Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hej.

jag hade tänkt spela in mitt band med följande "studio":

Min dator

ljudkort: konnekt 8

mic: ROEDE nt1-a

Bandet består av:

Bas, gitarr, trummor, 2 sångare.

Förutsättningar:

Sången går genom ett PA

Bas och gitarr går genom separata förstärkare (basen kan dock tas genom PA:t om detta är en fördel)

Trummorna är ej mickade.

Vi hade tänkt spela in live.

Min fråga är helt enkelt; vad skall jag tänka på? Har ni några tips på hur man skall få inspelningen att bli så bra som möjligt?

Är nämligen nybörjare på detta.

Tack på förhand.

Annons
Guest kallelooping
Posted

Att spela in ett band live med 1 st mikrofon och få ett tillfredställande resultat är nog nästan omöjligt. Enda sättet är nog att sätta micken på en mast någonstans framför scenen, så att mikrofonens upptagningsområde(cardioid) får in ljudet från alla ljudkällor.

Då kommer du att få samma ljud som publiken får, inklusive rumseko och publikens ljud.

Att ställa micken någonstans på scenen funkar nog inte, då kommer du bara att få in vissa av ljudkällorna.

/Kalle

Posted

Omöjligt?

Nej, inte alls.

För länge länge sedan gjordes bra inspelningar med en mikrofon. Men det blir då inte som många av dagens inspelningar som låter som sönderkomprimerad gröt. Det blir en inspelning med äkta rumsklang och riktig dynamik.

Men, igen, det ställer mycket stora krav på mikrofonplacering, tekniker, rumsegenskaper och sist men inte minst musikerna som ockå måste rätta sig efter förutsättningarna...

Framför och uppåt med mikrofonen, som sagt, kan vara en bra början. Sen måste mikrofonplaceringen vara optimal både i förhållande till rummet och samtidigt placering, volym, dynamik etc på alla ljudkällor/musiker.

Så det är en utmaning - som kan bli riktigt bra, speciellt ur ett traditionellt perspektiv.

Några länkar:

http://www.soundonsound.com/sos/jun06/arti...3.htm?print=yes

http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm

Du bör kunna hitta mycket mera om du googlar runt litet.