Jump to content
Annons

Acid-tråden


IDF

Recommended Posts

Hoj!

Jag är lite less på att alla gör trance och liknande genrer och tycker att det är dags att slå ett slag för go gammal acid, där det räcker med en handfull synthar och en x0x-maskin för att göra go engelsk dansmusik.

Vilka synthar? jo - något som är monofoniskt ex. Roland SH101, Roland Tr303, Yamaha CS5,CS10, CS15, Korg Ms10, Ms20 etc. tom en gammal Juno106:a funkar ypperligt!

Trumljud!? - x0x, dvs någon av Rolands tr-serier (505,606,707,808,909)

Själv kör jag nästan uteslutande Reason med två stycken Subtractor´s och en ReDrum med x0x-ljud. Oftast 808 och 909, men fick just upp ögonen för hur underbart min gamla 505:a låter.

Så denna tråd tycker jag verkligen att vi ska ägna åt den gamla hederliga dansgenren ACID! Jag börjar att dela med mig med mitt allra senaste allster:

Q-might - Dreams on acid

http://www.sendspace.com/file/0hhujv

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle Du kunna lägga upp spåret via en annan tjänst...sendspace verkar inte funka riktigt som den ska och jag är nyfiken på spåret! 😄

Peace...

NU funkar det! 😄

dessvärre har sendspace en tendens att funka lite till o från, men det är annars bra som fan. Dock många som tankar därifrån samtidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool! Jag slår ett slag för gammal hederlig acid. Tycker trance-musik är tråååkigt.

Hoj!

Jag är lite less på att alla gör trance och liknande genrer och tycker att det är dags att slå ett slag för go gammal acid, där det räcker med en handfull synthar och en x0x-maskin för att göra go engelsk dansmusik.

Vilka synthar? jo - något som är monofoniskt ex. Roland SH101, Roland Tr303, Yamaha CS5,CS10, CS15, Korg Ms10, Ms20 etc. tom en gammal Juno106:a funkar ypperligt!

Trumljud!? - x0x, dvs någon av Rolands tr-serier (505,606,707,808,909)

Själv kör jag nästan uteslutande Reason med två stycken Subtractor´s och en ReDrum med x0x-ljud. Oftast 808 och 909, men fick just upp ögonen för hur underbart min gamla 505:a låter.

Så denna tråd tycker jag verkligen att vi ska ägna åt den gamla hederliga dansgenren ACID! Jag börjar att dela med mig med mitt allra senaste allster:

Q-might - Dreams on acid

http://www.sendspace.com/file/0hhujv

Link to comment
Dela på andra sajter

2007 så kände jag för att göra en Acid låt, lite off topic kanske men förhoppningsvis kanske den kan inspirera någon här.

http://www.youtube.com/watch?v=Q6MZ_pCrOAk

Dock inga riktiga roland synthar, utan samplingar. För acidljuden tror jag at cm-303 fick stå för.

Mycket simpelt, men det hela går ut på uppbyggnaden.

Gör gärna något liknande om ni känner för det 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

2007 så kände jag för att göra en Acid låt, lite off topic kanske men förhoppningsvis kanske den kan inspirera någon här.

http://www.youtube.com/watch?v=Q6MZ_pCrOAk

Dock inga riktiga roland synthar, utan samplingar. För acidljuden tror jag at cm-303 fick stå för.

Mycket simpelt, men det hela går ut på uppbyggnaden.

Gör gärna något liknande om ni känner för det 😄

Rätt schyssta acid-vibbar, men lite för mkt psytrance för min egen smak!

Såg att du också bor i nkpg. snart dags för en forumträff då! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jag håller fullkomligen med, väldigt bra initiativ =D

Är själv ett stort fan av ACID genren. Har blivit mer och mer intresserad av den de senaste 1-2 åren.

Jag har tyvärr inget jag vill dela med mig av just nu...

Hursomhelst kör jag med en FAT FreeBass 383 för lite sköna knorrar och till trummor en Roland Tr 707.

Byter dock ut trummorna ibland mot EZ Drummer EZX Electronic som är hur grymt som helst. Har alla ljud man behöver, och lite till (eller ganska mycket mer faktiskt...)

/ LInus

Link to comment
Dela på andra sajter

Aciiiieed! 🙂 Älskar genren ända sen jag och brorsan upptäckte det i slutet av 80-talet! Kul att det finns fler här som också gör det!

Linuz: Jag har också en FB383! Man kan få till väldigt sköna knorrar och baows med den, även om den inte är identisk med en TB303. Tycker inte det måste låta exakt som en sådan heller...

Laddade upp en dänga för nån månad sen...

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8089

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Slängde ihop något nu på morgonen bara för den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8378

Min första acidlåt. 🙂

Den var najs, hallonbajs (tihi), men jag skulle gärna höra mer 'lek' med basslinens rattar; inte bara en LFO-kurva upp och ner.. Tycker att själen i acidmusik ofta ligger i att man för hand, och efter musiken, vrider på bl.a. cutoff-ratten. Det går ju dock att i datorn göra automationkurvor som låter 'naturliga'..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Aciiiieed! 🙂 Älskar genren ända sen jag och brorsan upptäckte det i slutet av 80-talet! Kul att det finns fler här som också gör det!

Linuz: Jag har också en FB383! Man kan få till väldigt sköna knorrar och baows med den, även om den inte är identisk med en TB303. Tycker inte det måste låta exakt som en sådan heller...

Laddade upp en dänga för nån månad sen...

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8089

Okej fan va najs 😕

jag vet dock inte om min funkar just nu för båda adepterna gick sönder som jag hade till den.. köpte ny, men funkade inte heller,....så nu har jag köpt en till som jag väntar på som ska passa exakt. Dummt misstag av mig.

Nice låt 😄 skön stämning i den...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag och min 11 månaders son sitter och lyssnar på Acid Flash 2.. Det ska börjas i tid! 😄

jag har bara en Acid Flash skicka som jag råkade snubbla över på mediamarkt för nått år sen.

Var finns det fler sådana man kan köpa? CDON har inga alls 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har bara en Acid Flash skicka som jag råkade snubbla över på mediamarkt för nått år sen.

Var finns det fler sådana man kan köpa? CDON har inga alls 🙁

Vet inte. Den här är från typ 1995 eller nåt, så det finns nog bara att få tag i andra hand skulle jag tro. Har inte skivan framför mig just nu (den ligger nerpackad för att vi ska flytta), så det är MP3:or jag lyssnar på nu..

Nu 'dansar' även lillkillen till musiken 🙂

Ps. Schysst acidsmiley som avatar förresten! 😄

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte. Den här är från typ 1995 eller nåt, så det finns nog bara att få tag i andra hand skulle jag tro. Har inte skivan framför mig just nu (den ligger nerpackad för att vi ska flytta), så det är MP3:or jag lyssnar på nu..

Nu 'dansar' även lillkillen till musiken 🙂

Ps. Schysst acidsmiley som avatar förresten! 😄

okej, får ta och leta 😄 Har nr.13 själv....så har ju missat några utgåvor 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmjölken har surnat!.. alltså jag menar.. Kan eventuellt IDF vara hygglig och lägga upp orginalet igen då filens "bäst före datum" passerat och filen försvunnit från sendfile 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken fart det blev på den här tråden helt plötsligt..kul.. De var en cool låt du fått i hop där D Vibe, och dom andra med för den delen. Håller med att det ska knorras lite mer på 303orna för de är ju ändå de aciden bygger på. De är bra att du lär din son i tid D Vibe..Hahaha, Det är dom tidiga Acid Flash skivorna som e bäst. Bästa låten ever (Solar Quest - Acid Air Raid). Skruva på gott folk!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Drar mitt strå till stacken genom att lägga till en kort liten gammal acid snutt från youtube.

Gjorde med en FAT FB 383.

(klippen jag har på min profil är gammal skit som jag inte tagit bort...som sagt gammalt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Acid House Kings tycker jag är bra, det är så långt acid jag kan sträcka mig.

http://open.spotify.com/album/3I9Ru50ZfIhDts4nxzwXVn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...