfel. Så jag hade reagerat som Valle gjorde om nån hade hittat ett sånt fel i min låt som jag själv inte hade märkt. Jobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte riktigt med. Jag får lite rysningar när jag hör språk som inte är korrekt. Om man nu ägnar sig åt lyrik, varför är man du inte mer intresserad av språk och ord? Då menar jag kanske mer icke-tonsatt lyrik. (Mina egna sångtexter jobbar jag som fan på men hamnar oftast i det pinsamma träsket av hjärta-smärta...)

Varför låter man inte någon engelsktalande läsa texterna och kommentera i förväg? (Å andra sidan: Den hon vill ha - det är jag. Jisses!) Jag har en fantastisk förmåga att agera språkpolis, vilket jag själv kan bli rätt irriterad på. Jag kan inte missa ett stavfel i en skriven tidningstext och sådan har jag varit sedan jag var liten. Numera är det en del av jobbet skriva långa texter på engelska och då måste man försöka vara korrekt. Speciellt som amerikaner och engelsmän ler lite generat om man har trampat i klaveret.

Att det inte är lätt för svenskar att få till korrekt engelska kanske inte är så konstigt. Min son fick argumentera mot sin lärare om användandet av "of" kontra "at" i en text. Det slutade med att de fick leta upp grammatikboken. Och engelskaläraren hade fel... 😄

(Lika bra att jag i förväg ber om ursäkt till alla framtida övertramp som språkpolis. Och dessutom mitt eget tillkortakommande att själv göra en ens hyfsad sångtext, korrekt eller inte. 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är skillnad på att göra "fel" med flit och att man klantar sig för att man inte vet bättre. Om man sjunger "catched" för att man tycker det låter häftigare så är det väl helt okej, men om man gör det för att man inte kan engelska tillräckligt bra så tycker jag det ger ett oproffsigt intryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man har rätt att gå utanför de grammatiska reglerna när man skriver låttexter eller poesi. Det är också helt okej att lämna ordförståelsen därhän. Bara man själv är medveten om det, eller åtminstone står för det när någon uppmärksammar det eller ifrågasätter det.

Det verkar som att du ångrade ditt ordval när du blev uppmärksammad om det inte hette "catched". Det pekar mot att det nog skulle varit caught ändå. Eller kanske något helt annat ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att du ångrade ditt ordval när du blev uppmärksammad om det inte hette "catched". Det pekar mot att det nog skulle varit caught ändå. Eller kanske något helt annat ord.

Sant! Jag "ångrade" för att jag kände mig fånig och dum — fast jag, som jag nämnde, hade hört böjningen användas. Men när en "bättre vetande" talade om för mig att allt jag hade hört, och att alla som hade använt uttrycket "catched" före mig, var helt åt helvete, då tog min 18-årings naivitet över.

Uttrycket "Catched In Your Powerfield" betydde något särskilt för mig just då. När det inte längre "fick" heta så, och eftersom låten redan körts sönder, så hade jag inget annat val än att döda låten för att återupprätta anseendet — i brist på bättre uttryck.

Det säger kanske inte så mycket i sammanhanget, men jag googlade "catched" och fick 207 000 000 träffar... vart är världen på väg? Det heter ju inte "catched"...

EDIT: En googling på "caught" gav förresten 133 000 000 träffar...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev visserligen att det inte hette catched, men syftet var inte att rätta dig ännu en gång.

Att lägga ned en låt för ett grammatiskt fel känns som en grej man kan göra i 18-årsåldern. Själv slutade jag helt skriva texter i den åldern eftersom jag började spela i ett nytt band och jag insåg att mina färdigheter var så blygsamma att jag lade ned tanken på att ens antyda att jag också skrev texter.

Man tycker det kanske inte då, men man är skör i den åldern. Ena året köper man en fet basrigg och en sprillans Fender American Standard och planerar månadslånga turnéer och världsherravälde. Nästa år efter att första riktiga demon fått ett ljummet mottagande i den lokala tidningen och man kom in på utbildningen i Sundsvall som trots allt vore intressant och ganska strategiskt smart att gå, så valde man istället plugget och sålde riggen för att dryga ut studiemedlet.

Edit: Appropå trådens ämne. Kolla in sista meningen. Snacka om grammatiskt fel! 😎

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är skillnad på att göra "fel" med flit och att man klantar sig för att man inte vet bättre. Om man sjunger "catched" för att man tycker det låter häftigare så är det väl helt okej, men om man gör det för att man inte kan engelska tillräckligt bra så tycker jag det ger ett oproffsigt intryck.

Jag håller med. The Way I Are känns ju liksom väldigt medvetet, för att inte tala om alla "there's [substantiv i plural]" eller t.ex "me being here". De är alla inkorrekta grammatiskt sett men ändå vanliga i talspråk (förutom I are då kanske). Blir ju skillnad i antal stavelser om man använder sig av there's istället för there are (fenomenet kan väl jämföras med "problemen" vi har med han vs. honom i svenskan – det funkar och alla fattar vad man menar men ska man vara riktigt petig så är det grammatiskt inkorrekt).

Alla fattar ju vad du menar när du skriver catched, och även om det skulle vara ett medvetet val så är det ju inte säkert att folk fattar det utan tar dig för en svensk som skolkade engelskalektionerna, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänker på 2 liknande grejer:

sen var det ett svenskt metal band från nyköping som hette Mezzrow some släppte en platta -90 (then came the killing) och några av låtarna hade de släppt på demo tidigare bla låten "the cross of tormention" men det finns inget ord som heter "tormention" så de fick ändra det till "torment" så det flyter inte lika bra i refrängen som innan.

Mezzrow!!!

Coolt, jag som är kommer från Nypan hade dessa herrar som konkurrenter på den tiden.

De var faktiskt gryma fast man då tyckte de var bara okej fast de rulade! men det kunde man ju inte erkänna då!

Respekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mezzrow!!!

Coolt, jag som är kommer från Nypan hade dessa herrar som konkurrenter på den tiden.

De var faktiskt gryma fast man då tyckte de var bara okej fast de rulade! men det kunde man ju inte erkänna då!

Respekt!

Vad hette ni, det konkurrerande bandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det säger kanske inte så mycket i sammanhanget, men jag googlade "catched" och fick 207 000 000 träffar... vart är världen på väg? Det heter ju inte "catched"...

EDIT: En googling på "caught" gav förresten 133 000 000 träffar...

Hur lyckades du med det?

Här är resultatet av matchen: http://www.googlefight.com/index.php?lang=...mp;word2=caught 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...